Jump to content
  • 0

Krijg mijn portal maar niet aan de praat..

JasperB

Question

Posted

Goeiemiddag ;)

Ik ben een absolute beginneling met FileMaker, en ben net begonnen aan het bouwen van mijn eerste applicatie hierin.

Alleen zit ik nu al met een probleempje

De situatie:

Ik heb 2 tabellen. Acties en Klanten.

Klanten heeft een veld id, en in Acties staat een veld met de naam KlantID. Beide zijn numeriek.

Nou wil ik een klant aan een actie gaan hangen. Ik ben al bezig geweest met relaties en portalen en extra velden i.c.m. een script, maar het portaal blijft leeg.

screen12c.png

Databaserelaties:

screen14j.png

Waarschijnlijk heb ik iets over het hoofd gezien, maar ik kom er niet uit wat. Ben hier ook al een tijdje mee aan het tobben.

Trouwens, nog een tweede kleine vraagje. Iedere keer als ik een portaal maak en de klant probeer op te halen met 'klantid = klanten::id' verdwijnt het veld klantenID uit mijn tabel.

Als ik hem dan opnieuw probeer aan te maken (zodra ik de portal verwijderd heb) krijg ik dit:

screen13o.png

Dus KlantID is er nog wel, alleen heb ik geen idee waar hij naartoe is, en/of hoe ik verstopte velden terug kan halen.

Waarschijnlijk zijn het allemaal typische beginneling vragen ;)

Groetjes

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het lijkt er op dat er twee essentiele tabellen aan je database opzet misssen, nl:

De software verkoop, dit is een gebeurtenis.

Deze bestaat gewoonlijk uit een tabel fact en een tabel factuurregels.

Als je deze centraal stelt dan kun je aan deze gebeurtenis gemakkelijk alles koppelen dat je wilt, klanten, acties, mailing, agenda enz.

Je maakt hiervoor een tabel factuur (fact ID)waaraan je de klant koppelt (klant ID), zonodig agenda...

Aan de factuur ID koppel je één of meerdere factuurregels (fact ID)

Denk hier even over na in jouw specifieke toepassing.

Groet

Harry

• 0
Posted

Welkom op het forum en succes met het vinden van je oplossing.

Als ik kijk naar je opzet dan vallen me een paar dingen op:

1 om te beginnen als beginner met een portaal is je structuur al best uitgebreid. Begin om er achter te komen hoe portalen werken gewoon met 2 tabellen en probeer te begrijpen wat je zoekt.

2 Je relatie met acties--> agenda5 die is er blijkbaar niet?

3 agenda , acties en software worden wel aan heel erg veel zaken gekoppeld ik zou dit zeker vereenvoudigen begin eventueel met id velden.

4 Als ik kijk naar dit schema heb je niet vooraf nagedacht hoe je de structuur wilt opzetten maar ben je gewoon begonnen en vervolgens proberen te koppelen.