Jump to content
  • 0

Melding voor bijbestellen

maardema

Question

Posted

Ik ben bezig met het bouwen van een database die aangeeft wanneer ik een product moet gaan bijbestellen. Nu dacht ik dat ik het had gevonden maar helaas!

Ik geef bijvoorbeeld in dat wanneer een product onder de 100 stuks komt wij bij moeten bestellen. Alleen nu hebben wij verschillende eenheden zoals: Zakken, Kilo's, Dozen, Meter en ga zo maar door.

Hoe los ik dit nou op? Ik moet bijvoorbeeld pas bij 1000 meter bijbestellen en bij 50 zakken. Kun je per product in gaan stellen wanneer je bij moet bestellen? En kan iemand mij vertellen hoe?

Het ziet er nu zo uit:

5a758dcd9bd08_Schermafbeelding2011-07-21om13_46_08.png.5407fc74a3a7b98843e5255eee9361b4.png

5a758dcd9d40e_Schermafbeelding2011-07-21om13_46_22.png.69634724439e860527eab80c230c7757.png

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Een tabel aanmaken Eenheden, dan een veld maken die de minimale voorraadwaarde representeert. Zo kan je per eenheid aangeven wat de minimale voorraad moet zijn en kan je a.d.h.v. de het type eenheid, de huidige voorraad en de minimaal beschikbare voorraad bepalen of er bijbesteld moet worden.

• 0
Posted

Dan zou je op productniveau moeten bepalen wat de minimale voorraad moet zijn. Dan kan je gewoon per product kijken wat de huidige voorraad is t.o.v. de minimale voorraad met behulp van een simpel scriptje. Dit script kan je dan bijvoorbeeld eens per dag of eens per uur laten draaien om zo de producten bij te werken die besteld moeten worden.

• 0
Posted

Hmm in het bouwen van scripts ben ik niet zo handig, zou ik je het bestandje mogen mailen en zou je er even voor me naar willen kijken als het niet teveel werk is?

• 0
Posted

Het is een vrij gemakkelijk script, even snel uit mijn hoofd:

Ga naar de layout waar je producten staan

Loop door alle producten, per product kijk je of de voorraad kleiner is dan de minimale voorraad, zo ja vul je veld bestellen en ga naar het volgende record, zo nee ga naar het volgende record en leeg het veld Bestellen.

Vergeet niet "Exit loop after Last" aan te vinken anders blijft je script in een eeuwige loop hangen. Dit moet lukken, ook als beginnend FMP gebruiker ;)

• 0
Posted

Haha het klinkt allemaal zo makkelijk en heb de scrips op de cursus ook gehad maar dit gaat me nu niet zo best af.

Ik heb een database gekoppeld aan deze en daar haal ik mijn gegevens uit. Dus als ik zeg ga naar layout dan vind hij niet de layout die ik zoek..

• 0
Posted

Je kunt prima een lay-out maken op basis van een tabel die gebaseerd is op een externe databron. Gewoon nieuwe lay-out aanmaken die als tabel de producten tabel uit je externe database heeft.

Waar je wel op moet letten is dat de gebruiker schrijf rechten heeft op de tabel bij de externe databron mocht je gegevens willen wijzigen!

• 0
Posted

Nou ik kom er niet uit, en uit het script kom ik al helemaal niet. Zou je me toch niet willen helpen? Ik ben bang dat het me anders niet gaat lukken..

• 0
Posted

Zo moeilijk is dat echt niet en met zelf wat proberen leer je tenslotte het meest :D

Eerst de relatie (die zal er al zijn als het goed is?) in de tabel een nieuwe layout aanmaken en de benodigde velden ophalen vanaf de gerelateerde tabel.

Er zijn genoeg voorbeelden met gerelateerde tabellen te vinden.

Ik zou echter wel bij bestellen van de voorraad niet werken met >0 en

Geeft problemen als je op 0 of minder komt. Je zult maar net een grote order hebben :D

• 0
Posted

Voorraad en bestel opvolging is niet zo eenvoudig.

Wat we voorstellen (brainstorming versie):

Maak een table aan voor ALLE producten van ALLE leveraniers.

Dit heeft het voordeel dat je een overzicht kunt hebben van alle mogelijke beschikbare producten van alle mogelijke leveranciers.

Indien een klant een product nodig heeft dat je niet in voorraad hebt, kun je dat product opzoeken in je eigen database en bestellen.

Vele leveranciers stellen hun producten beschikbaar als b.v. Excel file. Het is gemakkelijk om dit in te laden in FM.

Maak een table aan voor je eigen Inventory.

Dit zijn ENKEL de producten die je in voorraad hebt, of die je levert aan je klanten.

Dit gaat eenvoudig met een scriptje dat een bepaald product overzet van de Product table naar de Inventory table.

Je zet een flag in Product om aan te geven dat je dat product in je Inventory hebt. (Fig IsInInventory & toInventory)

In de Product table geef je aan welke eenheid gebruikt wordt voor ieder product, zowel op inkoop alsop verkoop niveau.

Soms moet je b.v. zelf een doos van 24 flessen inkopen (als eenheid), terwijl je het product zelf per fles verkoopt. (Fig Shipping & DiffPrice)

In je Inventory kun je nu gemakkelijk aangeven wat de minimum voorraad voor ieder product is, dat is het reorder point. (Fig InventoryControl)

Met een beetje Conditional Formatting kun je aangeven wat de situatie is (rood, geel, groen)

DiffPrice.png.3bca49ac90714ce5277e9b45cce20f4e.png

toInventory.png.cf897c43946cc40931702f79d52863f2.png

IsInInventory.png.cd3375f397827175b58de1e1d17e6c29.png

shipping.png.063f7405322c3cd1c496fbc01651591a.png

InventoryControl.png.0691db0c07f9a3c0a7a569480645a5c5.png

• 0
Posted

Maardema,

Ik heb alle reacties gelezen en volgens mij wordt het per reactie moeilijker.

Heb inmiddels 35 jaar programmeer ervaring, mijn leermeester zei destijds al "Programma's maken is niet moeilijk, jullie maken het moeilijk".

Heel vaak moet ik hier aan terug denken.

Ik heb het idee dat je in ieder geval simpel wil beginnen.

Misschien kan ik je helpen met het maken van een script waarmee we het een en ander voor elkaar krijgen.

Dat kan natuurlijk later uitgebreid worden tot een zeer geavanceerd stuk software.

Als ik iets voor je kan betekenen hoor ik het graag.

Groetjes,

Kees

• 0
Posted

Ik ben van mening dat het probleem hem zit in de manier waarop FileMaker wordt aangeprezen. De marketing afdeling presenteert het programma alsof je in een paar klikken zonder enige vorm van know-how op het gebied van database modelleren en basiskennis van programmeren (meer is ook echt niet nodig om een relatief complex script in elkaar te zetten) de meest geweldige applicaties in elkaar kunt zetten. Ik kan uit de posts van de TS opmerken dat hij weinig ervaring heeft met het maken van (database)applicaties (no offence)?

Ik ben het met een van de bovenstaande posters eens, voorraadbeheer kan behoorlijk complex zijn. Ik adviseer daarom eerst duidelijk op papier te zetten waar het systeem precies aan moet voldoen (artikelbeheer, voorraadbeheer/mutaties etc. etc.) en hoe je dat in de praktijk graag terug zou willen zien. Zet op basis van deze informatie een relationeel databaseontwerp op papier en vertaal dat naar FileMaker.

Mocht je alles echt zelf willen bouwen zou ik je daarnaast willen adviseren naar de basis principe van programmeren te kijken (het gebruik van if/else statements, het gebruik van loops etc.) of een goed boek over FileMaker aan te schaffen (ik heb hier naast mij liggen FileMaker Pro 11 - The Missing Manual, deze beschrijft heel precies de verschillende functies in FileMaker incl. praktijkvoorbeelden) om zo de basisprincipes van FileMaker onder de knie te krijgen. Op basis van dit boek heb ik hier tijdens mijn afstudeerstage een systeem gebouwd dat de complete orderafhandeling van webshoporders regelt, maar dat even terzijde :)

Wanneer je dit onder de knie hebt is het vrij gemakkelijk om dagelijks/wekelijks geautomatiseerd door FileMaker een e-mail te krijgen met een rapport als bijlage die precies aangeeft welke producten bijbesteld moeten worden gesorteerd op leverancier. ;) bij wijze van, the sky is the limit!

• 0
Posted

Ik denk dat JeanWM het juist heeft en juist een simpel voorbeeld geeft van een voorraad database voor een bedrijf. Even goed lezen wat hij aangeeft en je zult zien dat dit niet zo moeilijk is.

De oorspronkelijke vraag en voorbeeld geven echt aan dat men heel weinig weet van FM, dat is niet erg daarvoor is dit forum. Je kunt je wel afvragen of het dan verstandig is om een voorraad database te bouwen die gebruikt gaat worden in een bedrijf. Als het een heel klein bedrijf is waar het niet veel uitmaakt omdat men toch meteen ziet hoeveel er op voorraad is en de goederen snel na bestellen worden geleverd dan is het weer iets anders maar wees voorzichtig.

Op dit forum zijn trouwens zeer veel voorbeelden te vinden die op de een of andere manier wel met voorraadbeheer te maken hebben. Vaak is het even downloaden en testen of het is wat je zoekt. Kan zijn magazijnbeheer, documenten uitlenen , actuele voorraad enz.

succes