Jump to content
  • 0

Today

Arnoud

Question

Posted

Vandaag is het vrijdag ja...

Heb tip 40 van AvD daarover gelezen.

Nu vraag ik me af of het uitmaakt als ik met behulp van een sciptje in een veld de huidige datum wil invullen (set field) in 1 record of ik dat doe met Today of de

Status(currentdate) stored of unstored, functie.

Het herberekenen van de TODAY (bij het opstarten) is toch alleen maar aan de orde als TODAY staat in een calculatieveld?

Trouwens al zou ik dat middels een loopje of vervang doen bij meerdere records dan zou de snelheid toch ook niet uitmaken?

Ik zou ook datum invoegen kunnen gebruiken, maar dat staat niet mooi tussen al die setfields.

Wie verteld me hoe dit zit?

21 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Nu vraag ik me af of het uitmaakt als ik met behulp van een sciptje in een veld de huidige datum wil invullen (set field) in 1 record of ik dat doe met Today of de

Status(currentdate) stored of unstored, functie.

Doe het met Status(CurrentDate).

"Today" is een excentriek buitenbeentje, in wiens slecht gezelschap je vroeg of laat problemen gaat krijgen.

• 0
Posted

"Today" komt nog uit de tijd dat er geen Status-functies waren. Volgens mij zit het nog in de huidige versies om downwards-compatible te zijn.

Programmeurs die "today" gebruiken laten zich kennen als:

- programmeurs die al heel lang bezig zijn en hun kennis niet hebben ge-update

- beginnende programmeurs die nog geen idee hebben van wat ze met Status-functies moeten.

:D

Ik neem aan dat je tot geen van beide groepen hoort, dus is het algemene advies: altijd Status(CurrentDate) gebruiken!

:D

• 0
Posted

Bedankt Sanne,

Ik had al zo'n vermoeden, dus ik gebruikte Today al niet meer.

Blijf ik nog wel zitten met de vraag:

Het herberekenen van de TODAYis toch alleen maar aan de orde als TODAY staat in een calculatieveld?

• 0
Posted

Ja, inderdaad, dat klopt: "today" wordt alleen (her)berekend in een calculatieveld.

En het gebeurt maar één keer per dag.

Zodra ik een bestand open, en ik zie dat Today wordt berekend, ga ik er naar op zoek en wijzig deze in Status(CurrentDate).

Zo werkt Status(CurrentDate) in een calculatie altijd, voor elke gebruiker. Today wordt alleen berekend in een database die in single-user wordt geopend.

Stel, ik open de today-database op 01-04-2003, dan zal de uitkomst van de berekening van deze datum uitgaan. Maak ik deze database vervolgens beschikbaar via de FM Server, dan zal ook op 02-04-2003 de uitkomst van de calculatie nog steeds uitgaan van 01-04-2003. En dit zal zo blijven tot de volgende keer dat de database single-user wordt geopend. Dan zal de uitkomst van de calculatie weer van die datum uitgaan.

Ben ik helder?

• 0
Posted

ik ben het grotendeels met je eens Sanne, alleen geldt dit niet enkel voor een FM Server. Dit probleem stelt zich ook wanneer je een file host via een gewone FileMaker Pro Client.

Dus ik zou niet de term Single User gebruiken, maar het openen van de file met een FileMaker Client (dat mag dus multi-user zijn, maar het moet de host zijn = de eerste die de file opent en de file eventueel kan hosten aan andere clients)

• 0
Posted

Programma bijna af, dus ik ben aan het testen geslagen.

Donkeysoft, zo heet die app., moet, nadat het is opgestart gaan piepen of beter gezegd, gaan balken (en doet dat ook!) indien er aktie nodig is.

Dit wordt bepaald door een van de volgende calculaties:

If(status(currentDate)>-Aktiemelddatum_HR and IsEmpty(HR_verzonden) ; "AKTIE" ; "")

Aangezien deze calculatie niet in een script staat dat aangeroepen wordt gebeurt er niets bij het opstarten. Substitueer ik de statusfunctie door Today dan gaat het wel goed, OK, maar het gebruik van Today werd mij afgeraden.

De vraag is nu, wat is wijsheid: 1. Today er toch in zetten of 2. Status functie erin laten staan en de calculatie op STORED zetten.

In het laatste geval heeft dat toch het voordeel dat indien een van de velden in de calculatie na middernacht wijzigt (indien voor middernacht is opgestart) dat in de calculatie de nieuwe datum wordt 'meegenomen' ?. En dat DIE calculatie alleen geldt voor de huidige record?

Ik heb zelf een voorkeur voor de laatste.

Zie ik het goed?.

• 0
Posted

Ik bedoelde dat de calculatie waarin de status functie staat op UNSTORED moet staan. Dan wordt de datum ZOWEL bij het opstarten verfrist als tijdens calculaties of bij wijzigingen van veldwaarden die van deze calcualatie deel uitmaken.???

Klopt dit?

• 0
Posted

Allemaal prachtig, maar als ik mijn calculatie op Unstored zet dan kan ik van deze calculatie noch van daarvan afhankelijke calculaties gebruik maken als key voor een portal.

Ik heb die SCD dus maar vervangen door een gewoon veld.

Bij het opstarten laat ik daar middels een Replace de datum inzetten.

Het zijn geen duizende recs. dus dat is goed te doen.

Voordeel is dat ik dan ook via een knopje de datum kan opfrissen mocht dat nodig zijn.

Trouwens ik heb een testje gedaan: een Today calculatie doet er even lang over als een Status(CurrentDate) / unstored (hetgeen was te verwachten).

Wat is nu weer AFAIK? IHTFI !

• 0
Posted
Hmm... niet in de buurt waar ik zit... 8O

Nee maar jij zit dan ook ergens op een kruising tussen tijd en ruimte ;) Pfoehh da's een eind weg zeg :D

AFAIK betekent het gewoon As Far As I Know ;) Waar dacht jij aan dan?

Access, Filemaker Are In Konflict :D

Alledged Freaks Aggregate In Konfituursession :P

AvD Fulminates About Italian Kryptography 8)

Of misschien nog iets anders?

• 0
Posted
ergens op een kruising tussen tijd en ruimte

80°W - 20°N

en nu naar huis - of ik mis de confituur... :wink:

*Vast coördinaten invoert in afstanden-appje ;)8O Zit je op de Cayman Islands??? Dan moet je idd haast maken ;)

Tot morgen maar dan! :)

• 0
Posted

Ik heb dus een tijd geleden de Today functie in onze intere database eruit gesloopt maar ik denk dat ik de Today functie er weer terug in ga zetten.

De database wordt gewoon erg traag omdat een aantal berekende velden op unstored moet staan anders krijg je geen juiste waardes uit de berekeningen.

Dus dan gaat voor ons gelden:

'smorgens 1x de boel automatisch op laten starten met FileMaker en daarna FileMaker Server weer op laten starten en de rest van de dag werkt onze database weer lekker snel!