Jump to content
  • 0

relaties en performance

hans erik

Question

Posted

Ik heb eigenlijk een vraag naar aanleiding van de FMSummit, was hem vergeten te stellen.

Het gaat over de presentatie van Koen v Hulle over de FM Server performance.

Even voor de niet-ingewijden: als je in FileMaker gegevens in een portal opvraagt, haalt de client alles over wat ie 'nodig denkt te hebben'. Oftewel, als je maar 1 veld in de portal hebt maar de gerelateerde tabel bevat 150 velden, worden de overige 149 ook over gehaald. En ook, als je een portal hebt met 3 regels maar je relatie levert op dat moment 300 regels op, haalt FileMaker ook de overige 297 regels over, just in case. Niet efficient, maar het is niet anders.

Maar als ik gekoppelde relaties heb (een data tunnel), wat gebeurt er dan? Haalt FileMaker dan alle achterliggende informatie van alle achterliggende tabellen op die zeg maar via een Go To Related Record op te halen zouden zijn?

En nog een variant: ik heb een datamodel waarin een centrale tabel gerelateerd is aan meerdere Table Occurrences via global fields. De Foreign key is dus telkens een Global Field, die koppelt met een Primary Key in een TOC.

Bijvoorbeeld: A, B en X zijn TOC's, X is de 'draaischijf'. A is gekoppeld met X via key a en B is gekoppeld met X via key b. Nu kan ik natuurlijk nooit van A door X naar B, want de relaties zijn 'eenrichtingsverkeer'. Geen probleem, MAAR als ik vanuit A naar X kijk, wordt dan B toch naar binnen gehaald omdat FileMaker denkt dat er een open link is via b? Of ziet FileMaker de Global Fields echt als een soort filter waar maar 1 richting door mogelijk is?

HE

0 answers to this question

Recommended Posts

There have been no answers to this question yet