Jump to content
  • 0

Database met twee bestanden

hans erik

Question

Posted

Vraag over het publiceren van een database met 2 (of meer) bestanden via IWP.

Ik ben een groot voorstander van het werken met gescheiden bestanden voor interface en data, waarbij je dus de layouts en scripts en alle TOC's en relaties in één bestand onderbrengt, en de datatabellen in een ander bestand. Je werkt dan vanuit de interface met een verwijzing (external reference) naar het data-bestand. De security regel je in het databestand, en gebruikers loggen vanuit FileMaker Pro in via het interfacevbestand waar ze guest-access hebben. Dat gaat prima, maar nu wil ik ook IWP gebruikers toelaten en dat levert een probleem op.

Hoe los ik dit op? Ik wil dus eigenlijk dat iemand automatisch interface.fp7 opent als (met alle scripts en layouts voor de webinterface), maar voor data.fp7 een username en wachtwoord MOET invullen. Hij ziet data.fp7 dus niet, uiteindelijk.

De setup is als volgt:

1. Het bestand data.fp7 heeft disabled, en daarin zijn gebruikers ingevoerd met een bepaalde privilegeset. Die set bevat ondermeer de mogelijkheid om de database te openen via IWP.

2. Het bestand interface.fp7 heeft enabled, en daarin zitten dus (behalve Admin) geen gebruikers. Guests mogen alles bekijken, maar er valt aan data niks te zien, want die zitten in data.fp7. En natuurlijk kunnen guests via IWP connecten.

3. Normaal open je interface.fp7 als guest en dan komt FMP met een login voor data.fp7, omdat je daar als guest niet binnenkomt.

Nu heb ik voor beide bestanden dus ook sharing via IWP ingesteld.

4. Als ik de database via Safari benader, zie ik 'interface' en 'data' staan in het IWP scherm. Als ik aanlog, kan ik als guest aanloggen aan 'interface', maar dan komt IWP niet met een tweede dialoog voor 'data.fp7'! Met andere woorden: data.fp7 wordt niet geopend, en ik zie in alle velden....

5.Ik kan ook aanloggen aan 'data' en moet dan mijn username/wachtwoord invoeren, maar dan kom ik niet in 'interface'!

Kan ik gebruiker daarna naar een layout in interface.fp7 sturen? Maar hoe? Het is een fysiek ander bestand...

Ik wil ook voorkomen dat iemand 2x een login moet doen.

Hans Erik

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

If your solution includes multiple files, then identical accounts, passwords, and privilege sets must be

created in each file used by Instant Web Publishing. The account and password you provide when you

open the first file is used to authenticate related files.

dus in je interface file zal je die accounts moeten aanmaken.

Ikzelf ben ook fan van data - interface separatie, en zeker in het geval dat IWP of iOS meedoet. Ik doe het dan om de volgende structuur te hebben

- data file

- filemaker pro interface file

- iwp interface file

- ios interface file

en in iwp interface file zorg ik ervoor dat de accounts synchroon zijn met de data file.

Andries

• 0
Posted

Hmm, ja. Ik was er al een beetje bang voor. Maar betekent dat dan niet dat een gebruiker bij een vernieuwing zijn wachtwoord op 2 plaatsen moet vernieuwen? Of kan ik dat met een script regelen?

[edit] ik zie het al: de change password scriptstap doet dit.

In je voorbeeld gebruik je 1 datafile. Maar als de IWP gebruikers extern zijn ( geen medewerkers) is het niet beter om 2 datafiles te gebruiken waarbij je dus de IWP omgeving helemaal gescheiden houdt?

• 0
Posted

dat hangt af van het doel :)

Ik hou niet zo van synchronisatie en dergelijken, dus zolang ik mijn data kan centraliseren, probeer ik dit vol te houden. Of iemand aan data kan of niet kan je regelen met de privilege sets.

• 0
Posted

Ja, ik ben het wel met je eens wat betreft die synchronisatie: liever niet.

Maar ik heb het volgende probleem.

Een klant (van mij) wil de gegevens ter beschikking stellen aan derden, namelijk sommige van zijn klanten. Zo'n klant mag natuurlijk uitsluitend zijn eigen gegevens zien. Maar is dit binnen één bestand voldoende dicht te timmeren?

De externen komen natuurlijk van buiten. Ik zou de 'eigen' gebruikers via de Extended Privileges kunnen beperken tot FileMaker Pro (dus geen IWP), maar andersom: ik zou ook graag willen dat een 'premium' account zijn data via FileMaker GO of FileMaker Pro kan bekijken en zelfs muteren.

Ik zie wel dat je toegang kunt beperken tot de eigen records, maar ik ben bang dat door nonchalance de security op een gegeven moment op straat komt te liggen.

Hans Erik