Jump to content
  • 0

schermopbouw

Arnoud

Question

Posted

Ik weet het het is de verkeerde manier van werken....

Toch komt het (bij mij althans) vaak voor dat je al bouwende heen gaat met een oplossing.

En dan krijg je het probleem dat filemaker de volgorde van de geplaatste

objecten onthoudt.

Dus als je een scherm oproeptvol met knoppen en grafische grapjes hebt zie je precies welke het laatst is toegevoegd.

Hoe krijg ik dat mijn scherm weer in een keer strak en snel is opgebouwd?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als een Select All gevolgd door Bring to Front helpt, heb je geluk gehad. Eventueel kan je nog proberen door de objecten te groeperen. Maar ik twijfel: het is precies dat layer-principe dat vroeger - in de tijd van de tragere computers - gebruikt werd om in FileMaker bewegende tekenfilmpjes te maken. Er is er zo ooit een geweest met een bouncing ball.

• 0
Posted

Uit je antwoord maakte ik al op dat je het eigenlijk niet zag zitten dat voorstel van je.

Dan heb ik goed nieuws voor je.

Ik ben er namelijk al een tijdje mee bezig met dit probleem.

Wat altijd helpt is de boel kopieren en via een grafisch programma zoals fireworks weer terugzetten. Ja dan ben je al je knopdefinities etc. kwijt, dat is dus omslachtig.

Select all evt. met groeperen en naar voren zetten helpt niet.

Ergens zit dan nog de remember-code ingebakken...

Wat ik net gedaan heb is een nieuwe verse layout aanmaken en dan de elementjes van de oude layout er stuk voor stuk, of in iets grotere brokken op terugplaatsen.

Als er in groeperingen ook opbouwproblemen zaten, moet je ze stuk voor stuk plaatsen.

Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat het belangrijk is dat je tijdens deze operatie in de layout mode blijft.

Dat werkt WEL, een behoorlijk complex scherm snel en in 1x opgebouwd!!

Ook als je de oude layout op de nieuwe layout kopieert, neemt ie de oude schermopbouw mee!

Het lijkt wel of Filemaker echt wil dat je de nieuwe layout weer stuk voor stuk of brok voor brok (group) opbouwt.

Snap jij het nog?

• 0
Posted

Interessante informatie. Ik kom terug zodra ik meer weet hierover. Ik heb trouwens zelf zoiets grappigs aan de hand: een normale lay-out met wat velden, wat graphics en wat buttons. Op een bepaald ogenblik voeg ik een calculatieveld toe met een tamelijk complexe dependente calculatie. Daarna werd nog een script toegevoegd met een button. Als je nu naar deze lay-out gaat in Browse mode, dan toont het scherm eerst de oude lay-out. Daarna verschijnt het lege calculatieveld samen met de Windows-zandloper. Na enkele seconden verschijnt het resultaat van de calculatie en pas daarna verschijnt de button die toelaat het script te activeren! Een mini-tekenfilm dus. FileMaker werkt duidelijk met layers. Alleen is de vraag wanneer en hoe beslist wordt welke objecten op welke layer thuishoren en wat dus uiteindelijk de verschijningsvolgorde was. Ik kan natuurlijk in het About-scherm iets zetten als 'In volgorde van opkomen" alsof het een toneelstuk was :wink: .

• 0
Posted

Nog even wat aanvullende info.

Het is niet per se nodig om een nieuwe layout aan te maken ben ik achter.

Voorbeeld: op een Layout staat een samengestelde figuur/

Schermopbouw uitstekend, want allemaal tegelijkertijd ontworpen.

Als je daaraan bijv. een button toevoeg, zie ik bij de schermopbouw de button een fractie van een sec. later verschijnen, storend!

Dupliceer nu deze layout.

Je zult zien de chermopbouw blijft beroerd, dus....

Verwijder zowel de figuur als de button van duplicaat layout.

Blijf in Layout mode en kopieer nu de figuur en de button naar de layout.

Dit kan tegelijkertijd, maar ook afzonderlijk.

In beide gevallen worden zowel de button als de figuur gelijktijdig opgebouwd.

Voorlopige conclusie is dus:

Kennelijk gaat de opbouwklok opnieuw tikken bij het plaatsen.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog niet helemaal door heb hoe het nu echt werkt.

Want het blijkt ook uit te maken of een object dat later (nadat er verschillende keren is gewisseld tussen layout en browse) is toegevoegd een oud of een nieuw object is. Dus in zekere zin blijkt een object dus met twee klokken te werken.

Of misschien zie ik nu sterretjes door de vele schermwisselingen!

Graag hoor ik je ervaringen!

• 0
Posted

Nog een staartje...

Het is ZELFS niet nodig om een layout te dupliceren!

Stel je hebt twee objectjes die na elkaar opbouwen.

Knip ze dan uit deze layout naar een nieuwe, voor het gemak lege layout.

Kopieer ze vervolgens stuk voor stuk terug en ze bouwen samen op!

Kopieer je ze gelijktijdig terug dan blijft de situatie als voorheen.

Zo, MIJN app. is weer lekker flitsend.

A.

• 0
Posted

Ik had beloofd hierop terug te komen. So here it goes!

Info, rechtstreeks van de bron (FileMaker):

Vraag: "Hoe worden lay-outs op het scherm opgebouwd in Browse Mode?"

Antwoord:

layout objects [are] draw from top to bottom, left to right, and back to front.

Hieruit kunnen we dus tamelijk eenvoudig de nodige conclusies trekken!

• 0
Posted

Dat betreft de objecten afzonderlijk. Elk object op de layout staat wel degelijk in een historische volgorde.

Ik heb ooit een summaryveld toegevoegd waarin een flink aantal records werd getotaliseerd. Bij het opbouwen van de layout waarop dit veld stond werd alles wat daarna nog was toegevoegd pas getekend als de berekening van het totaal klaar was.

Ik los dat altijd op door na aanpassingen op een layout eerst alle basis objecten te selecteren (knoppen achtergrondplaatjes enz.) en dat uit het menu Arrange (FM6 in 5 zat het volgens mij ergens anders) te kiezen voor Bring to front.

Daarna alle velden selecteren en nogmaals Bring to front.

Bij opbouw van een layout worden eerst de achterste objecten getekend.

Als je in de volgorde van de velden wilt wijzigen kies je gewoon het veld wat je het laatst getekend wil hebben en kiest voor Bring to front.