Jump to content
  • 0

Declaratieschema

hezndepezn

Question

Posted

In een projectadministratietoepassing in FM heb ik o.a. een module gemaakt met honoraria en facturen. Het honorarium wordt in delen gefactureerd.

Om de momenten van factureren helder in overzicht te hebben (en te manipuleren) voor alle projecten (jaar of langer) werken we hiervoor al een hele tijd met een excel spreadsheet waarbij in de y-as de projecten staan aangegeven en in de x-as de tijd (eenheid is 1 maand).

Het overzicht en het wijzigen van de factuurmomenten gebeurt dus in excel en het bepalen van het honorarium en het maken van de facturen in FM. Hier zit dus dubbel werk in, het honorarium wordt dus handmatig vanuit FM in excel overgebracht en het moment van factureren en de hoogte van de factuur wordt vanuit excel weer handmatig naar FM overgebracht.

Het liefst zou ik alles in FM doen maar ik kan in een overzicht nu eenmaal geen records laten zien waarbij in de y-as de projecten en in de x-as de tijd (is in theorie oneindig.)

Ik heb even zitten denken aan herhalende velden maar dat worden er dan erg veel en moet in de toekomst uit te breiden zijn. (factuurmoment is 1 x per maand)

Iemand een idee? FM koppelen aan excel-bestand misschien, maar dan wel in 2 richtingen.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Er zijn heel veel manieren om iets te doen met je factuurmomenten. Je vertelt namelijk niet wat je met je overzicht wilt doen, of je wilt gaan factureren, of je wilt zien wat je hebt gefactureerd over de afgelopen 3 maanden, of je wilt zien wat je opgesplitst om in termijnnen te factureren etc.

Ik ga er dus maar even vanuit dat je soort kalender hebt opgesteld bij ieder project waarmee je wilt zien wat je nog moet factureren. Dan is het makkelijk:

Je hebt de tabel projecten én de tabel factuurmomenten. De factuurmomenten zijn vastgelegd op data waarop de facturering gedaan moet zijn, aan de hand van die data bepaal jaar en maand als 201101 , 201102 etc. (en eventueel week als je wat dieper wilt gaan), verder heb je natuurlijk de id van je project vastgelegd op je factuurmomentrecord en daarmee kan je vanaf de tabel projecten een aantal (bijvoorbeeld zoveel maanden als dat je tegelijk op je overzicht wilt zien) relaties maken. Die relaties baseer je op globalfields voor de jaarmaanden en die vul je met een scriptje.

Verder is het natuurlijk helemaal aan jouzelf hoe gek je het wilt maken. Zoeken zou ik in de zojuist geschilderde opzet niet doen, maar dat is in mijn ogen ook niet zo zinvol.

succes, Menno