Arnoud Posted June 28, 2003 Posted June 28, 2003 Ik heb het volgende probleem. File_A en File_B gerelateerd (1-many) File_B records zichtbaar in portal in File_A Ik wil via de portal de huidige datum instellen in een record van File_B. Met een knopje dat een script aanroept gaat dat prima: File_A: >ga naar gerel. rec.(File_A~File_B) >ext.script (datum instellen) >script afsluiten File_B: Ga naar layout Huidge datum invoegen NB onderstaande werkt niet in plaats van Huidige datum invoegen (??). >datum instellen: veldinstellen(datum: huidige datum) Nu het eigenlijke probleem: Maar als ik een soortgelijk script wil laten uitvoeren in het pop_up script dat ik onder de naam PULL DOWN heb geplaatst in de Tips & Tricks dan wordt de datum wel afgeboekt maar op de eerste gerelateerde record van File_B en dus niet bij de goede rij! Hoe kan dit, komt dit omdat er geen fysiek knopje is gebruikt, en is er een oplossing voor. Kort en goed, ik wil dus via zo'n pop up menu een datum afboeken in een portal rij. Quote
0 AvD Posted June 28, 2003 Posted June 28, 2003 Interessante vraag, maar voorlopig zonder oplossing. Het probleem dat je aanhaalt, vindt zijn oorsprong in het feit dat je FileMaker beschouwt als een programmeeromgeving, om niet te zeggen een programmeertaal. En dat is FileMaker niet. De laatste zes, zeven jaren doet zich dit fenomeen meer en meer voor: de meesten onder ons (ik ook, waarschijnlijk) beschouwen ScriptMaker als het hart van FileMaker: dat fantastische dingetje waarmee je van alles kunt doen en FileMaker zelfs kunstjes kunt laten maken, zoals een aapje aan een koord. De grote Ilyze Kazar heeft daar onlangs een boeiend artikel over geschreven. Ik stuur het nog wel eens door. FileMaker is in de eerste plaats een databank: een verzamelplaats van gegevens met goede zoek- en rapporteringsfuncties. Maar als je eenmaal zover bent, dan wil je natuurlijk dat het aapje de kunstjes uitvoert. We gaan dan van alles en nog wat verzinnen, de ene oplossing al creatiever dan de andere. Dat maakt FileMaker de kampioen van de work arounds: het kan NIET, maar als je dit en dat..., dan kan het wél! Je zal dus deze richting uit moeten gaan en proberen uit te vissen waarom de GTRR in jouw geval niet werkt. Dat ligt - als ik het goed heb - voor de hand: je popup menu staat in het form-gedeelte van je parent record, niet in de portal en dus op de specifieke child record. Of toch? Want dan zitten we met een nog complexer probleem. Doe je dit voor eigen rekening als hobby of zit je in een werkomgeving waar ROI-regels gelden? Ik geloof dat het door jou voorgelegde probleem tof en boeiend is voor een FileMaker freaks club (hoe ver kunnen we met FileMaker gaan?), maar niet in een professionele werkomgeving (wat mag dat kosten?). Quote
0 AvD Posted June 28, 2003 Posted June 28, 2003 Ik heb het artikel van Kazar (respectvol) aan de cafétoog gehangen: http://www.clarify.net/viewtopic.php?p=4066#4066 Quote
0 Arnoud Posted June 28, 2003 Author Posted June 28, 2003 De pop uop staat helaas wel in de portal. Ik heb inmiiddels de moed opgegeven en een andere oplossing verzonnen. Pop up de laan uit en nu laat ik een button-field de datum plaatsen (1x klik geeft datum, nog een keer datum weer weg), moet toch klein beetje speciaal zijn. Bijzonder boeiend artikel, eigenlijk precies het artikel dat antwoord geeft op mijn vragen. Het zit in de mens ingebakken om steeds meer en meer te willen. Laten we de onmogelijkheden van FMP nu maar accepteren en groot respect hebben voor de capaciteiten die zij ontegenzeglijk wel heeft. Bedankt voor je reaktie. A. Quote
0 dannydv Posted June 29, 2003 Posted June 29, 2003 Indien je iets wil doen met de informatie op een bepaalde portalrow van je fileB informatie dan moet je dat zeker doen voor je portal verlaat. Kan dat niet, omdat je bvb de informatie nog niet hebt dan kan je de portal row bijhouden waarop je geclicked hebt (in een global stop je Status (CurrentPortalRow) ) Daarna roep je je external script als je wil. Als je dan terugkomt kan je met de Go To Portal Row (by Field value) naar de juiste portal terug gaan. Pas op: als je verschillende portals op 1 layout hebt moet je FileMaker eerst naar de juiste portal sturen door bvb een Go to field () naar een veld binnen de juiste portal. Quote
Question
Arnoud
Ik heb het volgende probleem.
File_A en File_B gerelateerd (1-many)
File_B records zichtbaar in portal in File_A
Ik wil via de portal de huidige datum instellen in een record van File_B.
Met een knopje dat een script aanroept gaat dat prima:
File_A:
>ga naar gerel. rec.(File_A~File_B)
>ext.script (datum instellen)
>script afsluiten
File_B:
Ga naar layout
Huidge datum invoegen
NB onderstaande werkt niet in plaats van Huidige datum invoegen (??).
>datum instellen: veldinstellen(datum: huidige datum)
Nu het eigenlijke probleem:
Maar als ik een soortgelijk script wil laten uitvoeren in het pop_up script
dat ik onder de naam PULL DOWN heb geplaatst in de Tips & Tricks dan
wordt de datum wel afgeboekt maar op de eerste gerelateerde record van
File_B en dus niet bij de goede rij!
Hoe kan dit, komt dit omdat er geen fysiek knopje is gebruikt, en is er een oplossing voor.
Kort en goed, ik wil dus via zo'n pop up menu een datum afboeken in een portal rij.
4 answers to this question
Recommended Posts