Jump to content
  • 0

Extended privileges

hans erik

Question

Posted

Ik gebruik tot nu toe de ingebouwde privilegesets van Filemaker en ik maak zelf ook privilegesets aan.

Maar extended privileges heb ik tot dusver nog niet gebruikt. Begrijp ik het goed dat je hiermee een gebruiker feitelijk meer dan 1 privilegeset kan toekennen? Dus je definieert een aantal extended privilegesets en vervolgens kun je deze in verschillende combinaties toepassen?

De documentatie legt wel uit hoe je het moet toepassen maar het waarom is me minder duidelijk.

Hans Erik

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

De privilegesets definieren wát de gebruikers in de database mogen doen.

De extended privileges regelen de manier waarop de gebruiker (van een privilegeset) toegang heeft.

Een gebruiker kan maar één privilegeset hebben, je kan meerdere gebruikers aan een privilegeset koppelen en je kan meerdere privilegesets (en dus gebruikers) koppelen aan een extended privilege.

• 0
Posted

Hmm, maar dan is mij nog niet helemaal duidelijk: wat kan ik met een extended privilegeset méér dan ik met een standaard privilegeset al kan?

Ik heb na enig puzzelen gevonden, dat je een extended privilegeset kan aan- en uitschakelen voor een gebruiker, en dat dan de gebruiker niet hoeft af te loggen en weer aan te loggen.

En verder kan ik mij voorstellen dat je een gewone beheerder (die dus niet in je databasedefinitie kan) toch rechtensets kan laten toekennen, 'on the fly'. Maar je kunt die rechtensets dus niet 'stapelen', er is er altijd maar één tegelijk geldig.

• 0
Posted

De privileges regelen of iemand toegang heeft en of ie bijvoorbeeld data kan wijzigen al of niet volgens bepaalde voorwaarden.

Met de extended privileges [fmapp] leg je vervolgens vast of iemand een gesharede file over het netwerk mag benaderen en met welk protocol, die eigenschap heeft niet zoveel te maken met wat je mag, maar meer met hoe. Het is ook slechts een naam voor het beestje, het had net zo goed "toegestane toegangsmethoden" kunnen heten, want dat dekt precies de lading. Het is dus niet wat je méér zou kunnen met de extended privileges.

Dus heel erg kort uitgelegde:

De privilegesets bepalen wat je mag in de database

De extended privileges bepalen hoe je de database mag benaderen.

De extended privileges doen er niet toe als je je databases in single-user-mode gebruikt, de privilegeset wel en vandaar dat ze gescheiden zijn.

mvg, Menno