Jump to content
  • 0

tussentijdse ranking weergeven

bartje

Question

Posted

Zoals reeds in mijn vorige posts weergegeven, ben ik bezig met het opzetten van een database om de punten en rangschikking van een wedstrijd vlot te laten tellen. Het gaat om een driedaagse wedstrijd waarbij ongeveer 600 - 650 deelnemers per dag komen opdagen.

Na de wedstrijd worden dagelijks de punten per deelnemer ingegeven. is het mogelijk om na de ingave van de punten van een deelnemer op het scherm te laten verschijnen wat zijn voorlopige plaats is in het voorlopige klassement ? Zo kunnen we makkelijk zien wanneer we een nieuwe leider hebben en moeten we niet wachten tot alle punten van alle deelnemers zijn ingegeven.

23 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ja dat is - in principe - mogelijk.

Het maakt filemaker niet uit wanneer er gerekend moet worden.

Sterker nog, filemaker weet niet dat er nog data moet worden ingevuld, tenzij jij hem dat hebt 'verteld'.

Ik maak een voorbehoud omdat ik niet exact weet hoe de telling verloopt.

Vertel daar een wat meer over.

• 0
Posted

Ik probeer het kort te houden. De wedstrijd (darts op de fiets, waarbij men elke dag op 4 plaatsen 2 keer moet gooien) is gespreid over zondag, maandag en dinsdag. Elke middag tussen 12 en 13u komen de deelnemers zich inschrijven.Enkele honderden per dag.

In de namiddag gaat men gooien en om 18u sluit de wedstrijd. Daarna worden de punten per deelnemer ingegeven. We beginnen gewoon bij deelnemer 1 en gaan zo door tot alle punten ingegeven zijn.

Daarna laten we FM een ranglijst opmaken,waarbij uiteraard diegene die het meeste punten heeft gegooid de winnaar is. Er is een winnaar voorzien voor elke dag en een eindwinnaar na drie dagen.

Nu zou het leuk zijn dat wanneer we de punten van de deelnemers aan het ingeven zijn we op het scherm te zien krijgen op welke voorlopige plaats in de rangschikking de pas ingegeven deelnemer staat. Zo kunnen we perfect zien wie voorlopig eerst is wat het hoogst aantal gegooide punten die dag is.

• 0
Posted

Leuk verhaal.

Je hebt mijn vraag 'vertel' wel heel letterlijk opgevat.

Enfin, nu heb ik tenminste achtergrond info.

Maar eigenlijk heb je geen antwoord gegeven op de vraag, dat komt omdat je het probleem niet hebt geanalyseerd, en dat moet je altijd proberen te doen.

Dan nu ook van mijn kant wat concreter:

Je wilt punten ingeven van elke fietsdarter, OK maar hoe.

Mag iedereen zoveel gooien als ie wil of is er een tijdlimiet per beurt bijv. en dan

krijg je zo iets als: Totaal punten per beurt x aantal beurten. Of wordt alleen de telling per gooi per fietsdarter genoteerd?

Het gaat er om hoeveel veldjes je wilt gebruiken voor het optellen, of wil je 1 invul veld zodat hij alles automatisch optelt? Korom verklaar je nader.

• 0
Posted

Ok, dit zijn de velden die worden gebruikt voor de punten. Elke record (deelnemer) heeft voor de punten 5 velden :

veld 1 : aantal gegooide punten op plaats 1

veld 2 : aantal gegooide punten op plaats 2

veld 3 : aantal gegooide punten op plaats 3

veld 4 : aantal gegooide punten op plaats 4

veld 5 : totaal van de velden 1/2/3/4

Dus eigenlijk moet er een tussentijdse ranking gemaakt worden op basis van veld 5 (totaal gegooid aantal punten die dag)

Hopelijk is dit wat concreter.

• 0
Posted

Sorry, bij nader inzien heb je toch heel wat info gegeven, ik was wat anders tussendoor aan het doen..

Dus per deelnemer per dag 8 getallen invoeren als ik het goed begrijp.

Dus totaal zo'n 700 x 8 = 560 getalletjes per dag.

Ik neem aan dat je achteraf wilt controleren wat je hebt ingevoerd.

Dan denk ik aan een deelnemersbestand dat automatisch een uniek IDnr aanmaakt.

Dat moet aan de deelnemer worden verstrekt en aan de wedstrijdleiding bekend zijn.

Ook kan je een uniek nummer laten genereren door een combinatie met postcode en geboortedatum of iets dergellijks.

Aan dit deelnemersbestand koppel je (relatiioneel) een Standen-Bestand (met IDnr als sleutel).

Nu is het de bedoeling dat als je een stand invoert in de kaart van de deelnemer dat er op de achtergrond (in het standenbesand) een nieuwe record gemaakt wordt waarin de stand wordt ingevuld in een veldje.

Daar heb je wel een eenvoudig scriptje voor nodig.

Je kan het ook doen in een portal op je deelnemerskaart.

Met behulp van de count-functie kan je dan de waarden van de veldjes optellen, en een lijst uitdraaien.

Ik zal kijken of ik een klein opzetje voor je kan maken.

• 0
Posted

Het is inderdaad zo dat elke deelnemer een uniek nummer heeft. Dit wordt simpel toegekend. Diegene die eerst komt inschrijven heeft nummer 1,enz.

Diegene die maandag of dinsdag opnieuw meedoen behouden hun nummer van zondag. De nieuwe deelnemers van maandag of dinsdag krijgen die dag een nieuw nummer dat nog niet is toegekend op zondag (of maandag in geval men dinsdag voor de eerste mee doet).De eerste nieuwe deelnemer op maandag krijgt gewoon het laatst toegekend nummer van zondag + 1.

Ik zou je dankbaar zijn mocht je me scriptje bezorgen dat aan mijn wensen voldoet.

alvast bedankt.

• 0
Posted

Hoi Bartje,

Ik heb nu een werkend systeem voor je.

1 deelnemersbestand met daaraan gekoppeld 4 locatiebestandjes waarin de standen worden bijgehouden. In pakweg 45 min. voor elkaar gekregen.

Ik wil het nog maar eens kwijt in navolging van AvD.

Met welk pakket kunnen dit soort oplossingen zo snel worden gebouwd?

Bij het ontwerpen van databases kan je beter eerst goed de opzet uitdenken dan al bouwende heen te gaan, want dan doe je alles een paar keer, maar ach dat bouwen heeft ook z'n charme.

Zelf zou ik twee files gebruiken, zuiver omdat de uitdaging groter is om dit werkend te krijgen. Maar dit werkt goed en voert lekker snel in.

Veel plezier met jullie fietsdartwedstrijd

Standen_L2.fp5

Standen_L1.fp5

deelnemers.fp5

• 0
Posted

Van harte bedankt.

Ik ga het eens op mijn gemak bekijken en proberen te integreren in het bestaande pakket.

Het zal alvast een heel geknutsel zijn, want we zijn ondertussen al toe aan 5° versie van ons programma in FM.

De wedstrijd wordt dit jaar voor de 88° keer gehouden ! Vroeger werd alles manueel geteld, maar sinds een jaar of 10 doen we dat met de computer. De eerste rudimentaire opzet was nog op een zwart-wit schermpje in dbase. Maar sinds een jaar of 7 gebruiken we nu FM. En elk jaar probeer ik het programma te perfectioneren.

Hoewel we nu stilaan de perfectie hebben bereikt denk ik. Alle telwerk wordt nu door mijn mac gedaan.

• 0
Posted

Mail me de files maar dan kan ik misschien wat tips geven hoe je zonder al te veel werk kan ombouwen.

Je mag je auteursrechten voorbehouden. :lol:

Ik ben erg benieuwd hoe de huidige opzet is.

gr.

A.

• 0
Posted

Ok. Ik zal je alles even mailen.

Als je nog een paar dagen geduld kan oefenen,stuur ik alles door. Ik ben nu namelijk bezig met de omzetting van versie 4 naar 5 en dat gaat ook gepaard met een layoutverandering. Hoewel dit niet essentieel is, probeer ik links en rechts ook nog wat functionele verbeteringen aan te brengen.

Ik hoop klaar te zijn na nog een avondje of twee, drie.

Eind van de week mag je alles verwachten en dan kan je eens kijken hoe een en ander kan ingepast worden.

• 0
Posted
Hoi Bartje,

Ik wil het nog maar eens kwijt in navolging van AvD.

Met welk pakket kunnen dit soort oplossingen zo snel worden gebouwd?

Beste Arnoud,

Ik vrees dat ik toch aan de zijde van AvD moet gaan staan.

-waarom 5 files terwijl er maar ééntje nodig is ? En als je dan toch met een lijnbestand wil werken (wat in dit geval totaal overbodig is) heb je met wat creatief relatieleggen er maar één nodig om 4 verschillende portalen te laten zien.

-waarom gebruik je de functie « getsummary » ? Je hebt deze totaal verkeerd gebruikt.

« Sum » doet dit zonder enig scriptingwerk, je kan dan heel dat opfrisgedoe verwijderen.

-de rangschikking doe je beter in een portaal, of je moet je layoutnavigatie beschermen.

-waarom laat je leeftijd niet berekenen aan de hand van de geboortedatum ?

Best feelings,

Stef

• 0
Posted

Beste Stef,

Allereerst no hart feelings, op deze niet malse kritiek Het lijkt me dat het er om gaat dat we wat van elkaar kunnen leren.

En sinds ik op het forum zit heb ik al veel (van anderen) geleerd.

Over die 5 files, ja dat zijn er misschien wat veel, maar het zit wel simpel in elkaar en het werk dat kan je niet ontkennen. Die files zijn allemaal hetzeflde dus dat was zo gepiept.

Dat met dat opfrissen is niet nodig omdat de sorteerfunctie in de portals is gebruikt.

Je hebt natuurlijk gelijk dat 2 of - nog beter - 1 mooier is.

Zelf vond ik 2 files ook eleganter, en met enige creativiteit, dus enig denkwerk zou dat wel voor elkaar komen. Ik ga me echter niet overal van vrijpleiten Stef.

Vertel me eens waarom ik die Getsummary niet goed gebruik. Eerlijk gezegd vond ik het altijd al een onding, met dat sorteren.

Tuurlijk had ik de leeftijd kunnen berekenen aan de hand de geboortedatum.

En Stef, wat mij betreft mag je de kast wel weer afkomen.

vr. gr.

Arnoud

• 0
Posted

1.

Nu zou het leuk zijn dat wanneer we de punten van de deelnemers aan het ingeven zijn we op het scherm te zien krijgen op welke voorlopige plaats in de rangschikking de pas ingegeven deelnemer staat. Zo kunnen we perfect zien wie voorlopig eerst is wat het hoogst aantal gegooide punten die dag is.

Indien je een aanduiding hebt van de punten 'over heel het verloop' (zijnde de drie dagen) zou ik een veldje voorzien waar aangegeven wordt over 'hoeveel' 'wedstrijden' het per deelnemer gaat, in totaal.

Zoiets als 'heeft nog 1 wedstrijd te spelen'......

2. Alhoewel ik mij kan terugvinden in de aanmerkingen van Stef en hem ook volg, vind ik de opzet van het totaal niet helemaal 'verkeerd'.

Het is een basis om de werking van het geheel te begrijpen en van daaruit te vertrekken om dit dan te 'vereenvoudigen'.

Bij de opzet van een soortgelijke toepassing zal alles dan 'eenvoudiger' zijn.

My 2 cents.

• 0
Posted

Deze is voor Stef en alle andere experten.

Schriftelijke communicatie heeft soms nadelen.

Hoe wordt een berichtje opgevat?

Neem nu de vorige postings van Stef en mij.

Het berichtje van Stef kwam bij mij aanvankelijk over van ja, hoor kritiek is makkelijk, het werkt toch...

Maar na enige bezinning moest iktoegeven, hij heeft gewoon gelijk.

Tuurlijk het is altijd makkelijk om kritiek te leveren op een anders werk, maar ook dat is niet erg, want het gaat maar om EEN ding en dat is kunnen we er met zijn allen iest van opsteken. Sommigen op het forum zijn echte cracks of developers, waaronder Stef.

Anderen zijn op hun eigen manier in filemaker thuisgeraakt meer vanuit de hobby en nog weer anderen weten weinig van onze geliefde database.

Het kennisniveau is dus zeer divers. Toch zou het verkeerd zijn - lijkt me - als dit de niet echte cracks, waaronder ik mezelf reken, niet zouden reageren op vragen waarop zij het antwoord denken te weten.

Ook al zijn de oplossingen niet perfect, het geeft toch een positieve bijdrage.

Weet iemand een betere oplossing, prima.

En in sommige gevallen is uiteraard een correctie van een pro op zijn plaats, geen enkel probleem, en mooi eigenlijk dat zij, dus o.a. jij Stef, daar tijd in steken, klasse!

Ik hoop hiermee alle misverstanden te hebben weggenomen en hoop dat het forum nog een lang leven beschoren is!!

gr.

Arnoud

• 0
Posted

Ik kan me helemaal vinden in je mening Arnoud. Ook ik ben jaren geleden hobby-gewijs in FM binnengeraakt (toen moesten we het nog doen met FM 2.0 of 3.0 denk ik). En door het veel te gebruiken, boeken na te pluizen en fora zoals deze te bezoeken, school ik mezelf bij.

Maar ik moet bij het lezen van vele posts met grote verbazing constateren hoe anderen het programma door en door kennen, en bijna voor elk probleem een oplossing hebben. Dikwijls oplossingen waar ik zelf geen jota van begrijp, maar die uiteraard wel werken.

Maar dit neemt inderdaad niet weg dat ik mij soms geroepen voel om ook te reageren op een vraag. En tot mijn genoegen blijkt dan dat mijn oplossing ook blijkt te werken.

Dus, lang leve fora zoals deze waar experts en "gelegenheidsgebruikers" vreedzaam naast elkaar kunnen leven.

• 0
Posted
Deze is voor Stef en alle andere experten.

Schriftelijke communicatie heeft soms nadelen.

Hoe wordt een berichtje opgevat?

Neem nu de vorige postings van Stef en mij.

Het berichtje van Stef kwam bij mij aanvankelijk over van ja, hoor kritiek is makkelijk, het werkt toch...

Maar na enige bezinning moest iktoegeven, hij heeft gewoon gelijk.

Tuurlijk het is altijd makkelijk om kritiek te leveren op een anders werk, maar ook dat is niet erg, want het gaat maar om EEN ding en dat is kunnen we er met zijn allen iest van opsteken. Sommigen op het forum zijn echte cracks of developers, waaronder Stef.

Anderen zijn op hun eigen manier in filemaker thuisgeraakt meer vanuit de hobby en nog weer anderen weten weinig van onze geliefde database.

Het kennisniveau is dus zeer divers. Toch zou het verkeerd zijn - lijkt me - als dit de niet echte cracks, waaronder ik mezelf reken, niet zouden reageren op vragen waarop zij het antwoord denken te weten.

Ook al zijn de oplossingen niet perfect, het geeft toch een positieve bijdrage.

Weet iemand een betere oplossing, prima.

En in sommige gevallen is uiteraard een correctie van een pro op zijn plaats, geen enkel probleem, en mooi eigenlijk dat zij, dus o.a. jij Stef, daar tijd in steken, klasse!

Ik hoop hiermee alle misverstanden te hebben weggenomen en hoop dat het forum nog een lang leven beschoren is!!

Arnoud

Zeg mannen,

We gaan hierover toch niet over zeveren, hé?!

Ik gaf gewoon mijn gezonde kritiek met het gevolg dat je toch maar weer de sum functie hebt ontdekt! Content zijn dus!

Ik heb hier ook al filetjes gepost waarop ik mijn kritiek kreeg en zit nog altijd niet in een zelfhulpgroep, integendeel, 't was terecht en ik was tevreden.

Het feit dat ge probeert en leert is het belangrijkste. En daar heb ik - uit de grond van mijn klein hart - véél respect voor.

Happy filemaking!

Stef

• 0
Posted

:D

Stef, nu nog even over die GetSummary, wanneer zou jij die dan gebruiken?

Zoals ik al eerder zei, eigenlijk vind ik het een onding.

Ik was inderdaad verbaasd dat die sum functie zo leuk werkte voor waarden in de portal.

• 0
Posted

GetSummary is bijvoorbeeld nodig om in een lijst tussentijdse totalen weer te geven. Zonder dit kan dit enkel in preview mode in een subsummary).

HTH

Stef

• 0
Posted

Ik heb ondertussen zelf een oplossing gevonden, en dit zonder gebruik van extra files. Zoals eerder gezegd is het enkel de bedoeling om even bij het einde van de ingave van punten van een deelnemer na te gaan op de hoeveelste plaats hij voorlopig staat.

Ik heb het zo opgelost. Deze uitleg is zeer rudimentair.

na ingave van het laatste van de vier puntenvelden bij een deelnemer, laat ik het bestand sorteren op het totaal aantal punten(som van de 4 puntenvelden). Op die manier staan alle deelnemers nu gesorteerd : de voorlopige leider bovenaan en zo naar beneden. Dus op dat moment staat mijn ranking correct. Ik heb dan een veld "tussentijdse ranking" gemaakt. Dit veld laat ik door FM instellen en wel als volgt : status(current record). FM zet nu gewoon het recordnummer in dat veld. Dit is altijd juist omdat ze eerder volgens ranking zijn gesorteerd.

Dan laat ik hem terugkeren naar de laatst ingegeven deelnemer (dus diegene vanwie ik de ranking wou weten)(zie andere vraag van mij op het forum over hoe je kan sorteren en terugkeren naar je laatst gebruikte record) En in het veld ranking zie ik dan perfect wat zijn tussenstand is. Ik laat opnieuw sorteren op nummer omdat ik natuurlijk met de volgende deelnemer moet verder gaan om diens punten in te geven.

Het werkt perfect.

• 0
Posted

Tijdens backup kwartierke toch rap iets in mekaar geflanst (kon het niet laten).

Bijkomende optie: zelfde scores zijn gegroepeerd, actieve deelnemer krijgt kleur in lijst.

In alles zitten wel random gegevens (zoals naam).

HTH,

Stef

dartpunt.fp5