Jump to content
  • 0

Performance ODBC connectie

Jeroen de Wit

Question

Posted

Beste,

Binnen mijn applicatie heb ik een External Data Source naar onze productie Exact Globe 2003 database (SQL Server 2005) waar op basis van een meerdere views Inkooporders (zowel kop- als subregels), crediteuren informatie en magazijn informatie worden opgevraagd. Deze informatie wordt gecombineerd op 1 Inkoopoverzicht binnen FileMaker.

Alleen de performance hiervan laat de wensen over, het switchen tussen records duurt ongeveer 2-3 seconde per record, wanneer de gebruiker snel meerdere keren achter elkaar van record wisselt (bijv. in 1x van record 1 naar 5 incl. tussenliggende records) blijft de query in een loop hangen. Het FileMaker "Find" scherm blijft hangen op 99,9% en de enige manier om dit te cancelen is heel veel op ESC te drukken en proberen van lay-out te wisselen.

De applicatie draait nu via een nieuwe server op basis van Windows Server 2008 R2 i.c.m. FileMaker Server 11 Advanced.

Is er iemand die ooit tegen soortgelijke problemen is aangelopen?

Alvast bedankt.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

De ODBC koppeling vanuit filemaker is een langzaam proces, immers filemaker moet de fetch van de sql server ergens (tijdelijk) opslaan in een eigen structuur.

Exact Globe 2003 heeft ook niet echt de performance award 2003 gewonnen dus al met al is het niet vooruit te branden.

Ik heb eerder in dit soort gevallen de keuze moeten maken, om een niet real-time oplossing te maken met een soort sync methode.

Het enige wat ik mij kan voorstellen, is dat je het loslaten van de queries op de globe database onder een knop zet.

Dan weet jij zeker dat jouw FM gebruiker de gegevens wil opvragen uit globe 2003.

Anders kun je nog iets verzinnen met het opstarten vanuit een event met eventueel een "install OnTimer script"

Het vernauwen van je query kan ook helpen, echter omdat Globe2003 niet echt een rappe app is, zul je toch nog iets in MS sql moeten doen, om eventueel in de exact globe database zelf de voor jouw belangrijke indexen toe te voegen, met weer het probleem dat wanneer er een Exact update komt je er niet vanuit kunt gaan dat jouw index nog goed werkt.

Uiteindelijk denk ik, dat een "knoppie" de beste gebruikers ervaring geeft.

cor

• 0
Posted

Hoi Cor,

Bedankt voor je suggesties, helaas is het een eis dat de informatie realtime opgehaald moet kunnen worden, vandaag komt de Exact consultant langs dus ik zal ook samen met hem even samen gaan zitten om te kijken waar het probleem ligt en hoe we het het beste op kunnen lossen.... Uit ervaring kan ik opmaken dat het query'en van een View uit de SQL Server database zeer vertragend werkt omdat hij constant bij iedere request de query die de view opbouwt lijkt uit te voeren in plaats van de result set op te vragen (wat aan de andere kant ook wel logisch is) wat, zeker wanneer het een (zeer) complexe query is tot enorme vertragingen leidt.

Aan de andere kant is het aanmaken van meerdere tabellen die dagelijks gevuld worden met de result set van een bepaalde view een iets te redundante optie aangezien alle informatie allemaal wel beschikbaar is, alleen het opvragen er van duurt een tijdje...

*update 1- Waar ik net aan zat te denken is eventueel een dagelijkse import procedure van de inkooporders + regels binnen FileMaker zelf..... wederom ontstaat er dan redundantie maar ik ben bang dat dat een van de weinige oplossingen is om de performance optimaal te houden.

• 0
Posted

Een kleine update, ik heb getracht de inhoud van beide tabellen eenmalig te importeren en vervolgens een relatie op te zetten tussen de tabellen. Alleen je raad het al, FileMaker geeft weer eens een error terug waar je heel weinig mee kunt namelijk:

This operation cannot be performed because one or more of the relationships between these tables are invalid. Bij een GTRR stap.

Dit terwijl de relatie tussen kop- en subregels gewoon gebaseerd is op het inkoopordernummer en ik onderling gewoon kan zoeken op overeenkomende nummers....

Vervolgens alle vorm van veld validatie uitgezet om de import errors weg te krijgen alleen dit mocht niet baten.

Iemand een suggestie?