Jump to content
  • 0

Uren/tijd en toeslagen

arpijper

Question

Posted

Ik heb deze vraag al eens eerder gepost maar kwam er toen niet verder mee.

Misschien dat iemand mij aan de hand van het bijgevoegde bestand verder kan helpen.

Het gaat erom dat als ik een begin- en eindtijd invoer, filemaker automatisch aan de hand van de matrix (staat ook in het bestand) de toeslagen berekend en afvult.

Ik hoor graag!

Alvast bedankt.

Test.fp7

18 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Wat is precies de opzet?

Ik herken dit schema wel maar bij ons bedrijf hebben ze deze percentages omgerekend naar vast toeslagen per dienst zodat men alleen de dagdiensten moet uitrekenen en die werken bij ons niet voor 7 uur en na 19,00 en zeker niet in het weekeinde. M.A.W wil je echt elke mogelijke overwerk toeslag uitgerekend zien omdat alles mogelijk is?

Ik vraag dit omdat je dan ook moet aangeven wanneer de pauze valt volgens mij?

• 0
Posted

Klopt wat je zegt.

Wij werken echter veel met flexuren. Dit betekent dat voor de gewerkte uren buiten de dagdienst situatie, conform de matrix een toeslag gerekend, uitbetaald wordt en het extra gewerkte uur bij het flexsaldo wordt geteld. Opgebouwde flexuren worden bijvoorbeeld een week later in de vorm van vrije tijd teruggegeven.

Een hele administratie, dus wil ik dit gaan automatiseren.

Bedoeling is dat ik dus per dag, periode, per werknemer een overzicht heb wat ik aan percentages en hoeveel uren per percentages, moet uitbetalen.

• 0
Posted

Dus je werkt 1 extra uur met 25% toeslag dan krijg je dus 15 minuten uitbetaald en 1 uur die je later weer op kunt nemen?

MAW je uur wordt niet uitbetaald maar opgenomen alleen de toeslag wordt uitbetaald?

• 0
Posted

Klopt.

Kan de oplossing liggen in het maken van 24 calculatievelden, welke staan voor de 24 uur in een dag. Deze dan relateren aan een "toeslag" tabel met de toeslagen?

Hoe krijg ik deze calculatievelden berekend?

Of zie jij een makkelijker oplossing.

• 0
Posted

Dan ben je er nog niet volgens mij?

Stel zeer extreem dat ik werk op de woensdag van 15.00 tot 00.00 en ik heb pauze van 17.30 tot 18.00 en mijn collega gaat van 18.00 tot 18.30 dan heb ik dus meer overwerk dan mijn collega? Of mijn pauze valt van 17.45 tot 18.15 ook een leuke tijd om te berekenen.

Ik vraag dit omdat je dan ook de tijd moet ingeven wanneer de pauze begint en eindigt. Ook zal er iets moeten zijn wat aangeeft wanneer er overwerk plaats vind. Neem die woensdag als voorbeeld na hoeveel uur gaat er overwerk plaats vinden waarbij men uren terug krijgt? Als dat gelijk loop met de matrix van je dan wil ik wel elke zaterdag en zondag bij je komen werken van 14.00 tot 00.00.

ik maak dan 20 uur per week die ik dubbel betaald krijg. (dus 100% overwerk toeslag en 20 uur vrij)

Ik kan mij voorstellen (maar ken de details niet) dat je werkt elke maandag tot vrijdag met bloktijden van 8.00 tot 18.00. De standaard uren moeten daarin vallen en alleen extra uren per dag die vallen onder overwerk en dus toeslagen? Kan ook zijn dat je niet de gemaakte uren hierin bijhoud maar alleen de gemaakte overuren? (echter dan is je voorbeeld vreemd omdat daar 10,5 uur overwerk zou zitten?

Ik vraag veel maar alles moet je eerst in kaart brengen vooraf voor je aan zoiets begint. Heb zelf ook zoiets voor mijn werk maar die eisen zijn veel makkelijker in te vullen.

• 0
Posted

Ik heb de 36 urrige werkweek(cao) verdeeld over de 5 werkdagen.

4x 7,5 uur en voor de vrijdag 6 uur.

Alle uren die meer worden gedraaid worden bij het flexsaldo opgeteld. De toeslagen indien van toepassing worden dus uitbetaald.

Daar pauzes verplicht zijn (0,5 uur per dag) verreken ik deze standaard voor iedereen. Hier kunnnen dus tussen collega's onderling geen verschillen ontstaan. Dus de bovengenoemde tijd zijn netto werktijden en de mensen zijn iedere dag een 0,5 uur extra aanwezig.

Om het nog wat ingewikkelder te maken,werkt een deel van het bedrijf ook in ploegen. Naast de standaard ploegen vergoeding waar jij over sprak, worden hier ook de meeruren bij het flexsaldo opgeteld en de toeslag uitbetaald.

Ploeg 1 van 7 tot 15

Ploeg 2 van 15 tot 23

Ploeg 3 van 23 tot 7

• 0
Posted

Ik dacht al zo eenvoudig zal het niet zijn :D

Bij mijn werkgever werken 1700 man waarbij een gedeelte in ploegen en de rest in DD op diverse locaties / plaatsen. Bij ons is na 15 jaar eindelijk een redelijk systeem voor registreren van de aanwezigheids uren. Het overwerk wordt echter nog gewoon apart ingegeven per maand en gaat dus niet aan de hand van de tijds registratie. Lastig probleem is als je het automatiseert dat iemand in de DD die om 7.50 komt (net voor aanvang werktijd ) en die blijft 8 uur en 13 min hij dus 10 min overwerk krijgt en 13 min op zijn tegoed kaart. Ook dat kun je weer voorkomen door af te ronden ed maar het geeft wel aan dat het zeer lastig is en je er veel tijd in moet steken om dit te foutloos te krijgen. Als je dit wilt ga dan eerst eens goed op papier zetten wat je allemaal tegen kunt komen aan vreemde zaken die je moet oplossen.Zaken die ik nog niet gehoord heb is hoe staat het met 0 uren contracten, zijn er deeltijd werkers zo ja staat in de CAO een bepaling dat bij deeltijdwerkers pas wordt betaald als overwerk plaats vind boven de 36 uur?

Zo inschattend denk ik zelf hou de uren bij dat men werkt en laat de chef beoordelen of overwerk redelijk is (dat starten om 7.50 is denk ik geen overwerk?) Laat die alleen de overuren invoeren in een aparte tabel met % met datum , maak een overzicht per maand aan overwerk per persoon en voer dat totaal in in de salaris administratie. Je kunt dan in die tabel ook bijhouden hoeveel uren met tegoed men heeft min het opgenomen gedeelte.

Misschien dat er hele mooie oplossingen langs komen op je vraag maar het zal niet eenvoudig zijn denk ik zelf met de al genoemde probleempjes. Komt bij als volgend jaag de CAO wordt aangepast met andere uren je alles weer moet gaan aanpassen aan de nieuwe eisen.

Succes :D

• 0
Posted

Omdat een voorbeeld altijd iets meer zegt heb ik iets maar dat is dus op basis van zelf ingeven van het overwerk niet op basis van ingevulde uren.

Nu met een portaal maar er zijn natuurlijk vele andere (betere ) manieren.

Het voorbeeld van jou is volgens mij wel een beetje vreemd? Je geeft 8 overwerk percentages af hetgeen betekend dat je overwerk doet en maar 25% betaald krijgt? Het is toch overwerk dus altijd >100 % dan zijn het maar 4 percentages volgens mij?

Test.fp7

• 0
Posted

Indien er sprake is van het op zaterdag of zondag werken, worden de uren incl toeslag uitbetaald, dus bijvoorbeeld 125%

Het gaat mij nogmaals om de technische oplossing, formule berekening of script. Deze weet ik dan wel in mijn bestaande applicatie te implementeren. Welk percentage is dan voor de oplossing even van ondergeschikt belang.

Deze formule bepaalt bijvoorbeeld de 50% toeslag voor de uren vroeger dan 6 uur en later dan 8 uur.

If( Start time < Time(6;0;0) and End Time > Time(20;0;0);((Time( 6;0;0) - Start time)/3600) + ((End Time - Time( 20;0;0))/3600) ;

If( Start time < Time(6;0;0); ((Time( 6;0;0) - Start time)/3600);

If( End Time > Time(20;0;0); ((End Time - Time( 20;0;0))/3600) ; 0)))

Alleen zit ik weer met een variant als iemand om 11 uur s'avonds begint tot 8 uur s''ochtends bijvoorbeeld. (je gaat de 24:00 over)

Vandaar in mijn andere bericht een andere invalshoek, met een gerelateerde tabel met de toeslag en diensten.

• 0
Posted

Dat van dat overwerk dat begrijp ik en de toeslagen ook. Alleen in je voorbeeld praat je over 8 x een mogelijk heid met procenten van 25 tot 200 en dat begrijp ik niet?

Ik heb even wat borders gezet om de 8 velden zodat je begrijpt wat ik bedoel. Of je overwerk is 25% extra op je 100% (normale salaris) of het is 125% incl je normale salaris.

Je geeft aan dat men altijd tijd alleen de overwerk toeslag uitbetaald krijgt en dat ze de extra uren later opnemen. Mijn vraag is dan ook hoe kom je aan die 8 velden en niet 4 (wat ik denk).

5a758dce0fe4b_Schermafbeelding2011-10-29om12_54_32.png.e54053caafb97a1124d0094fd0997ed7.png

• 0
Posted

Zoals gezegd worden de overuren INCL toeslagen voor in ieder geval zaterdag en zondag uitbetaald. Deze uren staan dus vermeld in de 150%, 175% en 200% velden.

Ten aanzien van in ieder geval de doordeweekse dagen wil ik de percentages automatisch foor FM toe laten kennen.

Kun jij iets met mijn berekeningsveld? En een oplossing indien een werkdag s'avonds start en door gaat naar de volgende dag?

• 0
Posted

Hier zijn eerder op dit forum wel eens oplossingen voorbij gekomen. Exact zelfde probleem. Kan het zo snel niet vinden, maar als je goed zoekt kom je het vast tegen.

• 0
Posted

Zoeken op overwerk of op Gewerkte uren levert wel resultaat. O.a. je eigen topic uit 2009 met dezelfde vraag.

Al twee jaar op zoek zonder oplossing? 8O

• 0
Posted
Zoals gezegd worden de overuren INCL toeslagen voor in ieder geval zaterdag en zondag uitbetaald. Deze uren staan dus vermeld in de 150%, 175% en 200% velden.

Dat is nu waarom ik zo doorvraag je geeft eerder aan: "Wij werken echter veel met flexuren. Dit betekent dat voor de gewerkte uren buiten de dagdienst situatie, conform de matrix een toeslag gerekend, uitbetaald wordt en het extra gewerkte uur bij het flexsaldo wordt geteld."

Ik vraag dit nog voor de zekerheid omdat ik in je voorbeeld 8 mogelijkheden zie die doen vermoeden dat je ook uren uitbetaald. :o

Je geeft nu ook aan dat uitbetalen voor de zaterdag en zondag uren zou gelden, (niet door de week?) Ik zou echt niet weten hoe je dit allemaal moet automatiseren helaas :(

Nogmaals probeer eerst goed helder te krijgen wat je nu precies wilt want ik moet helaas nu afhaken ik zou echt niet weten wat je wilt automatiseren?