Ga naar inhoud
  • 0

Conversie Filemaker 6->11


Theo Tromp

Vraag

Hallo,

 

Voor mij een nieuwe actie: een FP6-systeem met 21 tabellen converteer ik naar Filemaker 11. In Filemaker 11 open ik alle tabellen in één keer waarna ik de geconverteerde applicatie zonder problemen kan openen. Alles werkt prima op dit hoststation. Als vervolgens een client de menu-tabel opent dan loopt het opstartscript dat alle bestanden opent vast; bij ieder bestand moet ik dan de locatie (hosts - bestandsnaam) aangeven. Ook bij andere scripts gaat dit fout. Kortom, de interne verwijzingen werken niet na de conversie. Ik ben niet bekend met deze conversies, heeft iemand een tip voor mij?

 

Alvast dank, Theo Tromp

Link naar reactie

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is het geen optie om de data uit de 20 tabellen te exporteren naar een Excel bestanden (FM6 zijn 20 losse bestanden?), dezelfde tabelstructuur aan te maken in FileMaker 11 in 1 bestand en vervolgens de data te importeren op basis van de Excel bestanden d.m.v. een aantal import scripts? Vervolgens op basis van je navigatie tabel een navigatiestructuur aanmaken binnen de FileMaker 11 applicatie die verwijst naar de juiste layouts.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

 

Het is een ERP-systeem van een organisatie die daar al langer dan 10 jaar mee werkt en het is dus navenant omvangrijk. Jouw aanpak vereist heel veel meer tijd schat ik zo in.

 

Het is echt een volledig pakket met talloze scripts, layouts etc. etc.

 

Opnieuw opzetten kost mij weken schat ik zelf in.

 

Theo

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat het 'simpel' converteren (van 6 naar 11) goed kan werken maar dat het je een aantal lastige problemen op kan leveren afhankelijk van de opbouw en complexiteit van het origineel. Bestandsverwijzingen, commits, etc. Ga er maar vanuit dat je even aan het sleutelen bent om het dan werkend te krijgen. En gaandeweg zul je dan wellicht ontdekken dat het opnieuw opzetten toch de betere optie was... Voor een klant kostentechnisch niet direct interessant maar op de lange termijn kost het ze vrijwel zeker vele malen meer...

Link naar reactie
  • 0

@ Burgraaf: Mijn ervaring is ook dat het converteren goed kan werken. Je moet inderdaad even sleutelen, vooral aan bestandsverwijzingen en commits. Maar bij 'dat je gaandeweg zal ontdekken', haak ik af. Geconverteerde databases kunnen na dat sleutelen probleemloos draaien is mijn ervaring.

@ Jeroen: Zoek eens in de Help op ' bestandsverwijzingen converteren' en op dit forum op ' bestandsverwijzingen'. Daar staan nuttige tips. Wellicht zit daar je probleem.

Mijn ervaring is dat ' commit record' toevoegen op de juiste plaatsen al 95% van de fouten oplost. Je moet alleen even door hebben waar dat meestal moet.

 

gr, Peerke

Link naar reactie
  • 0
@ Burgraaf: Mijn ervaring is ook dat het converteren goed kan werken. Je moet inderdaad even sleutelen, vooral aan bestandsverwijzingen en commits. Maar bij 'dat je gaandeweg zal ontdekken', haak ik af.

Dat laatste moet je vooral niet doen... Vanzelfsprekend heb je gelijk dat het na het sleutelen zal werken... Maar... nieuwere versies betekent nieuwere technieken en andere methodes. En er zitten best aardige verschillen tussen 6 en 11. Je komt er vanzelf achter dat een aantal dingen sneller en beter kunnen. Het hoeft natuurlijk allemaal niet. Maar toch...

Link naar reactie
  • 0

beste formumleden, het specifieke probleem van een niet werkende database met meerdere clients is opgelost, het is gebleken dat de extentie .fp5 noodzakelijk was, om één of andere reden was de extentie van de database .usr en na de conversie werkte alles (met weer de extentie .usr) maar dan alleen single user. Nu heb ik de bestandsextenties vooraf met filemaker developer tool 6 hernoemd naar .fp5 en warempel blijkt dit de oplossing te zijn! Bedankt voor jullie adviezen - het is in deze situatie zo dat de klant geen investering van vele uren in de software wil, 1:1 conversie is voldoende al zal dit ooit - bij functionele wijzigingen - ter sprake komen om de applicatie opnieuw te ontwerpen.

Link naar reactie
  • 0

Na een zoektocht op het forum kom ik hier terecht. Ik ondervind nu een gelijkaardig probleem maar geen antwoord; vandaar.

Ik open vanuit FMPro v11 37 files met ext. FP5. De conversie verloopt goed behalve voor enkele files die hij niet vindt hoewel ze samen in dezelfde map zitten.

De files aanduiden kan niet. Rest dan annuleren tot de volgende file die hij niet vindt.

Na conversie zijn alle files perfect op de nieuwe locatie te vinden inclusief de ext. FP7.

De toepassing kan opstarten tot wanneer hij bepaalde (dezelfde en ook nog andere) n iet vindt. Nu kan ik ze wel aanduiden enz... zodat het geheel probleemloos werkt.

Tot wanneer de toepassing afgesloten en nadien opnieuw opgestart wordt begint het "niet gevonden" opnieuw.

Alle niet gevonden bestanden kunnen wel rechtstreeks geopend worden zonder langs de toepassing te passeren.

 

Ik zou niet weten hoe ik de bestandsverwijzingen anders nog zou kunnen checken en aanpassen.

Iemand een idee?

Link naar reactie
  • 0

Vanaf versie 4 werken we al met hetzelfde systeem. Vanaf versie 6 in een netwerk. Inmiddels werken we met versie 12. Steeds weer bij een conversie is het een kwestie van alles goed uitproberen en hier en daar aanpassen. Vervolgens kunnen we weer gebruik maken van nieuwe mogelijkheden. Ik heb nog nooit alles opnieuw opgebouwd omdat iedereen zo gewend is aan wat hebben. Natuurlijk werkt er wel eens iets niet, maar dat lossen we dan op door in de nieuwe versie die scripts aan te passen of te vervangen. In de afgelopen jaren is alles zo uitgebreid geworden dat nieuwbouw gewoon geen optie is.

Deze werkwijze bevalt ons prima.

Link naar reactie
  • 0

Aan allen onze groet en onze dank.

Ik ben er in geslaagd na intensief zoek- en doewerk de geconverteerde toepassing opnieuw te doen draaien.

 

Wat ik nu echter nog overweeg is het volgende.

 

De toepassing bestaat oorspronkelijk uit een 30-tal nu geconverteerde bestanden (in FM11 vanuit FM6).

Kan ik deze bestanden importeren als tabellen in een nieuw bestand zodat ik uiteindelijk maar 1 bestand in FM11 overhoud?

 

En indien ja, is dat aan te bevelen?

Wat zijn de eventuele tips?

Heeft iemand hier ondervinding in?

Link naar reactie
  • 0

Dat kan, maar....

 

Je hebt aan de tabellen alleen niet genoeg.

Elk van de bestanden heeft een eigen relatiediagram waarop de berekeningen in dat bestand zijn gebaseerd.

Elk van die bestanden heeft layouts die op de tabel-occurences van het eigen relatiediagram zijn gebaseerd.

Elk van die bestanden heeft scripts die werken op basis van de layouts van dat bestand.

 

Dus naast de tabellen, moet je dus ook het relatiediagram nabouwen (ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om het te kopiëren...) om je veldberekeningen te laten werken.

Je kan je scripts kopiëren, maar je layouts niet, dus die moet je ook nabouwen.

Daarbij is de volgorde waarin je de dingen doet ook van belang, want als je een layout overneemt met een button waar een script aan hangt dat nog niet bestaat, levert dat een foute button op en als je scripts overneemt die verwijzen naar layouts die er nog niet zijn, krijg je script fouten...

Bovendien kan je in elk bestand tabel-occurences, layouts, velden en scripts hebben die hetzelfde heten en dus bij overzetting voor conflicten gaan zorgen.

Dat kan je dan wel weer ondervangen door in elk bestand alle namen van tabel-occurences, layouts, velden en scripts van een prefix te voorzien, voordat je het gaat overzetten, maar al met al is het niet zo'n makkelijke klus.

 

Ik heb het een paar keer gedaan, en het kost een hoop moeite.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoord Felix en rmw.

Het lijkt me een hele karwei, maar dat had ik ook verwacht.

 

Na de "fusie" van bestanden naar tabellen duikt echter een volgend probleem op: de operatie vraagt tijd (?) en dus moet de toepassing, ofwel voor die periode inactief worden, ofwel moeten nadien de gegevens opnieuw geimporteerd worden.

 

De laatste optie lijkt me een nog meer complexe kwestie, dus nog meer tijd nodig.

De vraag is dan of de hele operatie uiteindelijk wel voordelen biedt.

 

Heeft iemand een alternatief of een tip voor deze klus?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...