Ga naar inhoud
  • 0

Gaan we over naar FileMaker 12?


Peter Wagemans

Vraag

Zoals ze bij ons zeggen: de hesp-vraag.

 

Wat er alvast kan opgemerkt worden is dat FileMaker 12 layouts substantieel trager zijn.

Wil je snelheid inruilen tegen meer features, dit is af te wegen.

 

De kous ware ook af als het hiermee ophield. Lay-outs gedragen zich "anders" in FileMaker Pro 12, 1 en ander heeft met de nieuwe lay-out engine te maken, er zijn ook verschillen in het gedrag van conditionele formatteringen en ongestockeerde calculaties.

Dit moet je dus ZEKER testen, vooraleer de sprong naar FIleMaker 12 te wagen.

 

Overgaan naar versie 12 is niet zo drastisch als indertijd overgaan naar 7, maar… je moet je bestanden wél converteren.

Dus dit gaat maar 1 richting uit.

Niet dat ik hier een domper op het FileMaker 12 feest wil zetten, maar ik wil ook geen geween en tandengeknars achteraf.

Dus volgens mij de moeite om hier een thread over te starten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De vraag is niet zozeer of we over gaan stappen, maar wanneer.

 

FM 7 heb ik gelukkig compleet over kunnen slaan.

Ik was er zelf nog niet aan toe, en FM was nog niet toe aan mij.

Met FM8.0v3 begon het er op te lijken.

 

Nu met 11 weet je goed wat je er aan hebt, ook al zit je er flink diep in.

Dat gevoel heb ik met 12 nog niet, en dat kost tijd.

 

Maar er is geen keuze.

Er is niemand meer die een nieuwe applicatie begint te ontwikkelen in versie 6 van Filemaker.

 

Misschien is het handig het topic te hernoemen in:

"Hoe ga ik zo goed mogelijk over naar 12?"

 

Je wilt in dit topic graag de verschillende aandachtspunten zien tussen 11 en 12.

Hoe eerder je het weet, hoe eerder je kunt overstappen.

Link naar reactie
  • 0

En hoe zit dat als je een standaardoplossing hebt die nog niet naar 12 is omgebouwd? Moet je dan tegen je nieuwe klanten zeggen dat ze eerst 11 moeten aanschaffen en over een tijdje upgraden naar 12?

 

Eigenlijk zou FM in de overgangsfase een licentie moeten uitgeven waar je zowel 11 als 12 op kunt draaien.

Link naar reactie
  • 0

We hebben Azor geconverteerd. De snelheid van de layouts valt inderdaad tegen. We hebben ook een refresh window moeten inbouwen vanwege een andere manier van evalueren van conditional formatting. Echter het zijn wat kleine ingreepjes en vervolgens draait het goed ! Een makkelijke conversie zover. De snelheid van FileMaker Go en de multitasking vind ik echt geweldig ! Ook de performance over het WAN is een stuk verbeterd. Dus je verliest wat snelheid op 1 vlak maar wint snelheid op andere vlakken.

 

En we kunnen nu eindelijk een 'moderne interface gaan neerzetten !'

- Gradients

- Diverse states (Hover, in focus ..)

 

Je kunt nu wel iets heel moois gaan neerzetten.

 

Groet,

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Een aantal heel goeie standpunten.

Terwijl ik dit allemaal lees maak ik de bedenking dat heel wat grote bedrijven helemaal niet gediend zijn met het draaien van het latest en greatest operating systeem, en pas na een heeeele tijd overstappen.

Heel wat grote accounts zitten nog op XP, heel wat bedrijven maken niet de overstap naar Lion server en blijven de veel beter draaiende SL server gebruiken. Het is een kwestie van gezond verstand. Stabiliteit over nieuwe features.

 

Ik wil de titel van deze thread dus ook niet veranderen naar "wanneer", want het kan zinvol zijn om zelfs over te slagen.

Mensen die indertijd 7 hebben overgeslagen, hebben daar geen spijt van. 8 was wat 7 had moeten zijn.

 

Als ik vandaag een applicatie had, dan zou ik die NIET aanbieden in Filemaker 12 formaat. Ik zou ze aanbieden in 11 formaat, de klant kan dan op eigen risico converteren naar 12.

Een techniek die we kennen vanuit de tijd van de grote 7 migratie is dat we de applicatie in de vorige versie zo aanpassen dat ze na conversie goed blijft draaien.

Dat wil zeggen: layouts versimpelen, ook al lijkt dat een stapje terug, conditional formatting anders doen werken, en zelfs scripts aanpassen zodat volgense de gedecteerde versie de dingen anders gebeuren.

 

Spijtig genoeg kan je geen script stappen die 12 only zijn, plakken in een 11 script, anders waren we daar al "forward" compatible...:)

 

Thuis ga ik over naar Filemaker 12 met mijn administratie, maar ik zal Filemaker 12 alleen geimplementeren bij nieuwe klanten of bij die klanten waar de oplossingen eenvoudig genoeg zijn. Er is dus een substantieel verschil met wat ik schrijf in een vorige paragraaf. Van 0 gebouwde 12 applicaties zijn niet gelijk aan 11 applicaties.

 

Er kan gewoon nog te veel mis lopen, en iedereen weet dat JIJ verantwoordelijk bent voor alles wat misloopt. Ze kunnen wat zeuren over die mooie nieuwe features die ze nog niet hebben, maar ze zullen je doodschieten als het niet meer werkt.

Link naar reactie
  • 0

Even gegoogeld en ik vond dit:

http://store.filemaker.com/US/ENG/rtl/product/view/group/FPI/

 

Maar of dit volgende week nog kan is onwaarschijnlijk.

 

De problematiek die je stelt is belangrijk. Het lijkt me logisch dat FileMaker licentienummers voor oudere producten ter beschikking stelt, zolang je maar betaalt ( voor de huidige versie ).

Gezien FileMaker 12 niet op PPC draait, zie ik deze problematiek zelfs escaleren. Een G5 is best nog een snelle en leuke machine, en sommige bedrijven zullen zich niet geneigd zien om het ding te vervangen en/of als supperhippe kruk te gaan gebruiken.

BTW ik weet een 6-tal van die dingen te koop voor 100 euro per stuk.

 

Een vraag om eens aan FileMaker zelf te stellen, denk ik. Zolang FileMaker hiermee licenties kan verkopen, zie ik niet in wat ze er tegen zouden hebben.

 

Een andere vraag die je jezelf kan stellen: stel, ik heb een oudere FileMaker versie, en ik upgrade naar een nieuwe. Mag ik die oude versie dan verkopen?

Link naar reactie
  • 0

Uit de licentievoorwaarden van FM:

 

Geen overdracht van rechten. HET IS LICENTIENEMER NIET TOEGESTAAN DE RECHTEN VOORTVLOEIEND UIT DE LICENTIEVOORWAARDEN OVER TE DRAGEN OF TE VERLENEN AAN ENIGE DERDE ZONDER VOORAFGAANDE SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING VAN FMI.

Link naar reactie
  • 0

Vervolgens mij moeten we dus wel naar 12. Nieuwe AVLA of VLA contracten zijn er alleen nog maar voor 12.

Of de stap gemaakt kan worden met een bestaand systeem hangt denk ik erg af van de database. Plugin's kunnen bijvoorbeeld een probleem vormen. Erg complexe systemen zullen ook moeilijker zijn.

 

Ik heb een paar systemen geconverteerd en dit ziet er in eerste instantie goed uit. Hoewel het natuurlijk niet te doen is om alles door te testen.

De praktijk moet het nog uitwijzen. Maar volgens mij is dit een goede versie, geen buggy 7 versie. De stap is ook niet zo groot als destijds. Ik vind dit een hele mooie update misschien wel een van de mooiste en het feit dat ze er ook nog een gratis FileMaker Go tegenaan gooien maakt dit wel erg interessant. De toekomst van een FileMaker ontwikkelaar ziet er goed uit!

 

Groet WJ

Link naar reactie
  • 0

Even kort want het is zaterdag avond :-)

Bij ons speelde het in combinatie met een tabpanel. Tabpanels gedragen zich iets anders. We hadden elementen staan op de tabpanels zelf zeg maar op de tabbladen zelf zodat we bijvoorbeeld een tabblad underline konden maken als die was aangeklikt. In 11 werd die conditional formatting automatisch getriggerd bij een tabwissel nu niet meer. Nu moeten we een refresh window gebruiken.

 

Binnenkort willen we een meeting houden met allemaal ontwikkelaars om de nieuwe features te bespreken wellicht interessant om iedereen zijn conversie problemen aan te horen ...

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie
  • 0

Ik vind overigens een refresh window wel een groot nadeel (flikkering en eventuele unstored calculations in portalen) dus wellicht is er een ander oplossing te verzinnen. Ik weet niet hoe je dit precies hebt gebouwd maar volgens mij moet het volgende werken met de nieuwe functies Get ( HuidigeTabbladActivering ) en Get ( DoelTabbladActivering ):

 

Geef het tabpaneel een scriptrigger bij wisselen tabblad en set een globale var. of field met Get ( DoelTabbladActivering ). Je krijgt het tabbladnummer en een eventueel gegeven naam als waarde terug. Laat de conditionele format afhangen van deze waarde.

Link naar reactie
  • 0
.... De snelheid van FileMaker Go en de multitasking vind ik echt geweldig ! Ook de performance over het WAN is een stuk verbeterd. Dus je verliest wat snelheid op 1 vlak maar wint snelheid op andere vlakken.

....

 

Ik begrijp dat de manier waarop FMP12 filmpjes en grote foto's en PDF's afhandelt, sterk verbeterd is, door gebruik te maken van streaming.

 

Ik vraag me af zijn er ook veranderingen in de manier waarop portals worden afgehandeld? Dus als je een postcode intikt en er zijn 15.000 adressen op die postcode, gaat FileMaker dan eerst alle 15.000 records overhalen om vervolgens alleen de eerste 6 in je portal te tonen?

Link naar reactie
  • 0

Ik ga zéker niet direct over nu ik begrijp dat de conversie nog onaangename verrassingen kan opleveren en er 'layout-traagheid' kan optreden. Ik heb het preview event in Utrecht mogen bijwonen en was onder de indruk van de nieuwe layout-mogelijkheden. Onderweg naar huis echter bedacht ik me dat ik uitermate tevreden ben over mijn huidige - werkelijk schitterende - layouts :oops: Ik zou ze niet willen inwisselen voor een of ander (standaard) thema. :wink:

 

Wel zou ik erg graag over de verbeterde containervelden beschikken. Daar hebben we écht wat aan. Maar ik zal geduldig wachten op het veilig-oversteken-sein van de clarify-klaarovers.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet zeggen dat de snelheid bij ons nog zeker acceptabel is. Maar hoop wel dat ze dit in een v2 verbeteren.

Op andere vlakken is het natuurlijk wel verbeterd.

 

- Round trips tussen Server en Client zijn geminimaliseerd (WAN verbetering)

- Server is 64 bits. (4gb ram mogelijk)

- Engines zijn gescheiden waardoor er beter van de processors gebruik kan worden gemaakt.

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...