Jump to content
  • 0

buttons

Packman

Question

Posted

Als je een button (bv een pijl) vanuit een button file (Buttons & Things volume 1)kopieert naar je eigen file, is de achtergrond transparant.

Ik heb geprobeert zo'n button om te kleuren naar een kleur die grafisch beter past bij mijn database ontwerp.

Op het moment dat ik vervolgens via knippen en plakken deze button terug plaats is de achtergrond wit, of te wel de transparantie is verdwenen.

Heeft iemand een tip hoe dit is op te lossen.

( ik werk met FM pro 4.1)

groet,

Packman

18 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

ikzelf gebruik daarvoor AppleWorks, maar gelijk welk programma dat "painting" aankan zou goed moeten zijn.

Ik copieer de button naar een paint window in AppleWorks, zoom in tot 1600, daarna kan ik met de lasso selectietool, tot op pixel niveau beslissen wat meegaat in mijn selectie.

Die selectie wordt dan terug gecopieerd naar FileMaker. Resultaat: een perfecte button !

• 0
Posted

Perfect! Nu we er dan toch mee bezig zijn: kan je met die lasso tool ook onregelmatige shapes kopiëren, zodat je transparante objecten in FileMaker binnenkrijgt? Ik bedoel dus bijvoorbeeld een tekstlogo op een blauwe achtergrond plaatsen, zodat het blauw om en in de letters zichtbaar blijft (zoals in de o's en d's enz.)?

• 0
Posted

Die lasso tool is nu juist om onregelmatige vormen te selecteren. Sommige programma's hebben nog complexere selectie tools om bvb textvormen te selecteren. Alles wat onregelmatige vormen kan selecteren is bruikbaar. Elk paint programma heeft een lasso tool.

• 0
Posted

beste adviseurs,

ik dank u voor uw inzet om mij en hopelijk meerdere gebruikers te voorzien van een bruikbare tip(s).

helaas is het mij nog niet gelukt om met uw bijdrage een oplossing te bewerkstelligen.

ik werk onder windows dus appleworks valt voor mij af.

ik heb dezelfde techniek geprobeerd met photoshop, ook daar kan je een selectie maken maar met knippen en plakken blijft de achtergrond wit.

ik blijf dus geinteresseerd in oplossingen uit de gebruikersgroep.

packman

• 0
Posted

Het is de bedoeling dat je met de lasso-tool enkel neemt wat je nodig hebt, niet de achtergrond, ook als is het wit.

Als je bvb een donut wil selecteren, dan selecteer je eerst de buitenste cirkel en daarna deselecteer je de binnenste cirkel.

Dit gebeurt als je bvb bij Photoshop Selecteert op een kleur. Zo kan je makkelijk de omkadering van bvb tekst selecteren.

• 0
Posted

Ik ben eens verder gaan zoeken.

Op mijn werk wordt voornamelijk gewerkt met Apple Mac.

Ik heb bij een collega Apple Works gevonden en hier geprobeert wat door jullie is geadviseerd.

Het blijkt dat op een Apple de truc inderdaad werkt, ik behoud transparantie.

Nu heb ik de buttons in een mac fm3 file geplaatst en geopend op de pc, wat schetst mijn verbazing:

op de pc is de transparantie weer verdwenen.

Ik ga dit toch nog verder uitzoeken, het probleem blijft mij intrigeren en ik probeer toch tot een oplossing te komen.

Ik hou jullie op de hoogte en blijft openstaan voor ervaringen of tips.

packman

• 0
Posted

ik meen dat het ook te maken heeft in wat voor een manier je het wegschrijft, gif, tiff enzo.

Verder heb ik ook knoppen die op de mac een mooie donkere tint krijgen als je erop klikt. Als je deze zelfde op windows aanklikt komen er vieze bruine kleuren te voorschijn. Het ligt wellicht ook hoe het besturingssysteem het een en ander afhandeld.

• 0
Posted

Volgens mij heeft het inderdaad te maken met het bestandsformaat cq. de werking van het klembord van Windows.

Als je kijkt in de paste special opties in filemaker als je bijvoorbeeld knipt en plakt vanuit Paintshop, zie je dat de afbeelding alleen geplakt kan worden als metafile of als bitmap. Als ik me niet vergis ondersteunen beide formaten geen transparantie.

Als je een afbeelding kopieëert uit de buttons & things db, zie je dat het bestandsformaat pict is, dat dus blijkbaar wel transparantie ondersteund.

Dat was mijn diagnose, nu alleen nog medicijnen 8O

• 0
Posted

de laatste tip bracht mij op een idee.

ik had nog ergens onder het stof een cd met clarisworks 4 liggen voor de pc.

deze geinstalleerd en voila met dit pakket werkt het inderdaad uitstekend.

mijn probleem is opgelost.

ik wijzig nu de kleur van een button in photoshop en plak deze in claris works (afdeling schetsen), hier gebruik ik de selectie lasso en plak vervolgens terug in filemaker pro. :D

allemaal bedankt voor jullie reactie,

packman

• 0
Posted

Ja, zal het rustig aan doen, is beter voor de bloeddruk. Ga weer verder met ontwikkelingen van komplekse filemaker apps. :roll: . Maar nu wel met fantastische transparante images...