Jump to content
  • 0

Null Menuset

Luc De Groote

Question

Posted

Hallo,

Ik zou voor bepaalde gebruikers een menuset willen toewijzen waar geen enkel commando in staat. Wanneer ik de "custom menu" set "Null" gebruik krijg ik bijna wat ik wil. Alleen het "TOOLS" commando staat er nog ... en daar kan je de menuset in veranderen ... Nutteloos dus.

Hoe kan ik ook die "Tools" wegkrijgen? en dus helemaal geen menu meer laten zien?

Dank bij voorbaat!

Luc

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Luc, dat menu zie je alleen als je FileMaker Pro Advanced gebruikt. En eigenlijk is dat wel goed zo, want je zou als developer de deur achter je dichttrekken met de sleutel aan de binnenkant van de deur, als je begrijpt wat ik bedoel.

Iemand anders dan jij kan natuurlijk wel een Advanced versie hebben. Ik weet dan eigenlijk niet goed of iemand zonder rechten op de file een andere menuset kan kiezen. Kan het hier even niet testen.

Als dat wél kan, dan heb je natuurlijk een gat...:-) Lees echter even verder.

Opgepast dus met "security through obscurity". Iemand kan met AppleScript ook een nieuw record maken, zelfs als jij het menu niet voorziet. Je moet dus eigenlijk alles regelen via access privileges. Het menu moet je zuiver zien als een layer bovenop je security. Als je geen nieuwe records mag maken, dan zal het menu ook grijs zijn, en het toolbar icon ook.

Dus zelfs al kan dan iemand met een Advanced versie het menu tevoorschijn toveren, dan zullen al de menus die jij via access privileges beveiligd hebt, nog steeds grijs staan, en is die persoon ook geen stap verder.

Verder kan je ook testen op de gebruikte FileMaker versie, maar dat zou ik niet doen. Niet alleen sluit je jezelf buiten, maar een echte hacker zorgt er wel voor dat zijn FileMaker Advanced versie rapporteert dat het een Pro versie is.

• 0
Posted

Dag Peter,

Bedankt voor de informatie. Nu weet ik tenminste dat ik daar niet verder moet op zoeken.

Een slot op de deur dient natuurlijk om die deur te sluiten hé en het is me inderdaad al overkomen (zowel thuis als in filemaker...) dat ik buiten stond met de sleutel aan de binnenkant, maar ja, als je deur nooit kan sluiten heb je een nog groter probleem.

Eigenlijk wil ik een test doen op oneigenlijk gebruik van het programma (met NIC e.d); wanneer de test negatief uitvalt ga ik naar een lay-out waarop netjes uitgelegd wordt waarom ze de software niet meer kunnen gebruiken. Het zijn dus gebruikers die in principe toegang hebben tot een aantal menu's maar niet meer als de NIC niet klopt of een bepaalde datum overschreden is bv. Op dat moment installeer ik het "null" menu. Maar dan moet de deur dus inderdaad wel op slot zijn natuurlijk. Als ze via de achterdeur toch weer toegang krijgen heeft het niet veel zin om de voordeur te sluiten.

Ik heb het nu opgelost met een "show message" en "close program" (of zoiets) maar dat is niet zo esthetisch.

In ieder geval bedankt voor de reactie!

Luc

• 0
Posted

OK, ik snap'm.

Misschien kan je iets maken met de script stap "re-login". Dat kan natuurlijk alleen maar als je gebruikers niet allemaal een aparte login hebben, maar ik vermoed dat dat niet het geval is.

Dus je logt in met een standaard default paswoord, dat geen access geeft tot een pak dingen. In je opstart script check je of de NIC ok is.

Is dat het geval doe je een re-login zonder paswoord naar de "full functionality" account. Die dus meer menus en meer access heeft.

• 0
Posted

Ik had mijn gebruikers wél allemaal een eigen account naam en paswoord gegeven maar misschien is dat inderdaad niet echt nodig. Een re-login zou dan inderdaad misschien een oplossing kunnen zijn. Ga het een keer bekijken.

Bedankt.