Jump to content
  • 0

Copieerbeveiliging met NIC address

Luc De Groote

Question

Posted

Hey slimme mensen,

Ik probeer een database te beveiligen tegen copiëren door(onder andere) het NIC adres van de computer in de database te stoppen en die te laten vergelijken.

Nu heb ik, na een par slapeloze nachten ontdekt dat het volledige NIC adres soms, eigenlijk regelmatig, verandert: soms is er één lijn, soms 2 en soms zelfs 4, afhankelijk of je Wi-Fi aan- of uitstaat, een dongle aangesloten is enz.

Hoe gebruik je die NIC beveiliging dan want het moment dat er iets bijkomt of afgaat, klopt de vergelijking niet meer ....

Luc

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Normaal geeft hij die weer in een lijst, zoiets als

10:9a:dd:47:8a:81
c8:bc:c8:e6:f0:8a

In plaats van deze waarde direct met een waarde in een veld te vergelijken zou je ook kunnen kijken of de waarde ergens in de lijst zit. Dit kan je doen met FilterValues of PatternCount.

• 0
Posted

Hallo Andries,

Bedankt voor het antwoord. Zal een keer in de bijbel moeten gaan zoeken hoe ik dat moet doen maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ik had het al gedeeltelijk opgelost door alle mogelijke combinaties van 3, 2 lijnen en één lijn in een veld te zetten en te laten vergelijken. Vandaag installeert echter iemand een dongle voor mobiel internet en komt er een vierde lijn bij in het NIC (of is het MAC) adres. Is dat ook op te lossen met je suggestie? Ik leid uit je antwoord af dat ik moet gaan kijken of de 1 of 2 lijnen van het adres die op een bepaald moment door de computer gebruikt worden, deel uitmaken van het volledige adres van bv 3 lijnen. Maar wat als er, op het moment dat ik het adres capteer, achteraf een lijn bijkomt waarvan ik geen weet heb op het moment dat de toepassing wordt geïnstalleerd?

Luc

• 0
Posted

Nog even verder nagedacht; is het een voldoende beveiliging als je vraagt dat één van de lijnen van het NIC adres overeenkomt met één van de lijnen uit het adres dat gecapteerd werd?

Als dat zo is dan is het voldoende dat de NIC van de processor, die altijd aanwezig is, klopt met één van de andere lijnen. Dan mogen er nog zoveel bijkomende apparaten aangesloten worden. Die ene lijn zal er altijd instaan.

En dan veronderstel ik dat de vorige suggestie inderdaad bruikbaar is.

Weet iemand welke lijn die van de processor is? Is dat altijd de eerste lijn, of de laatste of wisselen die dingen ook van plaats in de volgorde?

• 0
Posted

Even geen tijd gehad om verder te zoeken. Even gaan zoeken naar de FilterValues en wat getest om zeker te zijn. Inderdaad p**psimpel één keer je het weet. De volgorde, het aantal enz. speelt geen rol.

Bedankt!