Jump to content
  • 0

Moet ik nog dagen wachten?

johan

Question

Posted

Is het mogelijk de berekening van een calculatieveld te stoppen? Dit duurt nu al uren (ik schat ongeveer een minuut per record en het zijn er 4100) en ik denk dat het misschien wel dagen gaat duren. Ik had mij er nooit aan verwacht want het is gewoon gebeurd bij het dupliceren van een ander reeds bestaand calculatieveld (dat dus in orde is!). Het is dus de vraag wat ik verkeerd gedaan heb?

Maar eerder dan een antwoord op die vraag, zou ik willen weten : is het mogelijk die calculatie te stoppen (met een of andere toetscombinatie bijvoorbeeld),.....of ben ik gedoemd te wachten tot alle records berekend zijn. Ik werk op Filemaker 6 met een G4 iMac!

(Ik kan me niet permitteren Filemaker geforceerd te laten stoppen want het is spijtig genoeg dagen geleden dat ik nog een backup gemaakt heb van het bestand. Het zal me leren nooit of nooit meer te prutsen aan mijn velden en scripts zonder eerst te backuppen!)

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als het echt een G4 is en hij doet er echt een minuut per record over, dan kan je gerust de stekker uittrekken want zo'n calculatie kan niet goed zijn. Maar daar heb je natuurlijk niets aan. Eerst nog een aantal vragen: als je gelooft dat alle vierduizend-en... records gaan uitgerekend worden, dan zit je ofwel in een loop in een script (maar daar heb je niet over gesproken), ofwel in een zeer speciale lay-out die al die duizenden records tegelijk toont (maar dat kan niet). Enige mogelijkheid die nog rest, is dat je een dependente calculatie in mekaar getimmerd hebt: eentje waarvan elke calculatiestap afhankelijk is van de berekening van de vorige stap in een andere record, maar dat heb je al evenmin vermeld.

Ik geloof gewoon dat je Mac zich heeft opgehangen en dat er dan ook niets anders opzit dan een force quit. FileMaker en OSX zijn geen beste vrienden, dat is geweten.

Laat eens horen hoe het afgelopen is.

• 0
Posted

Het is deze middag begonnen met 4096 records en nu zit hij aan "records remaining to process :2876". Dus een vierde "al" gedaan! Ik schat dus dat hij dinsdagmorgen ongeveer zal gedaan hebben. Ondertussen kan ik natuurlijk niet met Filemaker werken.

Wat ik allemaal nog niet gezegd heb....

Ik heb helemaal in het begin een geforceerde stop van het Filemaker-programma gedaan. Probleem was dat bij het heropenen van het programma bleek dat het bestand hierdoor beschadigd was en moest hersteld worden. Ik heb het bestand dan kunnen herstellen maar bij openen van dat nieuwe (herstelde) bestand begon hij direct terug te berekenen! Dus geforceerde stop is geen beste oplossing! Dan moet ik mijn backup gaan gebruiken maar die is zoals reeds gezegd al dagen oud! En.... ik was dezer dagen juist de stock van de winkel einde 2002 aan het intikken voor de belastingsaangifte... Dus ik zou het originele bestandje wel graag terug hebben anders is uren en uren intikwerk verloren plus nog andere dingen ook natuurlijk.

Ik weet echt niet wat de oorzaak kan zijn van de lange berekening!

De mizerie is niet begonnen bij het uitvoeren van een script. Dus de eerste mogelijke oorzaak die je aanhaalt is het niet. En een dependente calculatie heb ik althans bewust zeker niet in elkaar gestoken!.....

Zoals gezegd is het begonnen met duplicatie van een calculatieveld, dit om een nieuw gelijkaardig veld te kunnen creëren. Het was wel een calculatieveld met een externe funtie van "doscript" dus om een script te kunnen starten bij wijziging van een veld. Ik denk dat die externe functie ergens aan de oorzaak moet liggen van de mizerie. Maar het is zeker toch niet de eerste keer dat ik zo'n veld dupliceer: langer dan een halve minuut heeft het nooit geduurd!

Ik denk dat ik niets anders kan doen als wachten en hopen dat mijn bestand na al die urenlange berekeningen nog intact uit de bus komt....

Ik vind het wel spijtig dat Filemaker geen mogelijkheid voorziet om in zo'n geval de berekening van het nieuwe calculatieveld te stoppen en het nieuwe veld gewoon te deleten. Ik had al (command + ".") geprobeerd maar dat doet niks! Er is toch geen andere combinatie die het wel kan doen?

Nog een laatste vraagje: heb je zo'n verhaal nog al meegemaakt of gehoord? En zo ja ....is het toen in orde gekomen?

• 0
Posted

Beste Johan,

Hier krijgen we plots een hele boel extra (belangrijke) informatie.

1)Je werkt momenteel met een hersteld bestand geen goeie keuze, een slechte zelfs. Zoals reeds vaak vermeld werd op dit forum zijn herstelde bestanden vaak niet meer te vertrouwen. Je zou ze best enkel gebruiken om je data te recupereren en te importeren in een backup. Je uren en uren werk die je voorbije dagen hebt gespendeerd zouden in de toekomst wel eens vele dagen kunnen worden.

2)Je werkt in die berekening met een external function, dus met een plugin. Om te vermijden dat deze met zijn berekeningen begint van zodra je he bestand opent, zet je in de voorkeuren van filemaker de plugin uit. Als ik mij niet vergis gaat het hier waarschijnlijk over "scriptshedular". Dan zou je het bestand kunnen openen en de bewuste calculatie controleren. Daar ligt meer dan waarschijnlijk de oorzaak van alle ellende.

Succes

Koen

• 0
Posted

Hoi Koen,

Hier de URL van de plugin die ik gebruik: http://www.interactiveink.com/298.cfm .

Inderdaad, ik had het herstelde bestand misschien beter kunnen openen met inactieve plugin. Wat zou er dan gebeurd zijn? Zou de calculatie van het nieuwe veld dan gewoon overgeslagen zijn? Dan had ik het veld gewoon kunnen deleten en was ik nu al lang uit de mizerie... Of zou er een error gekomen zijn?

De herstelling was naar het eindbericht te lezen wel 100% gelukt! Maar ik vind het wel gewaagd om dit herstelde bestand nu weer geforceerd te stoppen, met veel kans dat het dan weer moet hersteld worden. Is het dan nu niet aangeraden om nu gewoon verder geduldig af te wachten? Of niet? Nog 2668 records te gaan op dit ogenblik...

• 0
Posted
Zoals gezegd is het begonnen met duplicatie van een calculatieveld, dit om een nieuw gelijkaardig veld te kunnen creëren.

Bedoel je hiermee dat de langdurige herbereking gestart is, meteen bij het afsluiten van Define Fields?

In dat geval kan, bij ongelukkig geformuleerde calculaties, een herberekening tamelijk lang duren. We hebben hier al wel eens bestanden binnengekregen waar dat enige tientallen minuten duurde, maar - naar mijn weten - nooit langer dan een uur. Ik ben dus tamelijk benieuwd naar die calculatie, en waarom die nodig zou zijn in een gewoon voorraadbeheer, iets wat we toch allemaal om de haverklap tegenkomen. Hou ons op de hoogte (maar dat zal niet voor morgen zijn, als het afloopt zoals je vermoedt).

Moraal van het verhaal, voor de zoveelste keer:

Van alle ziektes is er slechts één waar je gezonder van wordt: de backupomanie.

• 0
Posted

JW, zeg man, jouw vorige posting is van iets voor half zeven deze morgen en die daarvoor van vorige avond laat. Je werkt toch niet dag en nacht, hoop ik? Misschien wordt FileMaker traag van de zenuwen omdat je er heel de tijd zit op te kijken!

Maar alle gekheid op een stokje: als die calculatie geactiveerd is bij het verlaten van Define Fields en je gaat straks (of morgen...) eens kijken om die calculatieformule door te sturen, dan riskeer je dat de hele berekening weer van voorafaan opnieuw begint. Om dat te vermijden verlaat je het calculatievenster via Cancel i.p.v. OK. Om Define Fields zelf te verlaten heb je alleen maar Done.

Tussen haakjes: heb je ergens de Today-functie gebruikt? Die heeft het voordeel indexeerbare resultaten te geven, maar vereist wel elke dag een recalculation (wat niet het geval is met Status(CurrentDate)).

• 0
Posted

Neen hoor, ik zit er niet op te kijken maar toch...ik kan het niet laten om toch regelmatig eens te gaan zien of het toch nog vooruit gaat! Hoe zou je zelf zijn...Ja....., we hebben hier een kleine natuurbakkerij aan de winkel, gisterenavond wat te laat aan het brood begonnen, ...was pas om half 12 uit de oven en deze morgen op tijd eruit om naar de vroegmarkt te gaan..... Een kleine zelfstandige krijgt het niet cadeau! Ik had inderdaad ook liever wat langer in mijn bed blijven liggen!

Neen....de "today" functie heb ik nog nooit gebruikt....

Wees gerust, als ik ooit nog dingen bij programmeer op eender welk bestand zal ik niet vergeten eerst te backupen!

Wat bedoel je met "calculatieformule doorsturen". Ik ben van van plan dat veld direct te deleten ! Maar ....Ik heb al eens gehad dat het deleten van een veld ook veel te lang (minutenlang) duurde naar mijn zin. En ik heb dus schrik dat het deleten ook weer een eindeloze tijd gaat duren.

Ja.... ik versta je goed dat ik dat calculatievenster van dat verdomde veld na bekeken te hebben best verlaat met "cancel".... Maar ik denk niet dat ik het nog ga bekijken!

• 0
Posted

Toch zouden we het graag zien, en wel om een idee te krijgen van de oorzaak. Je kan de formule gewoon kopiëren naar NotePad. Daar is het onschuldig. Het calculatie-venster verlaat je dan met Cancel.

Je hebt gelijk dat het deleten van dat veld ook problemen kan geven. Een reden te meer om eerst te kijken naar die calculatie, zodat we ze kunnen corrigeren en het verwijderen daarna probleemloos verloopt. Is natuurlijk maar een voorstel.

• 0
Posted

OK, AvD ... Ik zal de calculatie bekijken copiëren en doorsturen hoewel ik denk dat je alléén met die calculatie niet veel gaat zijn. Je zult misschien het hele bestand nodig hebben! Het hele bestand doorsturen is niet zo gauw gebeurd ( er zitten een hoop jpg's in) maar als je zou willen kan ik je wel een copie zonder records doorsturen...... Nog 149 records te gaan.... het begint dus serieus af te korten!

• 0
Posted

Hoi AvD.

De berekening is eindelijk afgelopen!

Hierbij het calculatieveldje dat mij zoveel parten heeft gespeeld: het ziet er zo onschuldig uit .....

FILES& " " & External("dscr-doScript"; ("GA NAAR FILE"))

Is het misschien zo dat de doScript plugin geen twee identieke berekeningsvelden "verdraagt"? Want juist dezelfde berekening komt dus elders in een ander berekeningsveld ook voor. en daar heeft het vroeger nooit problemen gegeven! Het was immers een gewone duplicatie!

Zo op het eerste zicht heb ik mijn bestand volledig intact terug! OEF!!!! Wat kan een mens afzien met zijn computer! Het gaf me zo'n verschrikkelijk onbehaaglijk gevoel, ook al heb ik nog een backup op mijn LaCie harde schijf staan. Mijn backup zou het toch ook maar eens niet moeten doen ....dan was ik alles kwijt. Daarbij kwam nog dat geweldig onweer deze nacht en ik kon mijn computer niet afzetten: ik riskeerde werkelijk alles kwijt te raken!

Ik heb je zinnetje over "gezonde ziektes" goed onthouden en het allereerste wat ik gedaan heb is een kopij gemaakt van het bestand!

Na dit meegemaakt te hebben durf ik echt niet meer goed te timmeren aan dat bestand, zeker niet met het doscript plugin!......

• 0
Posted

Oef; we zijn blij dat het goed afgelopen is.

Om zeker te spelen:

(1) elke dag een backup van de databank-bestanden, doorlopend genummerd

(2) een (gezipte) backup telkens je aan de databank-structuur gaat werken

(3) een mailtje naar de plugin-leverancier met een vraag i.v.m. het gebeurde.

Succes!

Dat het met dat onweer en al nog goed afgelopen is, bewijst duidelijk dat de goden een boontje hebben voor bakkers (denk maar aan de rituele rol die het brood bij alle offergaven speelt). Happy FileMaking dus, en doorbakken!

• 0
Posted

Ooit ook eens in een 'eindeloos' string geraakt....

Uiteindelijk bleek de oorzaak te liggen in het invullen van velden via import en lookup.

Meer dan de helft van de velden waren geïndexeerd.

Of dat is eigenlijke het enige dat ik heb kunnen bedenken... dat het daaraan lag...

Iemand enige ervaring met dit... ?