Jump to content
  • 0

Execute SQL in FM Go

rmw

Question

Posted

Gewoon maar eens hardop nadenken.....

Om een overzicht te maken van de mogelijke combinaties vergelijk ik in een oplossing twee lijsten met elkaar en wil ik de waarden hebben die in beide lijsten voorkomen.

Daarvoor hebben we de o zo handige functie van de Text plugin: ANDText

Omdat Filemaker Go niet met plugins om kan gaan, moeten we echter op zoek naar een alternatief.

Ik heb op de site van Brian Dunning het nodige gevonden aan custom functions die wat met Lists doen.

En met het nodige kunst en vliegwerk is het vast wel te realiseren, maar .....

Wat nou als we gebruik kunnen maken van de engine van SQL?

Of zit dat helemaal niet in FM Go?

Ik weet van het bestaan van de INTERSECT functie en van de mogelijkheid om een ARRAY te declareren.

Is er een mogelijkheid om lijsten die ik in een variabele heb opgeslagen te gebruiken in de scriptstap 'Execute SQL' en door middel van een SQL statement te vergelijken, zodat ik de overlappende waarden weer terugkrijg in een variabele?

Mijn SQL kennis schiet hier echt te kort en zoveel heb ik ook nog niet van die scriptstap gebruik gemaakt.

Voor de duidelijkheid: ik heb geen SQL data source, maar gewoon twee variabelen in FM met als inhoud een lijst van gegevens die ik met het FM commando List() heb samengesteld.

Misschien zou het ook wel met AppleScript kunnen....

Ik hoor graag jullie gedachten hierover.

rmw

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

ik vrees ervoor.

Ik denk dat die script stap enkel en alleen dient om data te manipuleren in ODBC bronnen. Ik denk niet dat die ooit een resultaat teruggeeft. Ik zou dus niet weten hoe je dan het resultaat van "INTERSECT" zou kunnen terugkrijgen.

• 0
Posted

Via Server Advanced misschien?

De ODBC koppeling met een MySQL database is daar werkend te krijgen. Dat werkt vervolgens ook op de iOS apparaten.

In Server Advanced versie 10 krijg je als gebruiker nog wel een inlogvraag over het inloggen via de ODBC driver.

Dit is volgens mij in versie 11 niet meer nodig, daar regelt de server het helemaal zelf.

Met die koppeling zou een INTERSECT volgens mij moeten functioneren, alhoewel ik het nog even niet aandurf om dat te testen.... te weinig ervaring met SQL commando's, helaas.

• 0
Posted
ik vrees ervoor.

Ik denk dat die script stap enkel en alleen dient om data te manipuleren in ODBC bronnen. Ik denk niet dat die ooit een resultaat teruggeeft. Ik zou dus niet weten hoe je dan het resultaat van "INTERSECT" zou kunnen terugkrijgen.

Ik vrees met je mee andries.

Naast het feit dat je geen resultaat terug krijgt, anders dan een foutcode, lijkt het erop dat er geen instructie kan worden uitgevoerd zonder een ODBC bron.

En die heb ik niet, ik wil alleen een SQL statement uitvoeren.

rmw