Jump to content
  • 0

veld met verschillende waardelijsten

Stamper

Question

Posted

Sorry doch ben nieuw op deze site en zit al met een probleem. Ik gebruik FM5.

Bij veld X kan ik een waardelijst gebruiken bv. A, B of C

Bij veld Y wil ik, afhankelijk van de ingevoerde waarde in veld X, een verschillende waardelijst, ttz indien veld X de waarde A bevat moet in veld Y de waarde lijst M openen (apart bestand), indien veld X de waarde B bevat moet in veld Y de waardelijst N zich openen (apart bestand-Valuelist).

Via de hulpbestanden van filemaker geraak ik er niet uit. Heeft het te maken met een calculatie (iets in de trent van if....dbasename;valuelist enz...) Kan iemand mij hierin helpen ???

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hi,

Welkom op ons forum. Daar zul je zeker geen spijt van krijgen!

Ik heb een opzetje voor je met TWEE files, meer zijn er niet nodig.

(Je kent hem nog niet maar Stef zal trots op me zijn?).

Komt er op neer dat je in File_2 alle variaties van de waardenlijst opneemt.

Dus sleutelveld file_1 is waardenlijst_keuze: [A;B;C]

In file_2 neem je een gelijknamige (hoeft niet per se) key op EN een veld waarin de waarden van de waardenlijst komen.

Zo krijg je bijv. voor rec.1. : [A ; P], rec.2: [A; Q], rec.3 : [b ; X ] rec.4 [ B ; Y] etc.

Is de veldwaarde van waardenlijst_keuze: A, dan is de relatie gelegd tussen alle records van file_B waarin de waarde van het sleutelveld ook A is.

En dus kan je (hier) P en Q in een portal plaatsen in file_1.

Maar je kunt van die waarden die anders in je portaal te zien zouden zijn een gerelateerde waardenlijst maken, en dat is precies wat je doet met dat tweede veld.

Ik heb de 2 files bijgevoegd.

Veel plezier

Arnoud

BESTAND_2.fp5

BESTAND_1.fp5

• 0
Posted

Hoi Stamper,

Ik ben bang dat die oplossing toch niet is wat je zoekt, aangezien je de waardenlijsten naar keuze uit 2 files wilt genereren.

Volgens mij kan dat alleen als je kiest voor waardenlijsten op basis van een veld, dus niet relationeel (want dan ben je beperkt tot 1 bestand in filemaker) Nu moet je zorgen dat alle waarden van die 2 files in een of twee velden komen. Middels een calculatie ALS(waardenlijstkeuze=A; veld_A ; veld_B) is dat te doen.

Je moet nu veld_A bijv. zien te vullen met die indexwaarden uit een van de bestanden. En dat krijg je alleen maar voor elkaar met een script.

Maar zo'n trekmenu triggert geen script!

Probleem is lastiger dan ik dacht, wie weet de oplossing?

Sorry.

• 0
Posted

Erg simpele, maar daarom zeer fraaie oplossing van Stef.

Ik denk dat De Stamper er erg dicht bij was.

Jean, 'jouw' oplossing is functioneel gelijk aan die van mij!

Een beetje snuffelen bij de statusfuncties kan geen kwaad de volgende keer!