Ga naar inhoud
  • 0

USR-bestanden op FM Server?


AvD

Vraag

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een klant had een runtime en heeft zich nu een aantal FileMaker Pro's en een FileMaker Server aangeschaft. Ik had de *.USR-files willen renamen naar *.FP7 (en ze daarna converteren), maar FileMaker Advanced accepteert in zijn Developer Utilities geen USR-bestanden, dus van renamen komt niets in huis. Dan maar zo naar de server, maar ik had dus wel graag geweten of die het zal doen.

Link naar reactie
  • 0
dacht het wel, je moet ze wel registreren of iets dergelijks

Wat bedoel je daar precies mee? Is het niet zo dat FM Server automatisch alle FM-files opent die hij vindt in zijn eigen folder en één niveau dieper?

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0
Betreft het renamen. Je kunt gewoon in de verkenner de usr vervangen door fp7. Je hoeft dus de developer utilities niet eens te gebruiken.

Dit kun je alleen doen als je ZEKER weet dat er geen verwijzingen in scrpts / calculaties aanwezig zijn die naar een .USR bestand wijzen.

 

Bovendien: een runtime kun je wel degelijk toevoegen en hernoemen in de Developer Utilities.

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

5a758dce9a56d_FiletypevoorDeveloperTools.jpg.b990dec379a7b7a16be274b06adfd9f9.jpgWat het registreren van het bestandstype betreft: dat wist ik, maar was het helemaal vergeten ( :oops: rode oren!).

Wat het antwoord van Brendel betreft: helemaal mee eens. Een rename onder Windows Explorer is de perfecte manier om een multifile solution op te blazen.

Toch blijf ik na Brendel met een lastige vraag: hoe krijg ik USR files ingeladen in de Developer Tools. Ik heb alleen de keuze uit FileMaker-bestanden FP7 (FM Pro Advanced 9).

Link naar reactie
  • 0

Als je in de balk voor de bestandsnaam begint te typen dan verschijnt bij mij de lijst met bestanden die allemaal beginnen met de naam zoasl de letters die ik tot dan toe heb ingetypt, je moet alleen naar de directory toewandelen waarvandaan je de bestanden wilt openen/binden:

file.php?id=3049't is een beetje omslachtig, maar het werkt wel ;-)

Link naar reactie
  • 0

Zucht... Bij mij werkt het niet: als ik een bestandsnaam begin in te tikken, dan verschijnen inderdaad de namen die met die letter(s) beginnen, maar dan wel GEFILTERD op FP7. De USR files met dezelfde namen verschijnen wel, maar als ik ze selecteer, dan komen ze niet in het venster van de solution files... Er gebeurt gewoon niks. :(:(

5a758dce9d00a_FiletypevoorDeveloperTools02.jpg.b480a375f82b7706110d18dd61edf263.jpg

Link naar reactie
  • 0

Toch vreemd dat het bij jou niet werkt. Ik heb speciaal even mijn oude laptop opgezocht met fmpa9 en heb het daarop even getest. Ik kan geen .usr-bestand aanwijzen, maar de naam intypen lukt wel (als ik al met de diallog naar de juiste directory ben toegewandeld). Ik kon vervolgens op "add" klikken en dan stond het .usr bestand in de lijst .... in jouw screenshot zie ik dat "add" ook gewoon kan worden aangeklikt ... heb je dat al geprobeerd?

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Menno schreef:

in jouw screenshot zie ik dat "add" ook gewoon kan worden aangeklikt ... heb je dat al geprobeerd?

 

Ik hoop dat je dat als grapje hebt bedoeld. Natuurlijk heb ik dat "geprobeerd". En dan kom ik terug in het Developer Utilities-venster, en daar staat dan... niks! Niets dus. Ik mag zo vaak proberen als ik wil. Heeft het te maken met Vista?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het draaien op windows 7, je zou toch verwachten dat dat niks uitmaakt .... maar kennelijk toch wel, want bij mij werkt het wel ?!? Ik heb ook .usr niet als geregistreerd type extensie, dus voor windows is het een onbekend bestandsformaat. Ik heb geen tips meer voor je, helaas.

Link naar reactie
  • 0

Jammer, Menno, dat je geen verdere tips meer hebt. Dan rest er me alleen nog om KZK * te gaan experimenteren. En stel je voor: ik probeer het opnieuw, op dezelfde machine, met FM Pro Advanced 11. Daarmee gaat het wel! Ik probeer het daarna nog eens, met de 10, weer op dezelfde machine. Ook hier werkt het perfect. Nieuwe poging op dezelfde computer met de 9 van daarstraks. Nada! Niks! NDB**

Zullen we dit dan maar gewoon registreren als het zoveelste FileMaker-raadsel?

En dan moet ik straks nog een iMac uitpakken. Wat zal dat geven?

 

Ik heb de conversie dus in definitieve versie uitgevoerd met de 10 en heb nu zuivere FP7-bestanden die vlot schijnen te werken, ook onder de 9.

Ondertussen is de 12 uitgekomen en wacht ik op de beslissing van de klant: wil hij een runtime onder de 9 of een geconverteerde 12-versie na aanschaf van een 12? We'll see...

 

----------

* Kip zonder kop.

** Nul de botte.

Link naar reactie
  • 0

Wat het antwoord van Brendel betreft: helemaal mee eens. Een rename onder Windows Explorer is de perfecte manier om een multifile solution op te blazen.

Toch nog een bemerking hierbij: Bovenstaande klopt inderdaad als je de bestandsnaam (voor de extentie) wijzigt. Mijn ervaring is echter dat, als je enkel de extentie in 'bestandsnaam.usr' vervangt door 'bestandsnaam.fp7', alles goed blijft gaan. (Trouwens als je kijkt in de externe gegevensbronnen zie je de extentie niet eens staan als het gaat over *.usr of *.fp7 bestanden)

Link naar reactie
  • 0

Dank, EDC, voor deze commentaar. Die heeft me meteen aan het experimenteren gezet. Dus onder Windows een rename gedaan van alle deelbestanden van de solution: van USR naar FP7 en daarna het hoofdbestand geopend onder FileMaker. Het hoofdmenu verschijnt netjes, maar daar houdt het dan ook op. Klik ik bijvoorbeeld op de knop "Leveranciers", dan meldt FileMaker lakoniek dat LEVER.USR niet gevonden werd (zie screendump), en dat geldt daarna voor alle deelbestanden. Als ik in de Browser dan de overeenstemmende FP7's aanwijs, dan werkt het wel, tot we weer aan een andere External Data Source komen voor hetzelfde bestand. Ook die zoekt weer naar een USR.

Dit hele experiment liep wel op een Windows-machine. Ik vermoed dat EDC zijn experiment heeft gedaan op een Mac die zoal geen extensies gebruikt, en ze dus ook niet nodig heeft (de "creator"-identificatie zit IN het bestand ingebouwd).

Moraal van het verhaal?

Je moet op het juiste moment op de juiste machine onder het juiste besturingssysteem bezig zijn. Dat is een beetje de tol voor de versatiliteit van FileMaker, denk ik.

5a758dce9eb46_FiletypevoorDeveloperTools03.jpg.21758be4c859af42aa73bfb7e38267b6.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...