Jump to content
  • 0

herhalend veld als achtergrond

luke

Question

Posted

Goedemiddag,

Graag zou ik een oplossing vinden voor het volgende probleem:

het lukt me om achter een veld een kleur te tonen indien in het veld een waarde staat. Dus als ik 4 tekst velden heb, nog 4 container velden en een basis-container.

Om de achtergrond te tonen doe ik:

(If(isValid(tekst1) ; container1 = basiscontainer ; "" )

(If(isValid(tekst2) ; container2 = basiscontainer ; "" ) enz.

Het probleem is dat deze methode honderden velden aanmaakt en ik zou dus graag een herhalend veld gebruiken. Maar hoe stel ik nou een waarde in bij een herhalend veld ? GetRepetition werkt alleen van herhalend veld naar 1 waarde toch ?

Wat zie ik over het hoofd of wat doe ik verkeerd?

Luke

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

één goede raad: gebruik GEEN herhalende velden (repeating fields)! Ze zouden het (voor op een kleine uitzondering na) moeten afschaffen.

Gebruik portalen (portal rows), en dit zeker voor een honderdtal. Je vrijheid wordt een stuk groter.

HTH,

Stef

• 0
Posted
Gebruik portalen

Helaas geen optie omdat een portaalrij de waardes onder elkaar zet

zonder tussenregels. Ik heb dus geen invloed op de exacte plaats

in het portaal, anders dan alles (sorteerbaar) onder elkaar.

En bij een achtergrondvulling moet ik de precieze plek aan kunnen

geven. Bij een halfuurs agenda krijg je in een weekoverzicht

24 x 2 x 7 velden plus 336 aparte relaties. Dat moet toch

simpeler kunnen zou ik zo denken. Vandaar de gedachte aan

7 rijtjes herhalende waardes met een "Case" er achter....

maar welke....

Luke.

• 0
Posted

Ik heb het gevoel dat de vraagstelling zo onduidelijk is dat de misverstanden zich beginnen op te stapelen. Daarom terug naar de originele posting:

Het probleem is dat deze methode honderden velden aanmaakt

Wat bedoel je daarmee? Er zijn geen methodes die velden aanmaken!

Wat is het opzet van je database? Een agenda maken met uuroverzichten en je wil een achtergrondkleur als er iets ingevuld is? In dat geval zijn er niet zoveel mogelijkheden: gewoon een achtergrondcontainer voor elk veld dat een kleur zou moeten tonen (eigenlijk: "doorlaten"). Dat daar heel wat velden voor nodig zijn, is normaal. Stel je voor dat de ingenieurs die een TFT-scherm opbouwen er een bezwaar tegen zouden hebben van elke pixel apart te kleuren. Wat moet, dat moet!

• 0
Posted

Goedemorgen,

Eerst antwoord op de vraag:

Wat bedoel je daarmee? Er zijn geen methodes die velden aanmaken!

Wat ik er mee bedoel is dat als ik velden aanmaak, ik dat op een bepaalde manier doe. Bepaalde volgorde, schrijfwijze, benaming. Dus als ik een rij velden aanmaak op een bepaalde manier en volgorde is dat mijn methode.

Maar dit is in het geheel niet belangrijk want waar het om gaat is dus:

Dat daar heel wat velden voor nodig zijn, is normaal.

Voor een beetje agenda heb je dan 800 relaties en 1600 velden nodig. En over een netwerk waarbij geen bestanden aan de client kant mogen staan, is dat voor mooi aan de trage kant. Vandaar dat ik op zoek ben naar een generiekere mogelijkheid om dit op te zetten tbv beheersbaarheid en snelheid.

Bedankt voor de antwoorden zover, ook al helpen ze me nog niet echt :(

Luke

• 0
Posted

Beste Luke,

Ten eerste: FMP heeft zelf geen mogelijkheden om velden automatisch aan te maken maar er zijn wel plug ins die dat doen!

Nou je probleem:

Ik denk dat je niet zoveel containers nodig hebt als je denkt, omdat ik van uitga dat je met records werkt.

Je hebt het over 800 records en 2 velden per record.

Je hoeft dus ALLEEN die 2 velden te voorzien van een achtergrondkleurtje!. Je zou een global basis container kunnen maken en een berekening (of scriptje maken elke keer als je naar een record gaat de boel kunnen laten berekenen).

Of wil je alle 800 veldjes op 1 form, ja dan heb ik ongelijk.

Als je een soort overzicht wilt kan je met labels gaan werken.

Of maak IK een denkfout of snap je eigenlijke probleem niet?

In dat geval zou ik je nog eens willen vragen om GOED te omschrijven wat je wilt.

• 0
Posted
In dat geval zou ik je nog eens willen vragen om GOED te omschrijven wat je wilt.

Komt ie:

1) DAGEN.fp5 (database)

2) AGENDA.fp5 (interface)

En we werken van 9:00 tot 17:00 met een halfuur als tussenwaarde

in AGENDA.fp5 staan o.a. de velden gDatum gTijd0900, gTijd0930 enz. en berekeningen dDatum&gTijd0900, dDatum&gTijd0930 enz.

in DAGEN.fp5 staan o.a. de velden Datum, Tijd, Afspraak en berekening Datum&Tijd

relatie is dan tussen gDatum&gTijd**** en Datum&Tijd

Dus type ik in Agenda.fp5 in dDatum een datum, dan verschijnt vervolgens (als er natuurlijk een record is in DAGEN.fp5) een waarde.

Voor een afpraak om 9 uur is dan de relatie nummer 1: dDatum&gTijd0900 - Datum&Tijd waardoor er een waarde verschijnt in veld Relatie1::Afspraak

Ik wil geen portaalrij gebruiken want die zet alles onder elkaar.Ik wil geen blanco records in het vore aanmaken want dan zou ik 365 dagen, 85 medewerkers, 24 uur met kwartier tussentijd bijna drie miljoen records per jaar moeten aanmaken en dat kan niet de oplossing zijn. Ook wil ik precies de plaats in de layout bepalen.

(ikwilikwil :) )

Dus in AGENDA.fp5 staat een rij tijden op de layout- dag van laten we zeggen 9 tot 5 met een half uur er tussen. Daar achter komen dan velden die gerelateerde waardes binnenhalen uit DAGEN.fp5

1 dag heeft dan 16 gerelateerde velden, en, daar is het probleem: 16 relaties, 16 container-achtergrond velden. Doe dit maal 7 dagen voor een week layout, maal 35 voor een maand layout en je begrijpt de on-overzichtelijkheid die ontstaat (onderwater) alsmede de traagheid voor het in mijn geval doorrekenen van 1600 velden bij een schermopbouw. En ja die 1600 heb ik uiteraard over meerdere layouts weggezet maar dan nog blijft het in mijn ogen een trage oplossing.

Daar komt bij dat ik niet alleen veld Afspraak ophaal uit Dagen.fp5 maar ook een container. Ik kan die dus niet samenvoegen tot 1 veld. Om het nog leuker te maken hangt er overal nog de waarde "Medewerker" uit bestand MEDEWERKERS.fp5 tussen wat er voor zorgt dat je nog meer moet laten doorkomen over het netwerk.

Ik wil dus het aantal velden en het aantal relaties terugbrengen, om te beginnen het grote aantal achtergrondkleurvelden. MAAR, ik wil geen portaalrij gebruiken en daarmee maak ik het mezelf moeilijk.... Ik zocht de oplossing zelf in een instelling / script / gouden ei - waarmee ik de veldopmaak - achtergrondkleur kon laten bepalen op heit feit of er wel of niet een waarde instaat. Dat kan niet in FM (toch ?).

Zo duidelijk genoeg ?

Luke.