Jump to content
  • 0

portaal bovenop een portaal ?

Gem

Question

Posted

Hoi,

Ik zoek een oplossing voor onderstaand:

Ik heb een nota (tabel notas) met daarin een portaal met de nota regels (tabel notaregels).

De notaregels zijn gerelateerd aan net notanummer.

Nu zou ik bij het invoeren van de artikelréférentie bij de notaregels automatisch willen checken of dit artikel reeds gebruikt werd en zoja, wat de kostprijs was van dat artikel.

Let op, het is niet de bedoeling dit artikel terug op te roepen om aan te passen, enkel oproepen als prijsindicatie. Een nieuw recordnummer zou dus aangemaakt worden zonder het bestaande te overschrijven.

Nu had ik gedacht om een portaal onder een ander portaal te plaatsen en het bovenste portaal transparant te maken zodoende ik de info van het onderliggende portaal kan lezen zonder de inhoud ervan te wijzigen. De wijzigingen zouden pas gebeuren door de invoer in het bovenliggend portaal.

Euh, is dit een goeie manier van werken of zoek ik dit veel te ver ?

Thx.

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Zo in eerste instantie lijkt me je plan onnodig gecompliceerd.

Je kunt aan het veld met de artikelprijs een invoerlijst koppelen die alle reeds eerder gebruikte prijzen laat zien, eventueel met datum of wat dan ook, hier er een van kiezen of zelf een nieuwe prijs intypen.

De invoerlijst baseer je op de relatie artID en de art ID in de notaregels, deze relatie verzamelt alle prijzen.

Vr groet

Harry

• 0
Posted

yep dat is een mogelijkheid maar ik heb u niet alles verteld :)

Ik wil nml niet alleen zien of de référentie reeds gebruikt werd en hoeveel de klant ervoor betaald heeft, ik wil ook alle andere velden van dit ene gerelateerde record zien.

Met een valuelist kan ik slechts 2 velden bekijken.

Mijn klant wil steeds hetzelfde bedrag betalen voor hetzelfde artikelnummer, maar aangezien het hier om diensten gaat kan de ene keer soms enkele minuten langer gewerkt worden aan een artikel dan de andere keer. Door informatief weer te geven hoeveel de klant de vorig keer voor dit artikel betaald heeft kan ik dan nog zelf beslissen of ik het aan dezelfde prijs laat of ik al dan niet de prijs wijzig.

Ik begrijp ook dat wanneer ik de prijs wijzig er twee records zullen zijn met hetzelfde artikelnummer maar met een andere prijs maar dat zal dan maar zo zijn zeker.

• 0
Posted

Hmm, zelfs wanneer ik de prijs niet wijzig krijg ik feitelijk ook twee records met hetzelfde artikelnummer.

Niet de goeie manier van werken dus.

Weet iemand iets beter ?

• 0
Posted

Ik wil nml niet alleen zien of de référentie reeds gebruikt werd en hoeveel de klant ervoor betaald heeft, ik wil ook alle andere velden van dit ene gerelateerde record zien.

Met een valuelist kan ik slechts 2 velden bekijken.

Dat is niet helemaal waar. Je zou een berekeningsveld kunnen maken waarin je een aantal gewenste velden "concateneert". Van dat veld maak je een invoerlijst. Die bevat dan duidelijk meer dan 2 velden.

veld_A & " | " & veld_B & " | " & veld_C & " | " & ....

• 0
Posted

Ja goed idee, maar dan krijg ik wel een paar honderd regels in mijn valuelist te zien waardoor het een soepje komt.

Stel bv dat ik artikel nr 4856 invoer dan zou hij enkel dit artikelnummer ter info moeten weergeven en niet alle artikels van alle portaalregels die reeds ingevoerd werden.

Hoe los ik dit dan op ?

:(

• 0
Posted

Brainstorming

Als ik je goed begrijp wil je enkel van de gegeven klant en van het gegeven artikel, de laatste aangerekende prijs weten, en niet altijd.

Dat geeft artikel, klant, datum, waar artikel en klant gekend zijn.

Je hebt al een portal met nota regels.

Via een script zou je een relatie kunnen opstellen die het artikelnr, het klantnr en een gegeven datum als parameter heeft.

De gegevens haal je uit de notaregels table.

Dat zal altijd (hopelijk) 1 record geven.

Dit zou je kunnen tonen in een 1 regel portal.

Het via script doen heeft het voordeel dat je het enkel laat lopen indien je het nodig hebt en per aangemaakte portalrow.

De nodige parameters drop je in variables aan het begin van je script.

• 0
Posted

Ja super idee !

Nu had ik wel enkel een relatie tussen mijn notas en mijn notaregels (portaalregels) via het notanummer en niet via het klantnr.

Maar ik heb dan maar nog een veld aangemaakt om de relatie zoals u aangeeft mogelijk te maken want anders zat ik inderdaad ook mogelijks met artikelnummers van andere klanten door elkaar.

Ik ben ervan overtuigd dat dit een goede benadering zal zijn en zal hier op verder bouwen.

Bedankt voor de tip Jean,

• 0
Posted

In het kader van de brainstorming...

Kijk ook eens naar de Last() functie.

In combinatie met related data van de portalrow waar je bent, kun je data opvragen.

Velen denken dat je de Last() functie enkel kunt gebruiken bij repeating fields.

Je kunt het wel degelijk met related fields gebruiken ook.

En vermits de functie het laatste aangemaakte record zal weergeven, zit de kans erin dat je nogeens niet moet sorteren. Maar dat test je best zelf eens.

Probeer maar enkele scenarios, en je bent weer een functiekennis rijker.