Jump to content
  • 0

Doornummeren

richardkers

Question

Posted

We hebben 8 verkopers, elke verkoper heeft zijn eigen offerte nummers waar door we kunnen zien wie de offerte heeft gemaakt.

Men moet deze nummers zelf bijhouden in een excel sheet dit werk niet goed.

Wat ik nu graag wil is een layout waarin men via een knop kiest nieuw offertenummer, maar dat afhankelijk van de naam de juiste reeks offerte nummers word aangesproken en automatische met 1 wordt verhoogt.

Groetjes,

Richard

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Richard,

waarwschijnlijk heb je al een medewerkers bestand met daarin je verkopers. Het is vrij eenvoudig om daar een veld aan toe te voegen, waarin je per verkoper een nummer opstaat.

Bij het aanmaken van een nieuwe offerte kun je automatisch de naam van de verkoper in laten vullen. Vanuit de offerte module ga je naar de gerelateerde verkoper in het medewerker bestand. In het medewerker bestand roep je een script aan dat de waarde met een verhoogd. Deze waarde haal je vervolgend weer op in het offerte bestand, via dezelfde relatie.

Eigenlijk vrij eenvoudig. Als je nog geen medewerkerbestand hebt, zul je een bestand moeten maken waarin je de nummers op kunt slaan per verkoper.

Succes

Alwin

• 0
Posted

Alwin,

Bedankt voor je reactie, ik heb nog geen medewerkersbestand en moet deze dan gaan maken.

Is het raar als ik je vraag mij hier even een stukje mee opweg te helpen.

Mijn bedoeling is de volgende:

Van uit een layout kiest de verkoper de knop (nieuwe offerte maken) vervolgens moet hij dan in een (offerte aanvraagformulier layout) terecht komen. Hierin kiest hij in het veld sales zijn naam waar door vervolgens in een ander veld het nieuwe offerte nummer komt te staan van deze sales. Dit zou bij 7 verkopers moeten gebeuren die alle 7 hun eigen offerte nummerreeks hebben (voorbeeld van mijn offerte nummers = 7001) het nummer moet elke keer met 1 worden verhoogt.

Ik hoop dat je me opweg kunt en wil helpen

• 0
Posted

Hier een fijn stappenplan:

1. Maak in het bestand met de offertes een veld waarin de naam van sales kan worden ingevuld "Naam", en een veld met het offertenummer.

2. Maak een nieuw bestand, noem dit "Medewerkers.fp5".

3. Maak in het bestand Medewerkers.fp5 de velden "Naam" (tekstveld) en "Laatste Offertenummer".

4. Maak in hetzelfde bestand een script genaamd "Nieuw offertenummer".

5. In dit script gebruik je de set-field-stap / stel-veld-in-stap waarmee je het veld "Laatste Offertenummer" instelt op [Laatste offertenummer + 1]: je snapt: hiermee hoog je dus dat offertenummer er met 1 op.

6. Voer in blader-modus de namen van de medewerkers in het het laatste offertenummer wat zij gebruikt hebben.

7. Ga terug naar het bestand met de offertes.

8. Maak (in Offerte.fp5) een relatie tussen Offerte.fp5 en Medewerkers.fp5 op basis van het veld "Naam".

9. Maak in Offerte.fp5 een script genaamd "Nieuw offertenummer".

10. Dit script checkt eerst of er een geldige relatie is: doe dat met de scriptstap "If"/"Als" en gebruik de functie "IsValid(hier-een-gerelateerd-veld)".

11. Als er een geldige relatie is, ga dan naar het gerelateerde record, en voer in Medewerkers.fp5 het script "Nieuw offertenummer" uit.

12. Via dezelfde relatie en een set-field-scriptstap kun je nu het nieuwe offertenummer van de plek in Medewerkers.fp5 ophalen en naar Offertes.fp5 brengen.

13. Op de layout waar de medewerkers hun naam moeten invullen zet je nu een knop met het zojuist gemaakte script.

Hier en daar nog wat aan debuggen en foutafvanging doen, en je methode is klaar.

Eet smakelijk!

• 0
Posted

De oplossing van Sanne is wel mooi en wellicht zal ze ook werken, maar ik wil je toch de volgende bedenking meegeven:

Wanneer je verandert van programma (Excel->Filemaker) is het eveneens het moment om misschien je manier van werken eens onder de loep te nemen. Anders loop je het risico om dingen in filemaker nodeloos ingewikkeld te maken omdat je eigenlijk Excel wilt nabootsen. Soms moet je durven je organisatie wat bijsturen indien dit je filemaker-toepassing sterk kan vereenvoudigen. Ik verklaar me nader: Wat is je uiteindelijke bedoeling? Ik denk, gewoon de verschillende offertes per verkoper kunnen opvolgen. Ik geef je daarom de raad om af te stappen van die reeksnummers per verkoper. (Dit was voor een papieren administratie waarschijnlijk een goede oplossing). Laat het programma automatisch een volgnummer genereren per nieuwe offerte. In je bestand medewerkers voorzie je volgende velden: ID, naam medewerker en initialen medewerker. Via de relatie kan je dan per offerte de initialen gaan ophalen en deze voor je offerte-volgnummer plakken. (Ik denk niet dat je klanten gaan reclameren opdat je offertnrs er nu anders uitzien.) Met deze gegevens zal het ten alle tijde mogelijk blijven om gedetailleerd je offerten op de volgen per verkoper. Voor alle duidelijkheid heb ik 2 voorbeeldbestandjes bijgeleverd.

Let ook op het trukje om het offertenummer te laten voorafgaan door een aantal vaste nullen.

mewerkers.fp5

offertes.fp5

• 0
Posted

EDC,

Bedankt voor het mee denken in deze, wat je zegt heeft me wel aan het denken gezet.

Ben er mee bezig en kom verder als dat ik voorheen kwam.

Kom nog met een vraag naar je, deze is het volgende.

Van de lijst medewerkers wil ik toch dat elke medewerker zijn eigen nummer reeks krijgt. is dit in jou voorbeeld haalbaar.

een nummer willen wij als volgt opbouwen:

3000 = mederwerker 1 (per offerte +1 optellen) 3001,3002,3003 etc.

03 = Jaar van de offerte

als offerte nummer krijgen we dan bv, 3012 03

Het jaar moet mee lopen met de datum van de pc.

mw-1 = 1000

mw-2 = 2000

mw-3 = 3000

mw-4 = 4000

mw-5 = 5000

mw-6 = 6000

mw-7 = 7000

mw-8 = 8000

mw-9 = 9000

Ps. zie bijgevoegt bestand

Ik hoop gauw wat van je te mogen horen,

Met vriendelijke groet,

Richard Kers

De oplossing van Sanne is wel mooi en wellicht zal ze ook werken, maar ik wil je toch de volgende bedenking meegeven:

Wanneer je verandert van programma (Excel->Filemaker) is het eveneens het moment om misschien je manier van werken eens onder de loep te nemen. Anders loop je het risico om dingen in filemaker nodeloos ingewikkeld te maken omdat je eigenlijk Excel wilt nabootsen. Soms moet je durven je organisatie wat bijsturen indien dit je filemaker-toepassing sterk kan vereenvoudigen. Ik verklaar me nader: Wat is je uiteindelijke bedoeling? Ik denk, gewoon de verschillende offertes per verkoper kunnen opvolgen. Ik geef je daarom de raad om af te stappen van die reeksnummers per verkoper. (Dit was voor een papieren administratie waarschijnlijk een goede oplossing). Laat het programma automatisch een volgnummer genereren per nieuwe offerte. In je bestand medewerkers voorzie je volgende velden: ID, naam medewerker en initialen medewerker. Via de relatie kan je dan per offerte de initialen gaan ophalen en deze voor je offerte-volgnummer plakken. (Ik denk niet dat je klanten gaan reclameren opdat je offertnrs er nu anders uitzien.) Met deze gegevens zal het ten alle tijde mogelijk blijven om gedetailleerd je offerten op de volgen per verkoper. Voor alle duidelijkheid heb ik 2 voorbeeldbestandjes bijgeleverd.

Let ook op het trukje om het offertenummer te laten voorafgaan door een aantal vaste nullen.

medewerkers clarify.fp5

• 0
Posted

Ik heb het stappenplan - min of meer - in jouw oorspronkelijke bestandjes gebouwd.

Misschien dat het zo wat duidelijker wordt?

Sanne

PS: Ben het overigens wel met edc eens: ik denk dat je het stukken eenvoudiger kunt maken dus niet meer vast te houden aan een oplopend nummer per medewerker, maar gewoon de initialen van de medewerker (of een andere code) in het offertenummer opnemen.

Het volgen en tellen hoeveel offertes iemand heeft doet FileMaker wel voor je!

Offerte aanvraagformulier.fp5

medewerkers.fp5