Jump to content
  • 0

Openen op afstand lukt niet

Wim Bongertman

Question

Posted

Ik heb filemaker 11 geinstalleerd op een nieuwe - schone - windows 7 pc.

Thuis heb ik hierop een programma ontwikkeld. Met een vista pc kon ik moeiteloos een verbinding maken (Openen op afstand)

Nu heb ik de nieuwe PC verplaatst naar het bedrijf. Het programma werkt uiteraard vlekkeloos, maar het openen op afstand lukt niet.

Via alle aangesloten PC's (windows 7 en vista) zie wel de nieuwe computer, maar er verschijnen geen bestanden. Zowel in het netwerk als via openen op afstand verschijnt de nieuwe dus keurig.

Op een andere windows 7 pc in het bedrijf draait wel een oud bestand, deze kan ik moeiteloos openen op afstand met alle aangesloten computers. Ook dus met de nieuwe filemaker 11 pc.

Waar zit nu het probleem.

Recommended Posts

• 0
Posted

draai je fm server op de nieuwe win 7 ?

ik begrijp dat je de nieuwe kan zien in fmp met open remote , maar je krijgt geen bestanden te zien.

Dan ligt het probleem bij het delen van je bestand, dan moet je gewoon aan zetten.

• 0
Posted

Heckle bedankt voor dit antwoord.

Maar ik kom er niet veel verder mee.

Zoals ik al schreef: Thuis heb ik op deze pc (windows 7 met filemaker 11) het programma gemaakt. En vervolgens kon ik thuis in het netwerk met mijn vista pc moeiteloos de bestanden op afstand openen en op 2 computers met dezelfde bestanden werken.

De pc is van thuis - dus met alle instellingen - verplaatst naar het bedrijf en daar in het netwerk geplaatst. Nu kan ik met de opdracht openen op afstand wel de pc zien, maar zie geen bestanden die kunnen worden geopend. Dat telt voor alle aangesloten computers. Ik heb een pc met filemaker 9 een met filemaker 10 en een met 9.5

Op een van die computers in het bedrijf die met de filemaker 9 draait het oude programma welke ik met alle computers moeiteloos kan openen, ook met de nieuwe filemaker 11

RaRa

• 0
Posted

a long shot....

maar misschien, en windows is niet mijn vriend, zit het in de instelling van locatie manager daar je bent veranderd van locatie heeft hij misschien poort 5003 wel geblokkeerd...

maar voor de rest denk ik dat dit een windows prob is

Veel succes nog

• 0
Posted

Voorlopig is mijn probleem niet opgelost.

In mijn netwerk staat een windows 7 pc waarvandaan we nu het oude filemaker bestand hosten.

Deze werkt dus goed. Vanaf deze aansluiting staat dus ook poort 5003 op zeker open.

Op dezelfde plaats heb ik mijn nieuwe windows 7 pc aangesloten en ook nu zie ik mijn nieuwe computer, maar verschijnen er geen bestanden.

Tja,................. Wie heeft nog een goede ingeving???

• 0
Posted

Zoek op het internet of dit forum eens op de kreet "server.pem".

Grote kans dat hier het probleem zit.

Verder ben ik er achter dat als de server via Wifi aangesloten is op het netwerk, het erg vaak aansluitingsproblemen geeft. Bekabelen dus, die server.

• 0
Posted

Mijn netwerk is bedraad, dus dat kan niet het probleem zijn.

Server.pem Mmmm. Daar is wel vaker gezeur mee geweest. Kan ik ook eens proberen. ik heb echter maar een werkende 11 versie van filemaker, dus kan ik niet gemakkelijk een andere server.pem bemachtigen.

Ik ben inmiddels wel een stap verder. Wanneer ik van de als server werkende machine en een client de UTP stekkers wissel op de router - bij werkende computers - werkt het netwerk wel. Ik dacht het dus te hebben opgelost.

Maar na een "koude" start vanochtend is het probleem weer als vanouds.

• 0
Posted

Ik moet zeggen dat dit probleem mij ook kopzorgen geeft. Te pas en te onpas ontdek ik wel de server, maar niet de bestanden.

Nou wisselt bij mij de configuratie dikwijls, omdat ik onderweg ben met mijn spullen.

Maar erg stabiel is het niet meer.

Ik vermoed dat IP6 er mee te maken heeft. Sinds de introductie op de Windows Updates met deze IP6 mogelijkheden, is het mis...

Maar zeker weten doe ik dat ook niet, helaas.

• 0
Posted

Hallo,

Ik krijg het gevoel dat jullie langs elkaar heen praten...

Zoals ik het lees gaat het over een "gewone" FileMaker 11 Pro versie welke een bestand host en gaat het niet om FileMaker Server waar Hackle en SuperWimmie het over hebben.

Klopt dit?

Groet,

Rik

• 0
Posted

Het verschil is zo-ie-zo dat FM server de databases automatisch opend en je dus altijd bestanden ziet.

Bij een FM pro versie waar je bestanden mee host moet je eerst zelf de files openen...

@Wim: De file is toch wel geopend?

• 0
Posted

"en je dus altijd bestanden ziet" is dus hier het probleem. Dat zou zo moeten werken, maar helaas werkt het niet altijd.

Stel dat alles goed ingesteld staat in Filemaker Server. Dan zou je vanaf de client de server moeten kunnen opzoeken, de bestandjes verschijnen dan en hup, het werkt.

Idem als je Filemaker Pro gebruikt in plaats van Filemaker Server. Dan zou je vanaf de Pro-Client ook de Pro-Server moeten kunnen benaderen.

Ondanks alle correcte instellingen, ik krijg het soms niet werkend...!

Dan zie je wel de server verschijnen, maar geen bestandjes.

Ik heb het zelfs met een opstelling van een router, drie computers en een paar iPads.

Met exact (!!) dezelfde opstelling werkt het soms wel, soms niet.

En schiet mij maar lek, wat ik ook probeer, soms krijg ik het niet werkend.

Echt vervelend en ik begrijp maar niet waarom.

Na 15 installaties van Server die bij mijn klanten in één keer vlekkeloos draaiden is dit toch wel vreemd.

Te zot voor woorden. De server zie je wel (dus alles werkt) maar de bestanden zijn niet zichtbaar...

Naslag op het internet leert dat meer mensen hier last van hebben.

• 0
Posted

Als je in het dialoogvenster 'openen op afstand' wel de host ziet en niet het bestand en je typt in de regel ' Bestandpad in netwerk' fmnet://Mijnbestand.fp7 en vervolgens open, gaat het bestand dan ook niet open?

Peerke

• 0
Posted

Nope. Bij mij niet, althans. Geen connectie mogelijk.

Ik kreeg al eens de tip dat Bonjour dan niet goed geinstalleerd zou zijn. Enige testjes hiermee haalden ook niets uit.

Bonjour is bij Filemaker er aan toegevoegd in hetzelfde tijdsvak als IP6 werd geintroduceerd.

• 0
Posted

Als je in het dialoogvenster 'openen op afstand' wel de host ziet en niet het bestand en je typt in de regel ' Bestandpad in netwerk' fmnet://Mijnbestand.fp7 en vervolgens open, gaat het bestand dan ook niet open?

Nee, bij mij ook niet. Althans gisteren avond niet.

Vanochtend heb ik alles aangezet, en nu werkt het weer voortreffelijk.

Het lijkt dus geen probleem te zijn welke uit de router komt.

Ik begin steeds meer te geloven dat het uit filemaker 11 komt.

De computer waar filemaker 10 ( ook met Bonjour) werkt namelijk altijd perfect.

• 0
Posted

Tja of ik er nu gerust op ben geworden , kan ik niet zeggen.

Het is natuurlijk een wanhoop als we elke ochtend moeten afwachten of het netwerk in de lucht wil.

Eigenlijk is dit onwerkbaar. Het vreemde is dat de andere computer waar het oude programma op draait, al een paar jaar perfect draait. Nu kun je natuurlijk het nieuwe programma op de oude computer zetten en daarvandaan de werkstations liggen inloggen, maar dat is iets te gemakkelijk. Bovendien is de oude computer dermate vervuilt met allerlei programma,s dat hij flink traag is geworden.

Ik heb een nieuwe computer gekocht en wil hem graag gebruiken.

Ik blijf zoeken naar de oorzaak en oplossing.

• 0
Posted

Dit is een probleem dat ik al vaker heb gezien en is vrij eenvoudig op te lossen .... de oorzaak is in elk geval netwerktijd. Met name op windows kan het voorkomen dat je klok teveel afwijkt van de netwerktijd tijdens de installatie van Filemaker Pro. Wat er dan gebeurt is dat de installer van Filemaker een verkeerde sleutelbestand voor de SSL genereert (RSA-key). Als dat gebeurt, dan maakt de installer een bestandje van ca 4kb grootte ipv 6kb en zelfs wanneer je SSL helemaal niet gebruikt blijkt Filemaker geen bestanden op het netwerk te kunnen zien en ook niet te kunnen openen.

Het verkeerd gaan is imho volkomen idioot, want overal en altijd wordt als het goed gaat een overal en altijd bruikbaar bestand gegenereerd, dat ook nog eens overal precies even groot is ..... dus waarom niet een exacte kopie overal neerzetten tijdens de installatie?

De oplossing is derhalve ook heel simpel, gebruik het bestandje van een willekeurige andere Filemaker Installatie waarvan je weet dat die het wel doet .... Over welk bestand het hier gaat, dat is: server.pem

Dit bestand vind je in de root van de Filemaker-programmamap en kan je gewoon kopiëren.

nog meer info is te vinden op: http://help.filemaker.com/app/answers/list/kw/server.pem

overigens blijkt de intercompatibiliteit zo groot dat een server.pem-bestand van een FM10 of FM9 prima bij FM11 werkt en vice-versa ;-)

mvg, Menno

• 0
Posted

Helaas is dit de oplossing ook niet...

Ik heb begrepen dat Filemaker Server 8 een omgekeerd probleem heeft, dat de installatie van na september 2008 helemaal niet meer kan werken.

Het zou zitten in de optelsom van een aantal jaren dat Filemaker na installatie kan draaien, dat deze vervolgens na 2035 uit komt en dat zou niet meer passen op de systeemkalender van Windows. Het SSL programma van de server gaat bij de start daarop stuk.

Voor zover mijn geheugen gaat, leidt een foutief server.pem bestand tot het zelfs niet kunnen openen van de server via "openen op afstand".

Dat is hier dus wel het geval, alleen de bestanden laten zich niet zien.

Maar de reactie van Menno zet mij wel aan het denken.

Stel dat je Filemaker installeert zonder online te zijn met het internet, hoe zit het dan precies met die key?

Ergens doet die internet-tijd wat, mogelijk om per Filemaker Pro een "willekeurige" sleutel te genereren, zodat je van buitenaf niet zomaar met een andere Filemaker kan inbreken.

Door server.pem te kopieren naar andere systemen creeer je dus voor al die versies dezelfde encription key.

Vraagje aan Wim Bongertman, heeft jouw server internetconnectie?

Of internetconnectie gehad tijdens de installatie?

• 0
Posted

Ik moet die posts toch eens beter lezen dan ;-) Ik had niet gezien dat je de bestanden wel kon openen... het is namelijk inderdaad zo dat met een kapotte server.pem de bestanden helemaal niet kunnen worden geopend.

Zie je de server wel staan in de lijst met locale hosts en je alleen de bestanden niet óf zie je alleen bestanden wanneer je de server in de lijst met favorite hosts hebt gezet? In beide gevallen duidt dat op een verkeerd geconfigureerde firewall. Met name op windows 7 en server 2008 gaat dit vaak fout bij de installatie, ook bij FM(S)(A)11. Kijk even op http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/6427/~/filemaker-server-and-filemaker-server-advanced-port-numbers om de juiste poortnummers te vinden. Je hoeft alleen de TCP zijde van de poorten open te zetten, filemaker doet niets over UDP. Je firewall helemaal uitschakelen kan je eventueel doen om te kijken of het soelaas biedt.

succes, Menno

• 0
Posted

Dank voor de reactie in elk geval, Menno :!:

Zelfs met alle firewalls uit gaat het mis.

Dus: Ik start Filemaker Pro (engelstalig)

Menukeuze Open Remote

View op Local Hosts

Ik zie de server staan en klik die aan, deze wordt blauw gekleurd

Available Files verandert niet. De bestanden zijn er niet...

Indien de filenaam wordt ingetikt in Network File Path geeft het programma een time-out.

Hetzelfde geldt voor de iPad met Filemaker Go.

Met een foute server.pem zie je volgens mij de server al niet in de view van Local Hosts.

De Firewall van de router telt niet mee, aangezien alle systemen binnen hetzelfde netwerk opereren.

En soms hèh... doet hij het wel.

Ik moet wel zeggen, bij het afbreken en opbouwen van dezelfde configuratie lukt het soms wel en soms niet.

Net als bij Wim Bongertman, hij verhuist de server, hangt hem in een ander netwerk en ineens werkt het niet.

• 0
Posted
De Firewall van de router telt niet mee, aangezien alle systemen binnen hetzelfde netwerk opereren.

SuperWimmie, los van het probleem welke je hebt en ik helaas ook niet kan plaatsen: Het gaat in het interne netwerk ook om de firewall (Windows Firewall) van de server (in ieder geval met Windows Server 2008). Ook daarvan moeten de poorten open gezet worden anders werkte het hier intern en bij een klant ook niet.

• 0
Posted

We hebben op een computer Filemaker 9 draaien die als server fungeert. De overige 3 werkstations openen versie 8.5 en gebruiken de pem versie van 8.5.

Op alle werkstations is een firewall geinstalleerd waar poort 5003 en 8080 openstaat.

Alle 3 werkstations met versie 8.5 kunnen middels openen op afstand nu de bestanden benaderen.

We hebben geen verdere acties ondernomen.

Misschien kom je hier verder mee.

succes.

• 0
Posted

@superwimmie

zou je wat meer kunnen vertellen over je configuratie:

Server: Welk OS, netwerkkaart, netwerkinstellingen (vast ip of dhcp), hoeveel dhcp-servers staan er in het netwerk, waar draait de dns etc. etc. Ik zie in je opmerkingen dat op de ene plek werkt het prima en als je ergens anders de zaak opbouwt niet meer .... als ik meer weet over je hard- en software configuratie, dan zou ik wellicht iest meer kunnen zeggen. ;-)

• 0
Posted

Menno,

1 maal laptop DELL Vostro Windows 7 - 64 bits met Filemaker 11

1 maal laptop IBM Thinkpad R51 Windows XP SP3 - 32 bits met Filemaker 11

1 maal iPad Filemaker Go

1 maal iPhone Filemaker Go

Router: FritzBox Fon WLAN 7170, standaard WPA beveiliging.

De router hou ik graag geheel fabrieksstandaard, wat bij de FritzBox wel een goede instelling is.

Volgens fabriekssettings kan je bekabeld er zo op, via de Wifi heb je de WPA code in te voeren die bij de router standaard ingesteld staat.

Er is geen internetverbinding, de router bedient alleen de 2 laptops, de iPad en de iPhone.

Er is geen andere router of een ander apparaat in het netwerk aanwezig.

Zodra ik een laptop als server ga toepassen via de wifi, werkt het vrijwel nooit. Soms wel.

Bekabeld vaak wel, soms niet.

De laptops vinden elkaar via het netwerk altijd als ik ze via de gedeelde mappen benader. De verbinding zelf is nooit het probleem, ongeacht Wifi of kabel.

Ik heb een doosje, daar past alles in. Veel is het niet.

Ik heb ook nog een Belkin en een Sweex router geprobeerd, met dezelfde resultaten.

• 0
Posted

Ik vermoedde al dat je op laptops werkte .... het probleem van filemaker server is dat wanneer er meerdere netwerkkaarten zijn je nooit precies weet aan welke netwerkkaart alles hangt. Hte kan namelijk gebeuren dat alles wel werkt maar dat de publicatie (dus het zichtbaar zijn in de opendialogen) niet lukt, prcies dat waar jij nu tegenaanloopt.

Schakel de wifikaart op je server eens helemaal uit en start dan fms pas op. Goeie kans dat het dan werkt. Een andere optie is gaan virtualiseren (daarover ga ik op de aanstaande summit spreken ;-) ) dan kan je precies bepalen welke netwerkkaart er wordt gebruikt en dus of de zaak werkt of niet