Jump to content
  • 0

gegevens automatisch laten invullen na ingave van één veld

pascalvandermeulen

Question

Posted

Kan iemand me zeggen of het mogelijk is en indien ja hoe je het doet

Ik heb een klantenbestand opgemaakt. Hier is het ook belangrijk om per dossier, telkens de gegevens van de verkoper te hebben.

Kan ik door bijv gewoon de familienaam van de verkoper in te vullen ervoor zorgen dat zijn voornaam, telefoon, gsm, adres etc automatisch worden aangevuld in de daarvoor voorziene velden?

mvg

Pascal

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Beter "Auto-enter calculation" gebruiken. Veel flexibeler.

Lookups zijn enkel nog nuttig als je die speciale output condities kan gebruiken (If no exact match then....), en dan nog.

• 0
Posted

De lookup functie is misschien toch een goed alternatief in deze denk ik?

Je maakt een dossier met gegevens wat vast staat voor 99% van de tijd en op dat moment ga ik toch als het enigszins kan voor de lookup. De autocalc is zeker makkelijk maar blijft wel actief en voor een dossier met gegevens is dit niet noodzakelijk.

• 0
Posted

Het verschil tusen de lookup en de autocalc is er echt wel.

Bij een lookup wordt de data opgehaald uit tabel b in tabel a. Het wijzigt niet tenzij er een relookup wordt uitgevoerd. Bij de autocalc wordt niets opgehaald in tabel a maar wordt gewoon getoond wat er in tabel b staat. Als je dus in tabel B aan het veranderen bent verander je dus ook in tabel "A" . Je moet dan ook per database kijken wat voor jou de beste methode is. Afgaande op de weinig info over deze database denk ik dat een lookup dan een betere methode kan zijn. Bij een dossier in dit geval waarin je data opbouwt ben ik zonder meer kennis voor de lookup vandaar mijn opmerking.

• 0
Posted

Misschien ben ik niet heel duidelijk geweest in mijn vraagstelling.

Even korte uitleg.

Ik maak een database aan met onze dossiers.

Dit zijn de gegevens van een bouwheer (naam, adres tel ....) en ook het adres van de bouwplaats.

Gezien we ook enkele vaste opdrachtgevers hebben ben ik op zoek naar een systeem, waarbij als ik de naam invul, de rest van mijn vaste gegevens automatisch worden aangevuld.

Dus adres, tel, etc van de bouwheer blijft steeds dezelfde, alleen de gegevens van de bouwplaats veranderen.

Dus als ik bijvoorbeeld invul als bouwheernaam "huppeldepup" zou ik na de enter graag alle vaste gegevens van huppeldepup in de andere velden tevoorschijn zien komen. Dan hoef ik alleen nog de naam van de klant in te vullen en de gegevens van de bouwplaats

Voor unieke klanten moet ik uiteraard in alle velden nog manueel de velden kunnen invullen

Kan iemand me op weg zetten?

mvg

Pascal

• 0
Posted
Het verschil tusen de lookup en de autocalc is er echt wel.

Bij een lookup wordt de data opgehaald uit tabel b in tabel a. Het wijzigt niet tenzij er een relookup wordt uitgevoerd. Bij de autocalc wordt niets opgehaald in tabel a maar wordt gewoon getoond wat er in tabel b staat. Als je dus in tabel B aan het veranderen bent verander je dus ook in tabel "A" .

Dit klopt niet.

Auto-enter-calc haalt evengoed data op, en die wijzigt niet als de data in tabel a wijzigt. Je kan een "re-lookup", of een "re-auto-enter" als je wil, doen door de key van de relatie gebruikt voor de auto-enter in tabel b te wijzigen.

Auto-enter is oneindig veel flexibeler:

- de data die in tabel b terecht komt kan je baseren op een calc (hoeft niet natuurlijk, zo simuleer je een gewone lookup)

- je kan de data van de eerste auto-enter "vastleggen" door de optie "do not replace existing value (if any)".

Lookups zijn een overblijfsel van de begindagen, toen FM "relationeel" begon te worden (Versie 2.1 als ik me niet vergis). Toen was dat de enige mogelijkheid om data uit andere tabellen te halen.

Als gezegd, ze zijn nog nuttig in het zeldzame geval je de optie "copy next lower/higher" kan gebruiken. In alle andere gevallen gebruik je auto-enter-calculation.

• 0
Posted
Dus als ik bijvoorbeeld invul als bouwheernaam "huppeldepup" zou ik na de enter graag alle vaste gegevens van huppeldepup in de andere velden tevoorschijn zien komen.

Tabel A = opdrachten

Tabel B = opdrachtgevers

Relatie = A_B (A::id_opdrachtgever = B::id)

In A::adress -> auto-enter calc [result = A_B::adres]

Altijd met unieke id's werken, nooit met naamvelden als de key van een relatie, tenzij je daar een heel goede reden voor hebt.

Dit zijn fundamentele basishandelingen in FMP, misschien moet je ergens een lesboek opsnorren en eerst nog wat oefenen.

• 0
Posted

Welaan dan...

Er zit nog iets zeer belangrijks in, bestudeer de TOC graph, en hoe je die in handige "aparte" blokjes opdeelt. Je zou denken dat dit nodeloos ingewikkeld is (is ook zo voor 2 tables en 2 relaties), maar wacht tot je 50 tables en een paar 100 TOC's bijeen ge-filemakerd hebt.

auto-enter.fp7

• 0
Posted

in mijn tab relaties zie ik nu 2 blokjes staan Opdrachten en vaste klanten

ik heb ook die codes _k2_id en _k1_id_vasteklanten gebruikt.

Maar bij jou zie ik blokjes met een relatie heen en terug, terwijl ik maar 2 blokjes zie Opdrachten en vaste klanten

Waartoe dient dat veld in de tabel opdrachtgevers met schuifbalk?

mvg

Pascal