Ga naar inhoud
  • 0

Ruzie met de command line


rmw

Vraag

Ik ben aan het stoeien met fmsadmin onder OS X.

Eén van de mogelijkheden is het maken van een backup

 

fmsadmin backup -u -p

 

Dit maakt zonder problemen een backup van alle databases die er op die server draaien en zet die in een gedateerde map in de default backup directory

Maar ik wil natuurlijk weer wat anders.

Ik wil een backup van alle databases op een ander locatie.

Gelukkig heeft het backup commando ook een optie om die locatie te specificeren, bijvoorbeeld zo

 

fmsadmin backup -u -p -d /Users//Desktop/Upgrade

 

Helaas....

Wat ik ook doe ik krijg altijd de error 20500 terug (directory not found). Geloof me, de map bestaat echt :)

Ik heb alle mogelijke manieren van het specificeren van de naam geprobeerd en ook alle mogelijke varianten van de privileges van die map.

 

En wat doe je als alle mogelijkheden lijken uitgeput? ...

Precies, dan blijft alleen clarify nog over :)

 

Wie o wie?

 

rmw

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nog wat meer details over wat ik allemaal al heb geprobeerd.

 

- mapnaam met volledig pad opgeven

- zorgen dat er de padnaam geen spaties voorkomen

- mapnaam niet typen maar de map in het terminal venster slepen, zodat OS X de naam uitschrijft

- map in de default backup directory van FMServer zetten

- map eerst aanmaken met md

 

- privileges gelijk maken aan de backup map van de FMServer

- privileges met chmod op 777 zetten

 

Nu kan je natuurlijk het pad niet opgeven en de backup dan met cp kopieren naar de gewenste locatie, maar FMS maakt een gedateerde map aan zonder te vertellen hoe die heet. Dus dat wordt lastig zoeken.

 

Ook een schedule is mogelijk, maar dan moet ik op alle servers waar dit moet gaan draaien weer zorgen voor een schedule en dat kan je alleen maar weer vergeten, dus dat wil ik niet.

 

Kortom, ruzie met de command line

En omdat die slecht aanspreekbaar is zijn jullie de klos :)

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Ja, via een schedule kan je prima een alternatieve map aanwijzen, maar dan nog maakt FM een datum gerelateerde map aan en daar zal het probleem wel ontstaan.

 

Het lijkt op een bug die er al sinds versie 7 inzit.... Jammer, maar helaas.

 

Door eerst een variabele op basis van de huidige tijd op te maken zoals FM dat doet bij het maken van de map, lukt het om de map terug te vinden.

Netjes is anders, maar het werkt.

 

Bedankt voor het meedenken.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog eens gekeken naar je originele commando:

 

fmsadmin backup -u -p -d /Users//Desktop/Upgrade

 

ik denk dat je inderdaad met je rechten van unix overhoop ligt, maar die los je niet op door de map waarheen je de backup wilt schrijven aan te passen met chmod. Het probleem is namelijk niet de permissie, maar de eigenaar en groep! Je zal als eerste de user waarnaartoe je wilt kopiëren lid moeten maken van de groep "fmsadmin". Dat doe je door op de commandline uit te voeren:

 

sudo dscl . append /Groups/fmsadmin GroupMembership // de punt tussen dscl en append is geen tikfout ;-)

 

vervolgens maak je daar op de desktop de map "Upgrade" en daaraan voeg je als eigenaar toe fmsadmin en groep fmsadmin + je moet de privileges wijzigen naar 775 of 770, wat jij wilt. Dat kan je in één keer doen door weer op de commandline:

 

sudo mkdir /Users//Desktop/Upgrade & sudo chown fmserver:fmsadmin /Users//Desktop/Upgrade & sudo chmod 770 /Users//Desktop/Upgrade // je kan dit overigens ook in losse stappen doen door het &-teken te vervangen door "enters" :-)

 

Het vervelende van Filemaker Server is dat de gebruiker en groep fmsadmin niet in je lijst met gebruikers en groepen in de GUI is te zien, maar ze bestaan wel! Als je bijvoorbeeld de databases op een andere schijf zou willen hebben en de Databasebackups ook, omdat je ze dan makkelijker kan laten opslaan eergens anders in je netwerk, dan moet je precies hetzelfde doen als dat ik hier heb uitgelegd, maar dan voor de extra databasemap en de extra backupmap. Eigenlijk zou je FMS op MacOSX-server moeten gebruiken, daar heb je denk ik wel de gereedschappen om dit allemaal met de GUI te kunnen doen (tenminste dat verwacht ik)

 

[edit]Wellicht ten overvloede: fmserver draait onder de gebruiker "fmsadmin", dus alle scripts, schedules en handmatige acties vanuit de console, vinden dus plaats met de rechten van die gebruiker en daar heb je rekening mee te houden zodra je buiten de standaard-scope van fmserver gaat. Vandaar dat je deze lastige procedure moet doorlopen om voor elkaar te krijgen wat je wil. Met deze kennis is misschien ook een aparte schedule te maken die alles wat je nu in een scriptje wil vangen gewoon al voor je doet ;-)[/edit]

 

succes, Menno

Link naar reactie
  • 0

Dit is al een poosje opgelost, maar ik vergeet het steeds te delen.

Bij deze!

 

Soms is het lezen van de help ook nuttig.

Wat blijkt? Je moet de locatie waar je de back-up wilt hebben opgeven zoals je dat ook doet in de console.

Dus met filewin of filemac ervoor en met de slashes op de FM manier. En je MOET eindigen met een slash!

 

Dus op de mac wordt het dan

fmsadmin backup -u  -p  -d filemac:/Users//Desktop/Upgrade/

en onder windows

fmsadmin backup -u  -p  -d filewin:/C:/Users//Desktop/Upgrade/

en als je naar een netwerkpad wilt kan dat onder windows ook

fmsadmin backup -u  -p  -d filewin:///Upgrade/

 

Gevalletje RTFM :?

 

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...