Ga naar inhoud
  • 0

Openen op afstand lukt niet


Wim Bongertman

Vraag

Ik heb filemaker 11 geinstalleerd op een nieuwe - schone - windows 7 pc.

Thuis heb ik hierop een programma ontwikkeld. Met een vista pc kon ik moeiteloos een verbinding maken (Openen op afstand)

 

Nu heb ik de nieuwe PC verplaatst naar het bedrijf. Het programma werkt uiteraard vlekkeloos, maar het openen op afstand lukt niet.

 

Via alle aangesloten PC's (windows 7 en vista) zie wel de nieuwe computer, maar er verschijnen geen bestanden. Zowel in het netwerk als via openen op afstand verschijnt de nieuwe dus keurig.

 

Op een andere windows 7 pc in het bedrijf draait wel een oud bestand, deze kan ik moeiteloos openen op afstand met alle aangesloten computers. Ook dus met de nieuwe filemaker 11 pc.

 

Waar zit nu het probleem.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Op de DELL zit een hardware schakelaar, dan is het wel duidelijk. Op de IBM zit een mooi lampje te vertellen of de Wifi radio aan of uit staat.

Alle tests zijn met Filemaker Pro uitgevoerd.

 

Een fors aantal testjes verder:

 

a. Ik heb een PC met Filemaker Server 8 en een andere PC met Pro 8. Die twee werken altijd vanaf een XP machine, Wifi en kabel. De Windows 7 machine krijg ik via de Wifi niet aan de praat, wel via de kabel met Pro 8.

 

b. Filemaker 11, als ik de server via de Wifi laat werken, doet die het eigenlijk nooit. Filemaker 8 lijkt mij een ander protocol te hanteren dan Filemaker 11.

 

c. Filemaker Go is bij de start vanaf Server 8 fors langzamer. Ander protocol?

 

d. Ik heb server.pem vanaf Filemaker 8 overgeplaatst naar Filemaker Pro 11. Bij de start van Pro 11 krijg ik foutmeldingen dat hij Pro als 2e Webserver niet kan starten, gevolgd door dezelfde melding van Filemaker Network Sharing. Werkt blijkbaar toch anders.

 

e. Ik heb de Windows 7 Pro 11 eerst via de Wifi aangemeld, FM Pro staat gedeeld, de machine is te zien, de bestanden niet. Vervolgens de Wifi uitgeschakeld, de kabels aangesloten en de Wifi machines zien wel de server maar niet de bestanden. Na volledige herstart van de Windows 7 machine heb ik hem aan de kabels laten zitten en als server werkt dan alles.

 

d. Daarna met Filemaker 11 met de Windows XP machine dezelfde test gedaan als onder punt e. maar niet aan de praat kunnen krijgen, niet via Wifi en ook niet via kabel. Nou wordt Windows XP voor Server niet meer ondersteund, blijkbaar geldt dat dan ook voor het gedeeld werken op Pro 11 als server?

In deze test blijkt dat de server te zien is binnen een aantal minuten zodra op de server Filemaker Pro is gestart. De bestanden zijn niet zichtbaar. Als de machine wat langer staat, wordt de server na enige tijd ook niet meer getoond.

 

Rijst de vraag: wordt Peer-to-Peer nog wel ondersteund op XP machines onder Filemaker 11?

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is na het posten van mijn vraag een aardige discussie op gang gekomen.

Diverse aangedragen oplossingen heb ik eens bekeken, maar ik zie niet zo snel de oplossing van mijn probleem, hoewel.......

Sinds enkele dagen werkt het netwerk zomaar perfect. De nieuwe computer met windows 11 fungeert nu als server en doet dit dus nu vlekkeloos.

Of het nu is gekomen door een Windows update of dat het netwerk op een of andere wijze blokkades heeft verholpen is niet duidelijk.

Het was niet duidelijk wat het probleem was, het is nu niet duidelijk waarom het wel werkt.

Link naar reactie
  • 0

Dit draadje maar weer eens opgehaald.

 

Op advies van Menno ben ik in de configuratie de server gaan afsluiten van de Wifi netwerkkaart.

Simpelwel door de hardware driver er af te halen, dan weet je zeker dat Windows het niet meer aanspreekt.

 

De (laptop) server werkt dus alleen via de kabel naar de router, waar vervolgens allerlei randapparatuur via de Wifi op draait.

 

Ik kan zeggen dat de eerdere problemen zich niet meer hebben voorgedaan. Filemaker is constant bereikbaar.

Link naar reactie
  • 0

En nog maar eens een aanvulling op dit onderwerp. Al doende leert men.

 

Ik zit dus regelmatig met een tijdelijk netwerkje.

Er is nog een variant van problemen met verbindingen van Filemaker.

 

Dat is als het netwerk niet volledig is opgestart, evenals dat de computer haar netwerkverbinding nog niet volledig heeft gelegd... en je Filemaker alvast open zet.

Deze fout maak je al snel als je "on the fly" even een wifi netwerkje aanlegt.

 

Geduld is dus een schone zaak. Eerst de router volledig laten opstarten, dan de computer aanzetten, de Wifi verbinding geheel gereed laten komen en dan pas Filemaker starten.

Doe er maar 5 minuten extra over, het is de moeite.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...