Jump to content
  • 0

Probleem relaties filemaker 11

marinus

Question

Posted

Hallo,

Ik ben een beginnen filemaker gebruiker en ben bezig een database te maken om gelijkvormigheidsattesten met af te drukken voor aanhangwagens.

Het concept lukt al aardig, maar ik kom telkens hetzelfde probleem tegen. Ik zou willen dat ik in de hoofdtabel een gemeenschappelijk chassisnummer kan ingeven dat per aanhangwagen die er gemaakt

wordt +1 gaat. Dit lukt ook. Maar als ik hier een relatie voor aanmaak en deze dan naar mijn onderstaande tabellen link, wordt de chassisnummer niet zichtbaar. Het vergrootglas dat erbij staat wordt

ook geel. ik heb aan het veld waar de chassisnummer zou ingevoerd moeten worden niks veranderd. Gewoon een nieuw veld gemaakt en toegewezen aan de gerelateerde tabel. kan iemand mij hierbij helpen?

Het concept dat ik in gedachten had was om één hoofdpagina te maken en daaronder allemaal verschillende modellen van aanhangwagens, maar voorzien van één chassisnummer in de database die telkens +1 gaat bij welk model ik dan ook selecteer en aanmaak.

Alle hulp is meer dan welkom.

Alvast bedankt.

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je hebt dus een aanhangwagen met de keuze uit meerdere modellen?. Maak voor zowel aanhangwagen als model een tabel aan maak velden aan voor specifieke informatie per model. Bij de aanhangwagen maak je een veld chassisnummer als auto-enter serial number en een modelID als foreign key naar je model tabel.

Op je hoofdpagina maak je een knop aan om een nieuwe aanhangwagen aan te maken, vervolgens kan je met behulp van een value list de waardes ophalen uit je model tabel (als eerste veld het ID, als tweede veld de Omschrijving bijvoorbeeld, en dan alleen de waardes uit het tweede veld laten zien). Deze koppel je vervolgens aan een dropdown-list zodat je een model voor iedere aanhangwagen kan selecteren.

Wanneer er een nieuwe aanhangwagen wordt aangemaakt wordt het chassisnummer automatisch met 1 opgehoogd en kan je kiezen uit de door jou aangemaakte modellen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

• 0
Posted

Ik heb mijn relatie zo ingesteld. Toch zie ik nog altijd geen waardes verschijnen in de gerelateerde velden. Ik heb echt geen idee wat ik verkeerd doe.

• 0
Posted

Maak eens een portal aan die gerelateerd is aan de andere tabel of een scriptje met een Go To Related Record script stap, wanneer je deze uitvoerd krijg je dan een foutmelding dat de relatie invalid is? In dat geval kan je even kijken of er wel indexes staan op de PK/FK van de tabellen, hier heb ik ook mee lopen stoeien.

• 0
Posted

Ik heb een script aangemaakt naar een gerelateerd record en inderdaad, hij geeft een foutmelding"Deze bewerking kan niet worden voltooid omdat deze lay-out het resultaat niet kan weergeven".

Dus inderdaad, hij kan de bestanden niet weergeven.

• 0
Posted

Dat klinkt alsof de lay-out ingesteld staat op de verkeerde tabel. Ga naar lay-out mode en kijk welke tabel verbonden is aan de lay-out. Wat je ook kan doen is even 2 nieuwe lay-outs aanmaken met alleen de data erop. (dus 1 voor aanhangers en 1 voor modellen). Vervolgens zet je op de aanhangers lay-out een portal naar modellen waar je wat informatie in laat zien, dit zou, mits de relaties goed zijn gedefinieerd prima moeten werken.

• 0
Posted

Ik heb Eigenlijk maar 3 tabellen dus dat zou raar zijn. Moeten alle bestanden in je tabel geindexeerd zijn? want dit is nog niet het geval. Alleen de ID en fk zijn nu geindexeerd.

Alvast bedankt voor je hulp

• 0
Posted

Hmm nee dat is niet nodig, FileMaker maakt over het algemeen zelf de indices aan voor de velden waar een index benodigd is. Zou je een voorbeeld bestand kunnen uploaden waar je het probleem reproduceerd? Dan kan ik er straks wel eventjes naar kijken.

• 0
Posted

Ik heb net nog eens geprobeerd om met een script naar een related record te gaan en het lukt toch wel. Heb aangevinkt dat hij een nieuw venster moest openen met de gegevens. Daarvoor lukte het niet omdat het scripts beheren venster nog open was.

• 0
Posted

Kwestie van de portal goed instellen op de juiste lay-out en je zou de gegevens moeten zien....

En om een voorbeeld te uploaden moet je onder het bericht bij het kopje Opties het kopje Bijlage Toevoegen selecteren, dan kan je een bestand uploaden.

• 0
Posted

Ja, het uploaden lukt me niet, het bestand blijft te groot.

Misschien kan ik best gewoon opnieuw beginnen.

Hetgeen ik wil maken is: Een voorblad waar al de modellen opstaan of geselecteerd kunnen worden.

Als ik het model geselecteerd heb zou het door moeten gaan naar een controlerapport (dat de aanhanger gecontroleerd is op alle punten) en naar een

gelijkvormigheidsattest (coc) die als ik op print zou klikken er allemaal volledig ingevuld uitkomen. Zodat we hier geen werk meer met hebben. Het hele programma zou

één chassis nummer mogen omvatten. Zodat welk type van aanhangwagen ik ook kies en aanmaak, de nummer gewoon vermeerderd met1. Heb je hier een idee voor hoe ik dit het makkelijkste in elkaar kan steken?