Ga naar inhoud
  • 0

Keuzelijst uit meerdere velden


Raf_01

Vraag

ERD_003.thumb.jpg.0f70b6d2235ad4ef5e56c59a318f5373.jpgIk ben bezig met het opzetten van een database voor een stichting, welke kinderen financieel sponsort om naar school te kunnen.

Hiervoor heb ik 4 tabellen aangemaakt, te weten: [familie] [kind] [sponsors] [scholen]

Een familie bevat de algemene gegevens zoals achternaam, namen ouders, adres en namen van kinderen. Dit om alle familiegegevens bij elkaar te houden.

(alternatieve gedachte was om gegevens kinderen en ouders te splitsen, maar dit heeft niet de voorkeur)

 

De tabel kind heeft een autonummering om ieder kind een uniek identificatienummer te geven, wat belangrijk is voor de stichting.

Tevens worden (uiteraard) gegevens uit de andere 3 tabellen gehaald.

 

De vraag die ik nu heb is de volgende:

Aangezien een familie meerdere kinderen kan hebben (wel of niet in de stichting opgenomen), zou ik in de tabel [kind] een keuzelijst willen hebben die de inhoud van meerdere velden, {kind1} {kind2} {kind3} enz. uit de tabel [familie] zoekt. De familieID genereert reeds de achternaam van het kind.

In de keuzelijst dienen dus enkel de voornamen van de betreffende familie mogen staan!!

Is dit mogelijk? En zoja hoe zou ik dit kunnen bewerkstelligen?

 

bijlage: ERD_003.jpg

BVD voor een reactie.

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou een kleine aanpassing aan jouw schema willen voorstellen: De tabel kind bevat nu namelijk niet de entiteit kind maar de rol van het kind. Je hebt in de tabel familie velden gemaakt met de kinderen als in Kind1 met wat extra velden, kind2 met wat extra velden etc. en dat kan je beter onderbrengen in een eigen tabel.

 

Als je nu een aparte tabel maakt met kinderen die je middels de FamilieID aan elkaar koppelt en weer koppelt aan de Familie en vervolgens jouw huidige tabel kind blijft gebruiken voor de rol, dan kan via de FamilieID die je ook bij het kind(rol) hebt vastgelegd je keuzelijst oproepen van de verschillende kinderen binnen één familie uit de tabel Kinderen (over de relatie dus) én je kan een Kind achtereenvolgens (of zelfs tegelijkertijd, maar dat lijkt me niet de bedoeling) bij meerdere scholen inschrijven. Je kan er dan ook een stukje historie mee opbouwen, door voor iedere periode (kwartaal, jaar, seizoen oid) dat een kind bij die school is ingeschreven een record aan te maken.

 

Er kan overigens op soortgelijke manier ook worden gekeken naar de sponsoren .... wat doe je nu als er voor een kind meerdere sponsoren zijn én als die sponsoren op hun beurt weer voor meerdere kinderen sponsor zijn, of dat die sponsoren de kinderen slechts een gedeelte van de totale tijd ondersteunen? Dat zou je op dezelfde manier kunnen oplossen, maar misschien is dat meer dan wat de bedoeling is.

 

succes en uiteraard plezier, Menno

Link naar reactie
  • 0

@Pjotter -> bedankt voor je tip over achternamen. Is idd iets om rekening mee te houden.

 

@Menno -> bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp dan is het in veler opzicht verstandiger om een extra tabel toe te voegen.

Ik verwachtte het al wel, maar dacht: laat ik het probleem maar eens posten. Wie weet!!

Je verhaal is denk ik wel duidelijk, ik heb eea in het ERD aangepast, zoals ik je tip interpreteer (zie bijlage)

Zou je zo vriendelijk willen zijn deze nog te bekijken?

 

Verder zijn de alinea's betreffende schoolhistorie en sponsors nog wat abracadabra, maar dat ga ik zeker eens op mijn gemak bestuderen in test databases.

Het is voor een database leek als ik (net begonnen om een oom te helpen) soms wat overweldigend wat allemaal mogelijk is met FileMaker.

Ben blij met een forum als deze, omdat er eigenlijk weinig naslag is in het nederlands.

Heb wel de 'Missing manual' in bezit, maar dat leest toch wat onhandiger.

 

Bedankt zover en waarschijnlijk tot later.

Randy

ERD_003b.thumb.jpg.06b44fbbb6bc4976a02fc3e5610764c5.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...