JeanWM Posted August 22, 2011 Posted August 22, 2011 1. We hebben een layout. 2. Twee portalen, ieder 5 rows, zelfde relatie (portal 1 = portalrow 1...5, portal 2 = portalrow 6...10). Wat is de gemakkelijkste manier om een totaal te bekomen van een veld van portaal 1 (row 1...5) en portal 2 (row 6...10) ? Quote
0 andries Posted August 23, 2011 Posted August 23, 2011 ik weet niet of dit de gemakkelijkste manier is, maar het is mss een aanzet: ik maak gebruik van een running total die herstart bij iedere groep. De groep wordt bepaald door de positie van de record. Ceiling ( Get ( RecordNumber ) / 5 ) Zo krijg je groepen van gerelateerde record 1 -> 5, 6 -> 10, ... Hierop is dan mijn summary gebaseerd. TotalenPortaal.fp7 Quote
0 JeanWM Posted August 23, 2011 Author Posted August 23, 2011 Bedankt Andries. Dat is ook de manier die ik gebruik. Ik heb mezelf een beetje vastgezet door te beweren dat bijna alles in FileMaker op minstens drie verschillende manieren kan gedaan worden. Mijn redding zal waarschijnlijk het "bijna" deel zijn.... Quote
0 andries Posted August 23, 2011 Posted August 23, 2011 je zou ook met scripttriggers kunnen werken die over je portalen gaan lopen, maar ik ben hier zelf geen voorstander van (het opslaan/berekenen van data heeft niets met interface triggers te maken) Quote
0 JeanWM Posted August 23, 2011 Author Posted August 23, 2011 Inderdaad. We hoeven er geen gasfabriek van te maken...alhoewel.... Quote
0 andries Posted August 23, 2011 Posted August 23, 2011 ik weet dat dit gewaagd is om aan jou te vragen Jean, maar zit er geen fout in je datanormalisatie/model als je je tot dit soort trucken moet wagen? Of is het puur interface matig dat je de som wil maken? Quote
0 JeanWM Posted August 23, 2011 Author Posted August 23, 2011 Het is een deel van de database cursus, niet strikt FileMaker. Een portal in FileMaker zou je kunnen gelijk stellen met een line-item table. Op database gebied (niet strikt FileMaker) kun je aggregate functies loslaten op line-item records. Via nodes en tuples kunnen we aggregate results hebben. Dat wil ik ook doen ik FileMaker. Soms kan het niet op een directe manier in FM.... Het heeft hier weinig te doen met normalisatie, enkel database technisch, maar terechte opmerking, Andries. En het is tegelijkertijd ook een middel om te tonen dat table partioning kan in FileMaker, binnen bepaalde grenzen weliswaar. Quote
Question
JeanWM
1. We hebben een layout.
2. Twee portalen, ieder 5 rows, zelfde relatie (portal 1 = portalrow 1...5, portal 2 = portalrow 6...10).
Wat is de gemakkelijkste manier om een totaal te bekomen van een veld van portaal 1 (row 1...5) en portal 2 (row 6...10) ?
6 answers to this question
Recommended Posts