Jump to content
  • 0

wegschrijven naar platte tekst

hans erik

Question

Posted

Ik vraag me af wat de simpelste oplossing is voor het volgende probleem.

Ik heb een bestand met een globaal veld (maar het kan ook een variabele zijn, maakt me niet uit), en nu wil ik de alinea's omzetten in afzonderlijke records.

Dus elke regel is afgesloten met een 'interne return'. Ik kan dat doen met een scriptje maar dat werkt alleen acceptabel met niet teveel regels (tot een paar duizend). Als het echter om 20.000 tot 100.000 regels gaat, duurt dat onacceptabel lang. Een betere methode is: wegschrijven naar een txt-bestand en dat importeren. Het aanmaken van nieuwe records of overschrijven van bestaande gaat dan vele malen sneller.

MAAR: als ik met export... het veld exporteer, wordt alles bij import in één record geïmporteerd. Ik wil dus de inhoud van het veld op een andere manier exporteren en daarbij de 'filemaker returns (ascii 13 geloof ik ) omzetten naar echter CR/LF.

Maar wat is de handigste oplossing?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het probleem is dat FM-returns als een verticaal-tab (zijn gecodeerd) worden geëxporteerd. Je zou de enter in FM kunnen vervangen door bv

en de

dan in de tekstverwerker weer vervangen door een '¶' (CR). Dit kun je dan weer importeren.

De waarde van een variabele kun je volgens mij niet exporteren.

• 0
Posted

Het prob leem zit hem natuurlijk eigenlijk in de krakkemikkige importmogelijkheden van FileMaker. Vanuit Excel enzo is het wel OK, maar je zou bij een tekst-bestand gewoon de regel- en kolom-delimiter moeten kunnen opgeven.

Zoals het nu gaat werkte het in FileMaker Pro 3.0 ook al.

• 0
Posted

Nou, dat ben ik dus beslist niet met je eens.

XML is erg mooi, maar helaas is erg veel data nog steeds in andere vorm beschikbaar.

Een paar voorbeelden:

- fixed length

- comma's als delimiters in plaats van ;

- pipes als delimiters (|)

- regels die speciale tekens bevatten die je wilt parsen ([, ], / etc.)

- afwijkende regeleinden (zie het voorbeeld waarmee ik de topic startte)

- blokken tekst van PDF's, webpagina's, Word documenten, WorkPerfect printjobs

enzovoorts.

Overigens heb ik mijn probleem wel opgelost: met de Base Elements plugins kun je een directory uitlezen en het resultaat meteen weer wegschrijven naar een .txt bestand. In mijn geval een directory met 70.000 bestandsnamen.

Het .txt bestand importeer ik in FileMaker en hop, het kunstje is gedaan.

HE

• 0
Posted
Nou, dat ben ik dus beslist niet met je eens.

XML is erg mooi, maar helaas is erg veel data nog steeds in andere vorm beschikbaar.

Een paar voorbeelden:

- fixed length

- comma's als delimiters in plaats van ;

- pipes als delimiters (|)

- regels die speciale tekens bevatten die je wilt parsen ([, ], / etc.)

- afwijkende regeleinden (zie het voorbeeld waarmee ik de topic startte)

- blokken tekst van PDF's, webpagina's, Word documenten, WorkPerfect printjobs

enzovoorts.

Mijn 2 centen....

Maar het mooie van XML is nu juist dat met de juiste stylesheet je al die formaten kunt maken vanuit de basis export in XML.

Toegegeven, stylesheets zijn een vak apart, maar het kan wel.

Ik denk dat de XML mogelijkheden van FM door de hoge leercurve voor stylesheets zwaar onderschat worden.

rmw

• 0
Posted

Dat van XML ben ik natuurlijk met je eens. Ik moet er ook eens tijd in stoppen om die stylesheets onder de knie te krijgen.

Mijn punt is alleen: je hebt vaak niet in de hand welk formaat je bron aanlevert.