Konkel Noen Posted July 6, 2003 Posted July 6, 2003 Voor de Maccers : Ik wil een bestaande huisstijl opgemaakt in RagTime overbrengen naar FM. In RagTime heb je in het menu 'vensters' bij 'Instellingen' de optie "Optimale letterafstand voor de laserwriter". Deze optie doet wat ze zegt. Kan dit nagebootst worden in Filemaker ??? Quote
0 Peter Wagemans Posted July 26, 2003 Posted July 26, 2003 Konkel, zou het kunnen dat dit een "feature" uit de oudheid is, die absoluut niet meer nodig is? Die "optimale letterafstand" doet me denken aan de term "kerning", en kerning wordt vandaag de dag geloof ik in orde gebracht door de font metrics tabel van het lettertype zélf. Ik kan mij voorstellen dat je een oude bitmap font een beetje wil gaan tweaken zodat die er nog redelijk deftig uit ziet op een LaserWriter, maar denk dat dat met de hedendaagse lettertypes niet meer nodig is. Er staat me ook nog iets voor - in een grijs verleden - dat deze optie je schermfonts minder goed leesbaar maakte, omdat voor een correcte tekstomloop op je scherm zorgen ook als gevolg had dat de schermfonts moesten gekernd worden zoals die van een laserprinter. Hoe dan ook, speciale truukjes met letterypes in FileMaker moet je niet verwachten. FileMaker laat alle kerning aan de systeemsoftware over. Als FileMaker moet uitzoomen op 25%, dan pakt die gewoon het 4 x kleinere lettertype met bijhorende kerning - een probleem dat we kennen - de bounding boxes van de teksten op de layouts kunnen dit niet meer aan, en je krijgt de typische "crappy" layouts. Quote
Question
Konkel Noen
Voor de Maccers :
Ik wil een bestaande huisstijl opgemaakt in RagTime overbrengen naar FM.
In RagTime heb je in het menu 'vensters' bij 'Instellingen' de optie "Optimale letterafstand voor de laserwriter". Deze optie doet wat ze zegt.
Kan dit nagebootst worden in Filemaker ???
1 answer to this question
Recommended Posts