Jump to content
  • 0

TXT bestand uploaden of aanpassen?

Gem

Question

Posted

Hmm ik zit hier te tobben over iets waar ik niet direct een aanvang mee weet.

Ik heb een TXT bestand met de inhoud dolVar=0.725

In FM pas ik elke dag de koers aan om alle prijzen actueel te houden. Nu zou ik vanuit FM na het aanpassen van die koers, deze waarde ook willen aanpassen in het dol.TXT bestand dat op mijn website staat.

Of ik pas de waarde lokaal aan en zorg voor een upload van het TXT bestand of ik pas de waarde aan direct op mijn website door in te loggen via een script of whatever.

Nu weet ik niet of ik via FM lokaal een extern bestand kan wijzigen ?

Hoe pak ik dit best aan ?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

de Troi plug in lijkt me inderdaad goed maar dan heb ik nog een tweede plug in nodig om het lokale bestand te uploaden.

Hopelijk komt er ooit eens een versie van FM uit die de mogelijkheden van de meest interessante plugins standaard overneemt.

• 0
Posted

Ik heb mijn oplossing gevonden.

Voor allen die hetzelfde doel hebben, ziehier een oplossing:

Download de plugin 360Works van www.360works.com. Deze plugin is gratis in de demo versie. De demo versie kent geen restricties en blijft bruikbaar voor 2 uur per sessie. Indien je FM verlaat en teug opstart krijg je opnieuw 2 werkuren. Voor zij die enkel éénmalig een paar bestanden moeten uploaden tijdens het opstarten van het programma kan deze plugin de oplossing bieden.

De FTP plugin biedt tevens de mogelijkheid om TXT bestanden aan te passen en te down- of uploaden.

Ik heb een webshop waar alle prijzen in US dollar gerekend staan. Een extern bestand houdt de koers van de dollar tov de euro bij. Vroeger moest ik elke dag handmatig deze koers aanpassen en synchroniseren met mijn administratie. Door deze plugin start ik mijn administratie op, pas ik lokaal mijn dollarkoers aan en deze wordt dan ook automatisch geupload en zodoende wordt ook de webshop geactualiseerd. Nu heb ik dus steeds dezelfde koers.

Dit louter ter info.

• 0
Posted

Als alternatief kan je ook geheel native in FileMaker blijven.

Met een "scraper" script parse je de waarden die je nodig hebt van de website waar je de informatie eventueel vandaan haalt.

De waarde van de Euro en de dollar (of iedere andere instelbare munt) worden in een bestandje gedropt, samen met de datum (TimeStamp).

Zo heb je een overzicht van de (al of niet dramatische) evolutie.

Om de laatste koers te hebben neem je de waarde van het record met de laatste datum/uur (TimeStamp).

Wij downloaden de info tweemaal per dag, rond 10.00 en rond 18.00 voor de waarde Peso/Dollar en Peso/Euro.

Dat kan gemakkelijk met een OnTime script trigger.

Dat triggert enkele andere scripts om in verschillende bestanden de data aan te passen.

Voordeel is dat je geen gehassel hebt met plug-ins, je blijft volledig in FileMaker, dus ook voor het ophalen van je gegevens.

En je hebt er geen omkijken naar, alles verloopt vlotjes automatisch.

• 0
Posted

Je kan bij de ecb op de site de volgende link uitlezen: http://www.ecb.int/stats/eurofxref/eurofxref-daily.xml De manier waarop je dit verwerkt ligt weer helemaal aan jezelf, maar enkele mogelijkheden zijn:

1) import mbhv een xslt in een record etc. etc.

2) uitlezen met een url op een webvieuwer .... de contents uitvragen etc. etc.

3) afvuren met een plugin die je de content in een variable teruggeeft etc. etc.

[edit]Sorry heb weer eens niet opgelet, het antwoor dop jouw vraag: het meest simpele is, als die waarde het enige is dat in dat bestand staat, een exportscriptje maken met export-field-contents (weet de nederlandse benaming niet) en het resultaat verplaatsten naar je website. De vraag voor mij is dan echter kan je daar gemakkelijk bij dan? Als het op dezelfde machine is dan zal het geen hoofdbreken voor je opleveren en adres kan je eens kijken naar de file-plugin van troi en het bestand over het netwerk te verplaatsten of de 360Works-scriptmaster om bijvoorbeeld het bestand met ftp te uploaden oid[/edit]