Ga naar inhoud
  • 0

Berekening ophalen uit record


JanDaems

Vraag

Een vraag waar ik maar niet uit geraak :-)

 

In eerste instantie heb ik een klanten bestand gemaakt.

Daarnaast heb ik een facturatie bestand gemaakt.

In het facturatie bestand zitten enkele berekeningen, waaronder een saldo berekening, welke berekent hoeveel een klant in schuld staat bij een volgende bestelling.

Als ik een nieuw factuur wil maken voor een bepaalde klant, zou ik graag automatisch het saldo uit die klant zijn laatste factuur ophalen.

 

Hoe doe ik dit?

 

Groeten,

Jan

aangepast door Gast
Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zal je eerst moeten verdiepen in relationele structuren. Daarna, en op basis daarvan doe je het volgende:

1) Maak in je facturen een selfjoin op basis van de Klant ID. In een calculatieveld gebaseerd op die selfjoin bereken je het totaal van de openstaande facturen voor die klant (dus: voor elke klant).

2) Creëer een relatie tussen je klantenbestand en je facturenbestand op basis van de Klant ID. Gebruik die relatie om het saldo te tonen op je klantenrecord.

Dit is een doodsimpel procédé als je de basisbegrippen van database technology kent. Helaas wordt daar bij FileMaker niet veel over gesproken. Je vindt wel alle info op dit forum (zie de rubrieken over normalisatie).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...