Jump to content
  • 0

Web Publishing Engine aanroepen vanuit de FileMaker applicat

Jeroen de Wit

Question

Posted

Goeiemiddag, ik had een vraag m.b.t. Custom Web Publishing (PHP).

Is het mogelijk om vanuit de FileMaker applicatie (FileMaker Pro Advanced 11 / FileMaker Server Advanced 11) te communiceren met een op een webserver gehoste PHP applicatie die via de FileMaker API contact maakt met de database?

Overal op internet is te vinden hoe je d.m.v. PHP je database kunt aanroepen, maar wij willen het nu eigenlijk precies andersom, via FileMaker een PHP request uitvoeren op een webserver die binnen het netwerk draait.

Is dit mogelijk door middel van de ingebouwde web browser (het zelf samenstellen van een specifieke URL bijvoorbeeld) of moet ik daarvoor aan de gang gaan met exports?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

het is mogelijk, alhoewel ik niet inzie waarom je dit zou willen doen.

je installeert op een webserver de PHP api, en maakt daar dan je scriptjes die je wil aanroepen. Door middel van een webviewer kan je dan die scriptjes aanroepen.

Je kan ook kiezen om direct voor de XML request te gaan, dan kan je het in 1 URL doen (ook met de webviewer).

• 0
Posted

Ah oke super, wij willen dit gebruiken om gegevens uit FileMaker over te sturen naar een webbased interface die verantwoordelijk is voor het versturen van status updates naar klanten.

Is het dan makkelijker om rechtstreeks gebruik te maken van XML als je parameters mee wilt geven aan het PHP script of kan ik rechtstreeks in de URL bepaalde parameters meegeven? (mijn PHP kennis is nihil op dit gebied, ik ben dan ook niet verantwoordelijk voor de realisatie van het PHP script, maar voor de communicatie er naar toe hehe).

• 0
Posted

is het dan niet logischer dat je omgekeerd zou werken?

Vertel aan de ontwikkelaar van de webinterface hoe hij via XML de FileMaker server kan ondervragen... zo moet je niet onnodig data pushen en kan je gewoon de data on request opvragen.

een XML request ziet er ongeveer zo uit:

://[:]/fmi/xml/.xml[?]

bijvoorbeeld:

http://92.23.210.23/fmi/xml/fmresultset.xml?-lay=myLayoutName&-db=myDatabase&$-findall

Je krijgt in dit geval alle records terug uit de file myDatabase, voor de layout myLayoutName. Enkel de velden die op die layout staan worden in de XML teruggegeven. Je kan hiervoor dus best een aparte layout aanmaken.

kijk eens hier hoe je dit het beste kan doen:

www.filemaker.com/support/product/docs/ ... slt_en.pdf

• 0
Posted

De ontwikkelaar maakt gebruik van de FileMaker PHP API. Ik zat er aan te denken om vanuit de FileMaker applicatie de request te doen omdat er vanuit de FileMaker applicatie wanneer het request plaats moet vinden gelijk de juiste dataset beschikbaar is, in plaats van dat er door de PHP API een find request moet worden gedaan naar de juiste data.

Later deze ochtend ga ik in overleg m.b.t. deze kwestie en wij zijn benieuwd naar de mogelijkheden hiervan, vandaar de vraag.

• 0
Posted

wel mijn advies is als je toch de dataset wil bereikbaar maken om met een MySQL tabel te gaan werken en met ESS.

De webinterface ondervraagt de MySQL tabel (gaat vele malen sneller dan de PHP API) en jij zorgt ervoor dat je vanuit FileMaker de twee databases synchroniseert.