Jump to content
  • 0

Hulp maken van een database

marinus

Question

Posted

Hallo,

Ik ben een aanhangwagenconstructeur en zou graag een database maken voor het papierwerk voor onze aanhangwagens te vereenvoudigen

Hetgeen ik wil maken is: Een voorblad waar al de modellen opstaan of een tabel waar ze geselecteerd kunnen worden.

Als ik het model geselecteerd heb zou het door moeten gaan naar een controlerapport (dat de aanhanger gecontroleerd is op alle punten) en naar een

gelijkvormigheidsattest (coc) die als ik op print zou klikken er allemaal volledig ingevuld uitkomen. Zodat we hier geen werk meer met hebben. Het hele programma zou

één chassis nummer mogen omvatten. Zodat welk type van aanhangwagen ik ook kies en aanmaak, de nummer gewoon vermeerderd met 1. Heeft iemand hier een idee voor hoe ik dit het makkelijkste in elkaar kan steken?

Ik ben nog een beginnende filemaker gebruiker, dus het zou niet te moeilijk mogen zijn. Ik heb een cursus gevolgd via filemaker lynda.com

Alvast bedankt

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik ben een aanhangwagenconstructeur en zou graag een database maken voor het papierwerk voor onze aanhangwagens te vereenvoudigen

Hetgeen ik wil maken is: Een voorblad waar al de modellen opstaan of een tabel waar ze geselecteerd kunnen worden.

[brainstorming versie]

Je hebt waarschijnlijk al verschillende modellen, dus maken we een table voor de entity Model.

Een Model heeft verschillende attributes, zoals lengte, breedte, hoogte, koppeling systeem, as type (dubbel of enkel), wielen, banden, vering, verlichting, remsysteem, spatborden, specifieke asbelasting, laadvermogen, kortom alle mogelijke algemene specificaties voor het model.

Waarom zoveel details? Ik geloof niet dat je een database wilt hebben enkel voor chassisnummers.

Later wil je waarschijnlijk een constructie opvolging hebben. Dat zal dan gekoppeld worden aan een soort van onderdelen opvolging.

Om te vermijden dat je later "opnieuw" moet beginnen, is het beter nu even verder te denken.

En het zijn allemaal details die je nu al hebt/nodig hebt, om een trailer in mekaar te zetten.

Als ik het model geselecteerd heb zou het door moeten gaan naar een controlerapport (dat de aanhanger gecontroleerd is op alle punten) en naar een

gelijkvormigheidsattest (coc) die als ik op print zou klikken er allemaal volledig ingevuld uitkomen.

Iedere aanhangwagen wordt gemaakt volgens een standard model.

Het zou ook kunnen dat je een aanhangwagen "op maat maakt", de zgn custom made.

Dus heb je een table nodig om de trailer construction bij te houden.

Hier kun je alle gebruikte onderdelen bijhouden die gebruikt werden voor de bouw.

Dat geeft je de mogelijkheid om een lijst van controlepunten in een layout te gieten.

Ieder punt kan makkelijk afgedekt worden met een 'Ja'/'Neen' markeringsveld als radiobutton.

De "te gebruiken onderdelen" kun je eenvoudig uit de onderdelen lijst van het model halen.

Dat doen we via een relatie op pk_model.

Dit geeft het voordeel dat je geen werk hebt met het steeds opnieuw moeten samenstellen van een onderdelen lijst.

Enkel de "custom made" zal iets anders verlopen. Daar kunnen we het later over hebben. Weet nu al dat het principe hetzelfde is.

Alleen de te volgen record aanmaak manier is iets verschillend.

Ik zou de chassisnummers in een afzonderlijke table zetten. Ik heb geen idee hoe een chassisnummer wordt samengesteld.

Je moet dus even kijken van waar je bepaalde segmenten kunt halen. Het bouwjaar bv haal je uit de Construction table.

Daar moeten we wat meer details over weten.

In die table is een eenvoudig om het volgnummer van de chassis afzonderlijk te beheren.

Heb je een "algemeen' opvolgings nummer, dan kun je een eenvoudig serial nummer gebruiken dat FM zal genereren bij het aanmaken van een record.

Gebruik je ee specifiek opvolgingsnummer per model, dien je een relatie per model op te stellen. Met die relatie als basis bereken je het volgende nummer.

Dat zal dan het Max(relatie::veldNaam) + 1 zijn.

Zodat we hier geen werk meer met hebben. Het hele programma zou

één chassis nummer mogen omvatten. Zodat welk type van aanhangwagen ik ook kies en aanmaak, de nummer gewoon vermeerderd met 1. Heeft iemand hier een idee voor hoe ik dit het makkelijkste in elkaar kan steken?

Ik ben nog een beginnende filemaker gebruiker, dus het zou niet te moeilijk mogen zijn. Ik heb een cursus gevolgd via filemaker lynda.com

Alvast bedankt

Je kunt uit het voorgaande afleiden dat we wat meer moeten weten over de manier waarop een chassisnummer wordt samengesteld.

"Te moeilijk" is het niet. Alles is netjes in FM te doen.

Je moet enkel even verder denken wat je later nog wilt gaan toevoegen.

Het aanmaken van chassisnummers is een onderdeel van een volledig constructie/productie process.

Ik zou eerst dat process op papier/in kaart zetten en kijken welke delen een rol spelen.

Die delen die je nu graag zou hebben in een toepassing zetten, maar steeds met het volledige productie process op de achtergrond.

• 0
Posted

Als je het wat degelijk aanpakt van in het begin, ben je niet beperkt tot gelijkvormigheids attesten.

Je kunt oa de "Owners Manual" vanuit FileMaker laten genereren.

Veel zaken zullen gelden voor alle trailers, weight distribution, banden spanning/onderhoud, aankoppelings methode etc.

Die tekst kun je in een PDF aanmaken vanuit FM.

Het geeft het voordeel dat je enkele "klant gerichte" zaken automatisch kunt laten invullen in een "onderhouds deel".

Zoals:

Constructeur

Chassis

Bouwjaar

Model

Datum aankoop

etc...

En je kunt zelfs bepaalde tekeningen/figuren inlassen....

De dissel is the limit...

trailerCoupling001.png.3d903d012e2a78c2f236183ffc0781ca.png

Of, als je in de zwaardere uitvoering gaat...

Rockinger.png.15e86bacb33a63a0ad5cf340ed897c73.png

• 0
Posted

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Het lijkt me inderdaad niet slecht om verder te denken dan alleen de chassisnummers.

Ik heb nu een tabel "C.O.C." (Certificat OF Conformity= gelijkvormigheidsattest) hier staan alle gegevens in van de aanhangwagen, merk, gewicht, VIN (chassisnummer) , toegelaten massa, wielbasis, afmetingen,..

De 2de tabel die ik heb is "Controle afgebouwd voertuig" hier staan ook veel gegevens op van de aanhangwagen, waarvan er een deel terugkomen van uit het gelijkvormigheidsattest.

De 3de tabel waar ik met bezig ben is een controletabel terugroepactie, hier staan alle gegevens in van de onderdelen van de aanhangwagen, zoals type torsieas, wielen, koppeling, dissel,.. + de leveringsdatum (zodat als mijn leverancier ons verwittigt dat er een bepaald onderdeel en productiefout heeft, we de aanhangwagens met het betreffende onderdeel kunnen terugroepen)

Aan de 3de tabel zou een tabel gekoppeld moeten kunnen worden waar ik klanten in kan geven zodat ik weet welke aanhangwagen naar welke klant gaat.

Een onderhoudsboekje of "Owners Manual" zou ook wel mooi zijn om dit hiermee te kunnen maken.

En misschien in de toekomst zelfs de facturatie, maar dat is dan al wel erg uitgebreid...

Bovenstaande geld dus voor elke aanhangwagen die we maken.

Hoe meer ik aan de database zou kunnen koppelen, des te beter.

Maar ik ben nog onervaren in het maken van databases en filemaker dus ik kan echt alle hulp gebruiken.

Als het moet kan ik zelfs de database doorsturen die ik tot nu toe heb om te laten zien waar het over gaat.

Alvast bedankt voor de hulp

• 0
Posted
waarvan er een deel terugkomen van uit het gelijkvormigheidsattest.....

Ik heb de indruk dat je de CoC table als begint punt neemt, terwijl dat eigenlijk een van de eind punten zou moeten zijn.

Het CoC bevestigt dat een samengesteld geheel conform is.

Dus moet je het eerst samenstellen.

Je derde table zou de eerste metewn zijn. Hier bepaal je de onderdelen die je gaat gebruiken.

Dan heb je Controle afgewerkt voertuig en pas dan maak je een CoC, nadat je een VIN hebt toegekend.

Je kunt ons het bestand altijd doorsturen.

We duiden een vrijwilliger aan om het even voor je na te kijken en enkele aanbevelingen te formuleren.

• 0
Posted

De wetgevingen in België veranderen volledig i.v.m. aanhangwagens (Europese wetgeving) dus alles is ook nieuw voor mij.

De chassisnummer (VIN) bestaat uit 17 karakters hieronder staat een link waaruit je kan zien dat de karakters bestaan.

http://www.autototaal.net/vin-ontleden-e-u-regelgeving-diagnose.html

Mijn bedoeling zou dus zijn dat ik gewoon kan kiezen uit het model aanhangwagen en welke uitvoering en dat ik alle documenten klaar zou kunnen uitprinten zonder dat ik nog iets zou moeten invullen.

Ook inderdaad een apart veld voor maatwerk, waar ik gewoon alles makkelijk manueel kan ingeven.

• 0
Posted
waarvan er een deel terugkomen van uit het gelijkvormigheidsattest.....

Ik heb de indruk dat je de CoC table als begint punt neemt, terwijl dat eigenlijk een van de eind punten zou moeten zijn.

Het CoC bevestigt dat een samengesteld geheel conform is.

Dus moet je het eerst samenstellen.

Je derde table zou de eerste metewn zijn. Hier bepaal je de onderdelen die je gaat gebruiken.

Dan heb je Controle afgewerkt voertuig en pas dan maak je een CoC, nadat je een VIN hebt toegekend.

Je kunt ons het bestand altijd doorsturen.

We duiden een vrijwilliger aan om het even voor je na te kijken en enkele aanbevelingen te formuleren.

Naar welk email-adres kan ik dit dan doorsturen?

Alvast bedankt

• 0
Posted

Ik was inderdaad begonnen met de COC, daarna heb ik gezien dat dit inderdaad niet paste als eerste layout.

De 3de lay-out zou inderdaad beter passen als voorpagina