Jump to content
  • 0

FileMaker en First Class e-mail


Sanne

Question

Posted

Ik probeer een nieuw e-mailtje te maken in First Class, met e-mailadressen die ik in FileMaker heb verzameld. Ze staan achter elkaar, gescheiden door een komma en een spatie.

 

Maar als ik de adressen in het BCC-veld plak en bevestig, dan krijg ik een foutmelding. Blijkbaar pakt First Class de komma-spatie niet?

 

Ik heb geprobeerd met de e-mailadressen gescheiden op een regel, maar dan wordt bij het plakken alleen het eerste adres genomen.

 

Iemand een idee?

 

Sanne

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted
Ik probeer een nieuw e-mailtje te maken in First Class, met e-mailadressen die ik in FileMaker heb verzameld. Ze staan achter elkaar, gescheiden door een komma en een spatie.

 

Maar als ik de adressen in het BCC-veld plak en bevestig, dan krijg ik een foutmelding. Blijkbaar pakt First Class de komma-spatie niet?

 

Ik heb geprobeerd met de e-mailadressen gescheiden op een regel, maar dan wordt bij het plakken alleen het eerste adres genomen.

 

Iemand een idee?

 

Sanne

 

Probeer eens:

Windows: Control Sleep naar veld

Mac: Sleep adressen naar veld

 

Groeten,

Leo

  • 0
Posted
Ik heb geprobeerd met de e-mailadressen gescheiden op een regel, maar dan wordt bij het plakken alleen het eerste adres genomen.Sanne

Eender welke delimiter je probeert, FirstClass plakt volgens mijn testen altijd alle adressen achtereen aan elkaar op 1 regel in het to: veld.

 

Leo's manier (slepen) lijkt dus inderdaad de beste manier.

 

(btw, de gebruikelijke waarschuwingen over veel adressen in de bcc zijn natuurlijk ook hier van toepassing.)

 

De Foemper

  • 0
Posted
Eender welke delimiter je probeert, FirstClass plakt volgens mijn testen altijd alle adressen achtereen aan elkaar op 1 regel in het to: veld.

 

Inderdaad, en geeft vervolgens een foutmelding over verkeerde adressering en niet vinden in adresboek enzo.

 

Leo's manier (slepen) lijkt dus inderdaad de beste manier.

 

Je snapt: ik niet blij, want veel adressen.

 

(btw, de gebruikelijke waarschuwingen over veel adressen in de bcc zijn natuurlijk ook hier van toepassing.)

 

Uh, ververs mijn geheugen eens?

  • 0
Posted
Je snapt: ik niet blij, want veel adressen.

 

(btw, de gebruikelijke waarschuwingen over veel adressen in de bcc zijn natuurlijk ook hier van toepassing.)

 

Uh, ververs mijn geheugen eens?

 

Uit voorgaande leid ik af dat je 1 mail wil versturen met veel adressen in de bcc (correct me if I'm wrong).

 

Dit is in principe een handige techniek: je hoeft slechts 1 mailtje te maken om honderden of duizenden adressen te bereiken, en de ontvangers zien de andere adressen niet.

 

Echter, technisch gezien gebruik je net dezelfde techniek als spammers om UCE te verzenden, en als dusdanig zal jouw mail dus ook een tyisch spam-kenmerk vertonen... en dus door zeer veel mailservers en hun ant-spam software ge-reject of ge-delete of ge-bounced etc worden.

 

Eenvoudig en concreet: als je zo morgen een mail verstuurt naar 1000 adressen in de bcc, dan komt dat bij de helft van je adressen gewoon nooit aan in de mailbox.

 

Daar komt nog bij dat je server zo ook makkelijk blacklisted wordt, en dan kan je zelfs geen enkele reguliere mail meer versturen. Of je krijgt problemen met je ISP. Enz.

 

In de marge noteer ik ook dat als je dit wil doen, je een goede stabiele mailserver-infrastructuur moet hebben, om te vermijden dat als de reeks van honderden mails wordt afgebroken (lijnt valt uit of zo), hij terug van begin af aan naar alle adressen gaat sturen.

 

Stuur dus, IMHO, nooit zomaar een mailtje aan duizenden bcc's, je zit dan in erg gevaarlijk vaarwater.

 

De Foemper

  • 0
Posted

Het mooie van een database met gegevens van jouw eigen contacten (klanten) erin, is natuurlijk dat je met je contacten in contact kan treden.

 

Heb je een mededeling die voor meerdere contacten geschikt is, dan is de methode van 1 e-mail naar meedere adressen, in het BCC-veld, zeer geschikt.

 

De opmerkingen van Foemper is wel zinvol: ik wens immers niet, dat mijn mededeling (die tenslotte in het belang van mijn klanten kan zijn) door een spam-filter wordt opgepikt en uitgeschakeld.

 

Mmmm.

 

Dan toch maar naar de methode van ieder contact een e-mailtje met dezelfde inhoud sturen? Ja, had ik zeker graag gedaan, maar stuit dan met First Class op een probleempje: First Class reageert niet op de FileMaker-scriptstap om een e-mailbericht te maken.

Ten minste, dat denk ik, ik heb dat nog niet uitvoerig getest (ben voorlopig ook nog niet op de lokatie met de opstelling).

 

Dus dan maar in het algemeen: iemand die werkt met de combinatie FileMaker en als e-mailprogramma First Class? En die met FileMaker een nieuw e-mailbericht met waarden uit FileMaker-velden kan maken?

  • 0
Posted
Dus dan maar in het algemeen: iemand die werkt met de combinatie FileMaker en als e-mailprogramma First Class? En die met FileMaker een nieuw e-mailbericht met waarden uit FileMaker-velden kan maken?

 

Er zijn wellicht meerdere sites die die twee programma's gebruiken (bv ik), maar IMHO is dat niet relevant.

 

Ik verkies nl. om een dergelijke toepassing helemaal vanuit FileMaker te doen, zonder dat ik daar integratie met eenderwelke email client voor nodig heb. Zo blijf je als developer ook onafhankelijk: je hoeft alleen je eigen FM applicatie te ondersteunen (anders moet je die email client van je klant ook nog eens gaan ondersteunen). En zo'n email client verandert ook voortdurend (nieuwe versies client, nieuwe versies server, etc). En verschillende klanten gebruiken verschillende emailsystemen, dus moet je het telkens voor elk emailsysteem aanpassen.

 

Veel eenvoudiger is het om met een mail plugin te werken (ik gebruik SMTPit, er zijn er nog andere). Je controleert en script alles in Filemaker, je moet niets integreren met andere software, en je newsletter-applicatie verstuurt mooi bv om de vijf seconden (ja, ook op de timing moet je letten!) 1 enkele gewone gepersonaliseerde mail naar 1 emailadres, evt in tekstformaat én met HTML... perfect, nooit spam.

 

Dit alles heb je met SMTPit en de bijgevoegde demo-app in letterlijk een half uur voor mekaar.

 

Veel plezier,

 

De Foemper

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...