Jump to content
  • 0

Na sorteren terugkeren naar het oorspronkelijk record ?

bartje

Question

Posted

Is er een manier om na een sorteeropdracht FM automatisch te laten terugkeren naar het laatst gebruikt record :

vb : er zijn 500 records en na record 87 laat ik FM een of andere sorteeropdracht uitvoeren.kan ik FM dan na het sorteren laten terugkeren naar record 87, zodat ik dan weer verder kan met werken in record 88 ?

Iemand enig idee ?

Als dit kan is volgens mij het probleem onder topic "tussentijdse ranking" opgelost.

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

maak global field (getal) : record_ID

script met: veldinstellen("record_ID","status(huidigeRecordcode)")

In je sorteerscript zetten voor het sorteren.

Na sorteren gotofield(recordID)

Je kan ook gebruik maken van je unieke deelnemerscode.

• 0
Posted

correctie:

na sorteren gotorecord(veldwaarde: recordID)

Intussen heb ik op advies van Stef :wink: een opzetje van 1 file gemaakt waarin zowel de rankings als de deelnemers zijn opgenomen, maar dat is niet

meer nodig denk ik.

Was vrij simpel, 4 selfjoins en inderdaad met Sum alles opgeteld.

Dus het kan zeker met 1 file, maar toch zou ik er 2 nemen, 1 voor je

rankings en 1 voor je deelnemers.

Je betaande programma draait bijna naar wens begrijp ik, mooi!

Misschien wat voor volgend jaar om je programma een andere opzet te

geven.

Veel dart- en fiets plezier.

• 0
Posted

Clarify member Duckie heeft eens zoiets voor mij gemaakt middels een interne relatie met een global field inderdaad. Ik weet niet goed of Arnoud hetzelfde bedoelt....?

• 0
Posted

Hi Doc,

Nee ik bedoelde niet hetzelfde.

Mijn oplossing werkt natuurlijk niet.

Je moet die record ID NIET in een global stoppen, maar gewoon in een

getal-veld. Anders kan je het record nog niet vinden natuurlijk.

Waarom deed ik dat fout? Omdat ik vaak een 'terug-knopje' heb die naar de

laatste layout teruggaat, als je in dezelfde record blijft (status(Layoutname).

DAT werkt wel.

Het kan inderdaad ook met een selfjoin, dat zag ik gisteren in een app-je van

Stef .http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=789&highlight=record

Kijk dat is het echte werk, geen houtje/touwtje programmeren meer!

In het kort komt het hier op neer:

Maak in dezelfde file een relatie tussen de velden: ID en gID

In een sriptje stop voordat je de rec. verlaat de ID-waarde in gID

Als je terug wilt naar deze rec. dan ga je naar gerelateerde rec.

In mijn oplossing komen er kriskras allemaal ID waarden in de velden te staan.

• 0
Posted

Nog even ter volledigheid.

In de oplossing van Stef had elke record al een unieke ID (deelnemernr.),

waarvan uiteraard gebruik gemaakt is.

Geralateerd Record, is natuurlijk korter dan Zoek/veldinstellen/zoeken uitvoeren.

Mijn rec. had Geen uniek ID in een veld staan, dus dan moet je dat toewijzen

via Status(HuidgerecordID).

• 0
Posted

Hi Doc,

Denk dat ik een consultje nodig heb, sorry.

Goto(Record:veldwaarde): hiervoor staat veldwaarde voor de recordindex,

volgens de manual (RTFM) mijn eerste ingeving was dus toch goed.

Dus als de recordindex gestored is in een global: geen probleem.

Dus je hebt maar 1 global(getal) en een script nodig om naar de oorspronkelijke

record terug te keren. Of met 2 velden ( ID(getal) en gID(getal) ), een relatie en een script. Waarschijnlijk was het voorbeeld van Stef, 'ter leering ende vermaeck"(?)

• 0
Posted

Hi Arnoud,

Mogelijk onderschat je jezelf: zoals jij beschrijft is precies zoals ik het doe. Voordat je het record verlaat kopieer je je recordID naar een globaal veld, dan voer je je zoekopdracht of sorteeropdracht uit, en vervolgens ga je naar het gerelateerde record. Je hebt dan een interne relatie tussen je IDveld en je global (om naar het gerelateerde record te kunnen gaan).

• 0
Posted

Accoord over de relationele methode zijn we het eens.

Ik wil het echter nietrelationeel doen.

Dus eerst de record code toewijzen aan gID en

op het eind terug met GoTo(Record: gID)

Ik heb het net weer geprobeerd: gaat niet, ook niet als ik eerst een een systeem record code toewijs aan ID, en daar naar probeer terug te springen.

Wellicht kan het niet anders dan relationeel en heeft die functie een geheel ander

toepassingsgebied.

Bij bevestigend antwoord: hoe gebruik ik die functie dan op een juiste wijze?

• 0
Posted

Waarom wil je het per se zonder relaties doen? Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook nog wat moeite heb met het doorgronden van de mogelijkheden en toepassingsgebieden van relationele toestanden, maar met geduld moet het lukken. :)

• 0
Posted

Nee, hoor, ik vind relationeel vreselijk mooi.

Kijk maar eens naar dat voorbeeldje van Stef over die dartstanden, wat een beauty!

maar snap alleen niet waarom die andere formule niet werkt, sterker nog, ik kan het niet uitstaan.

• 0
Posted

Ik stel je pogingen me te helpen op prijs, echt, je geeft niet snel op.

Het artikeltje van Andre ging over texttodate functies, interessant, kende ik al

Daarom heel concreet: weet jij of iemand anders me precies te vertellen hoe de functie GoToRecord (veldwaarde) werkt. Waar staat de Veldwaarde voor: de unieke FMP Record Code? Zo ja waarom werkt mijn opzetje dan niet?

• 0
Posted

Hoi Arnoud,

Dank voor je loftuitingen, ik vind het altijd leuk om mensen te kunnen helpen, en uiteraard ook als dat gewaardeerd wordt :). Daarom ben ik nog even wat verder gegaan en heb een bestandje gemaakt waarin precies de functie van GoToRecord(Veldwaarde) gedemonstreerd wordt. Ik hoop dat dit een en ander wat inzichtelijker maakt voor je.

GoToRecordTestje.fp5

• 0
Posted

Ben ik weer Doc.

Ik snap 'm.

De veldwaarde zorgt ervoor dat je terugspringt naar het recordNUMMER (ofwel de recordINDEX). Ik ging ervan uit dat ie terug zou springen naar de recordCODE.

(ofwel de FMP_recordID). En die waarden kunnen afwijken van elkaar, bijv. als je een recordje verwijderd hebt. De systeemID telt uiteraard gewoon door!

Nu begrijp je ook mijn gedachtengang, waarom ik niet per se relationeel zou willen terugspringen als dat met deze functie eenvoudiger zou kunnnen, hoop ik.

Kortom ik ben blij dat je niet hebt opgegeven!

Het wordt dus toch relationeel teruggaan voortaan, hoewel je het toch zonder kan doen indien je voor 'de bewerking' de record_ID (of een unieke veldwaarde in dat record) in een global zet. En na de bewerking die weer OPZOEKT gevolgd door TOON ALLES.

En zoals je weet was in mijn record geen unieke veldwaarde aanwezig, zodat Status(currentRecordID) mijn enige optie was om juist die record te selecteren.

Ik ben inmiddels weer terug bij een Engelse FMP, zodat er geen misverstanden meer kunnen ontstaan bij 'vertaalde' functies.

Hoop dat je me kunt volgen.

Muchisimos gracias Doc. :wink: