Jump to content
  • 0

Starten van een applicatie/database

tomstoek

Question

Posted

Hoe start ik vanuit een icoon op mijn bureaublad een database?

De database kan ik uiteraard wel via FM11 starten maar ik zou het graag willen door een dubbelklik te geven op een icoon dus net zoals je een programma star.

Ik wil de gebruikers niet in het Filemakermenu laten komen.

Weet iemand hoe ik dat moet doen?

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Plaats een alias van (Mac) of snelkoppeling naar (Win) het database-bestand op je bureaublad.

Het FileMaker menu kun je uitschakelen via Custom Menus. Hiervoor heb je Advanced nodig (om het te maken, niet om de db te gebruiken).

• 0
Posted

Hier een aanvullende vraag van een verstokte Windows-gebruiker.

Hoe je onder Windows een snelkoppeling maakt en op het bureaublad zet is voor mij wel duidelijk, maar......

Hoe kan ik een snelkoppeling naar een FM-database maken op de Ipad?

Evt. met mogelijkheid om met een username in te loggen, zoals dat ook onder Windows kan.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, een verwijzing naar relevante documentatie is natuurlijk ook prima.

• 0
Posted

Krijg het op de mac niet voor elkaar. Ik heb de databases op de server draaien.

fmnet:/192.168.1.100/NCdb of NCdb (NCS2) deze keuzes heb ik al geprobeerd

Bij NCdb (NCS2) start FM wel op maar komt ook met het startvenster waarin ik dan de database kan kiezen.

Daar wil ik juist vanaf.

De menu's heb ik een eigen van gemaakt en dat werkt perfect.

• 0
Posted

Maak een nieuw filemakerbestand aan zonder velden of records. Noem het in dit geval bijv. Start NCdb.fp7. Maak twee bestandsverwijzingen aan naar gegevensbronnen. Een het doelbestand in dit geval NCdb.fp7. Je moet dan 1 keer door het fm 'open' protocol lopen en het pad wordt dan onthouden. Twee een verwijzing naar zichzelf.

Maar nu een script zoals in het voorbeeld. En zet dat script als opstartscript in de bestandsopties, zie voorbeeld.

Dubbelklikken zal het gewenste bestand openen. Het simpelst is om voor die andere nog zo'n bestand te maken. Deze files kan je rondsturen aan de gebruikers. Geen snelkoppelingen gebruiken maar de echte bestanden. En niet de naam veranderen in bijv. Start NCdb kopie.fp7

De verwijzing naar zichzelf is voor het sluitscript. Je kan dit ook weglaten en de scriptstap ' sluiten huidig bestand' gebruiken dan mag je de naam wel veranderen. Echter als de bestandsverwijzing wil aanpassen, kan je er niet bij. Het bestand is alweer dicht voor je kan ingrijpen. Door het zo te doen, zal het script hangen als je de naam van het startbestand verandert. Het sluitscript werkt dan niet meer. Zo blijft het startbestand open staan en kan je eraan sleutelen.

gr, Peerke

5a758dce3acae_Afbeelding1.jpg.637804fe87ed3d62e0647d9f9769863e.jpg

5a758dce3d89d_Afbeelding2.jpg.08fe1cb10bb6bd2ede3c5e4fbc268452.jpg

• 0
Posted
Dat werkt alleen als op de mac Filemaker actief is.

en.... ik kan de naam niet veranderen.

Dan heb je het toch verkeerd gedaan, want dit werkt goed, zoals beschreven, op Mac en Windows.

Het is ook al eerder op dit forum aan de orde geweest. Typ "fmp7://" in het zoekveld.

• 0
Posted

Bij NCdb (NCS2) start FM wel op maar komt ook met het startvenster waarin ik dan de database kan kiezen.

Daar wil ik juist vanaf.

Dat komt door die spatie en die haakjes. Vermijd spaties en non-ascii karakters in de bestandsnamen, en de url methode werkt overal, ook met VPN.