gamvanderleeuw Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Gedcom is de universele standaard voor het uiywisselen van gelealogische gegevens. ik gebruik filemaker om gedcom bestanden te maken van bv bidprentjes gegevens. Een gedcom bestand bestaat uit een Header een Body en een Footer.( veldnamen) tot nu toe gebruikte ik body berekend (veldnaam) body=bodyberekend +body. Over 10.000 records vergt dit 6-8 uur rekentijd graag een script dat body=body+body berekend daarna de Header & body & Footer en dis alles wegschrijft op de desktop met file extensie .ged bestandje sturen naar email adres gamvanderleeuw@gmail.com bvd G van der Leeuw Quote
0 JeanWM Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Ik weet dat ik soms vrij kort kan zijn in een uitleg, maar ik vrees dat hier wat meer uitleg bij moet komen. Wat moeten we berekenen als "body", "header" en "footer" ? Is het niet eenvoudiger een voorbeeld te posten van mogelijke waarden in je velden ? Quote
0 pjotter Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 graag een script dat body=body+body berekend daarna de Header & body & Footer en dis alles wegschrijft op de desktop met file extensie .ged bestandje sturen naar email adres gamvanderleeuw@gmail.com bvd G van der Leeuw Ook welkom op dit forum Quote
0 gamvanderleeuw Posted September 15, 2011 Author Posted September 15, 2011 0 HEAD 1 SOUR reünie 2 VERS V4.0 2 CORP geen 1 DEST reünie 1 DATE 19 APR 1997 1 FILE eigen database 1 GEDC 2 VERS 5.1 1 CHAR Macintosh is de header 0@I2@INDI1 NAME Alida Huberta/Smit 1 SEX F 1 BIRT 2 DATE 13 APR 1867 2 PLAC Amsterdam 1 DEAT 2 DATE 6 JUN 1940 2 PLAC Delft 1 OCCU vroedvrouw 1 RELI rooms-Katholiek 1 FAMS @F1@ 0 @F1@ FAM 1 HUSB @I1@ 1 WIFE @I2@ 1 MARR 2 DATE 1 NOV 1887 2 PLAC Amsterdam is de body footer 0 TRLR zie http://nl.wikipedia.org/wiki/GEDCOM voor meer uitleg dus om een gedom bestand te maken berekend filemaker 10.000 keer het middelste stuk ( body berekend) en plakt dan de header & body & footer om het compleet te maken. Dus alleen in het middelste gedeelte wordt iets berekend zo in plaats van de ingevulde naam komt dan in de berekening. een stukje filemaker 0@I2@INDI"&get recordnummer&" NAME "&naam&"return teken 1 SEX "&sex&" 1 BIRT etc MAAR DIT HEB IK AL UITGEZOCHT ik liet filemaker body =bodyberekend& body ( global) maar dat duurt als gezegt uren nog maals bvd Gerard Quote
0 JeanWM Posted September 15, 2011 Posted September 15, 2011 Op het eerste zicht heeft elk attribute een vaste tag van 6 characters, gevolgd door de waarde van het attribute. Maak voor elk attribute ook een overeenkomstig tag veld, waar die vaste waarde in komt. nameTotal nameTotalTag gedComNameTotal [calc, text] = nameTotalTag & " " &nameTotal dateBirth dateBirthTag gedComDateBirthTotal [calc, text] = dateBirthTag & " " & GetAsDate("dateBirth") Dan is het maar zaak om per record alle nodige gegevens samen te brengen in 1 veld, waar je de nodige berekeningen/samenstellingen doet om de juiste uitvoer te bereiken. Het grootste probleem zal dan waarschijnlijk het opvangen van mogelijke lege velden zijn. Dat is vrij makkelijk te doen met b.v. de Case(). Waarschijnlijk zul je voor de datum een iets andere samenstelling moeten doen om een 3 character maand samen met dag en jaar te krijgen. Quote
0 gamvanderleeuw Posted September 16, 2011 Author Posted September 16, 2011 Mag ik de vraag anders stellen van wat ik wil; ik wil een boek maken inleiding+ hoofstuk 1 tm 10+ slot in record 1 tot en met 10 staat de text die ik aan elkaar wil maken dus ik wil een script dat me hoofdstuk 1 tm hoofstuk 10 "samenplak "en daarna de inleiding ervoor voegd en het slot er achterplakt en al deze text wegschrijven met een bestand extensie van bestandnaam.ged ik heb al "mijn berekeningen " al gemaakt voor de hoofdstukken 1 tot en met 10 ( over 10.000 records in werkelijkheid) ik zal jouw oplossing eens proberen omtezetten wat je bovenstaand hebt gemaakt en vergelijken met de mijne ( deze is zo in elkaar genest dat het niet meer duidelijk is hoe ik de berekeningen maak .anders liet ik het wel op het forum zien. Quote
0 JeanWM Posted September 16, 2011 Posted September 16, 2011 GedCom schijnt XML based te zijn. Je zou de data gewoon kunnen exporteren als XML file. File -> Export Records ... -> Save as XML -> Grammar: FMPDSORESULT -> select fields Dan hoef je al de berekeningen zelfs niet te doen. En GedCom kan zonder probleem XML lezen. Het resultaat kan iets zijn als: Quote
0 gamvanderleeuw Posted September 19, 2011 Author Posted September 19, 2011 Dit is niet wat ik zoek , bedankt voor de reactie onderwerp gesloten Gerard Quote
Question
gamvanderleeuw
Gedcom is de universele standaard voor het uiywisselen van gelealogische gegevens.
ik gebruik filemaker om gedcom bestanden te maken van bv bidprentjes gegevens.
Een gedcom bestand bestaat uit een Header een Body en een Footer.( veldnamen)
tot nu toe gebruikte ik body berekend (veldnaam)
body=bodyberekend +body.
Over 10.000 records vergt dit 6-8 uur rekentijd
graag een script dat body=body+body berekend
daarna de Header & body & Footer en dis alles wegschrijft op de desktop met file extensie .ged
bestandje sturen naar email adres
gamvanderleeuw@gmail.com bvd
G van der Leeuw
8 answers to this question
Recommended Posts