Jump to content
  • 0

Berekenen van pct en omgekeerd

JeanWM

Question

Posted

Voor een chemische toepassing hebben we het volgende nodig (en we krijgen het maar voor de helft voor mekaar)

[we zitten nog in de behangpapier fase] :lol:

Wat we hebben:

Een num veld: prodTotal

Een num veld: pctVA

Een num veld: totalVA

Een num veld: pctVAnd

Een num veld: totalVand

Een num veld: prodRest

Te bereiken result.

prodTotal wordt altijd ingevuld.

wordt in pctVA een percent getal ingevuld (bv 15) dan wordt in totalVA 15% van prodTotal weergegeven en wordt in prodRest het "overschot" [prodTotal - totalVA] weergegven

wordt in pctVAnd een percent getal ingevuld (bv 20) dan wordt in totalVAnd 20 % van prodTotal weergegeven en wordt in prodRest het "overschot" [prodTotal - totalVAnd] weergegeven

Worden beide pct velden ingevuld, dan komt prodRest op [prodTotal - totalVA - totalVAnd]

Tot zover geen probleem.

Er moet nu ook de mogelijkheid gegeven worden om in totalVA en totalVAnd een getal in te geven, waarna de pct berekend worden voor pctVA en pctVAnd....

Net het omgekeerde.

De berekening op zich is geen probleem, maar de combinatie van die twee zal moeilijkheden geven.

Ik vind het een leuke oefening/uitdaging om het op het forum te gooien, benieuwd op welke manieren dit kan getackled worden.

En of er een bruikbare oplossing is....

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Misschien is dit iets:

De berekening wordt altijd uitgevoerd door een script. De scriptparameter is de naam van het gewijzigde veld, zodat het script weet wat te berekenen.

Het script wordt getriggerd door een OnObjectModify trigger vanaf het veld, dat zijn eigen naam als ScriptParameter meegeeft.

Ik heb niets getest, maar dit viel mij in.

• 0
Posted

Jean

ik heb hiervoor een methode die er voor zorgt dat auto-enters elkaar in sync houden. Bijvoorbeeld voor een cm -> inch convertie en omgekeerd.

Ik heb hier je voorbeeldje aangepast. Kijk er eens naar of het dat is wat je zoekt.

pct.fp7

• 0
Posted

@ beide

Bedankt, de avondsessie kwam verbazend dicht in de buurt van de opgegeven mogelijkheden.

Methode "Andries" haalde het uiteindelijk.

Er is echter een tweede luik aan het geheel.

prodTotal = een bepaald bedrag (x) + pctVA

prodRest wordt dan een berekende (x) waarde

terwijl pctVand enkel een pct van pctVa kan (moet) zijn [gaande van 0 tot 100]

De twee mogelijkheden (ingave getal of pct) blijft bestaan.

Ik ben er nog niet zeker van, maar volgens mij kan het niet zonder een extra veld.

• 0
Posted
ik begrijp het niet :)

Ik had er eerst ook problemen mee... :P

Het tweede luik wordt gebruikt als een soort van controle.

prodTotal is de totale "inhoud". Dat kan gewicht of inhoud zijn. Op mg en ml niveau.

prodTotal is samengesteld uit een gewicht van een basisproduct + een pct van een ander product.

Uit prodTotal moeten we dus het gewicht Va berekenen.

Of via pct als pctVa wordt ingegeven, of het pctVA indien het gewicht wordt ingegeven

pctVand is een tweede product dat enkel (vraag me niet waarom, ik ben niet zo sterk in chemie) een pct van VA kan zijn.

Ook dat kan op twee manieren worden ingegeven. Of een getal of een pct.

Vermits het enkel een pct van VA kan zijn, kan het enkel tussen 0 en 100 liggen op pct gebied.

Indien het gewicht wordt ingegeven en het berekende pct ligt > 100 moet er een alarm gegeven worden, maar dat is een andere zaak.

Still clear as mud ? :lol:

• 0
Posted

Een visualisatie kan misschien helpen.

pctVA.png.a43a889bbca88563702aee5d14405b43.png

De waarde berekenen uit een pct is niet zo moeilijk.

Maar omgekeerd moet ook kunnen.

Bij de ingave van een waarde moet het pct berekend worden.

• 0
Posted

is een voortvloeisel van vele hersenspinsels en ideeën, maar denk dat wel meerdere een of andere vorm van deze techniek gebruiken.

@Jean, ik kijk er vanavond nog eens naar, vriendin zit in Barcelona, mag ik eindelijk 's avonds nog eens werken :-)