Ga naar inhoud
  • 0

printers wisselen


Wim Bongertman

Vraag

Ik heb twee printers.

 

Ongetwijfeld staat het ergens op het forum, maar ik kan uit alle antwoorden voorlopig de oplossing niet vinden.

 

Ik heb een a4 printer en een nieuwe label printer

 

de a4 printer is altijd actief. Nu wil ik een factuur printen en vervolgens een verzendetiket op de labelprinter afdrukken.

 

het script werkt als volgt:

factuurlayout selecteren

afdrukken

etiket layout selecteren

printerinstelling: labelprinter selecteren

Afdrukken

Printerinstelling: a4 printer selecteren

keer terug naar de originele layout.

 

Helaas werkt dit niet. Steeds weer ben ik de labelprinter met de instellingen kwijt. Ik ben er al een paar uur mee aan het klieren.

help, wat doe ik fout?

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De oplossing moet inderdaad ergens op het forum staan, waarschijnlijk bij FM6 of 7 waar dit vaak aan de orde was.

Wat gebeurt er als je de labelprinter in een apart script zet?

 

factuurlayout selecteren

afdrukken

etiket layout selecteren

extern script uitvoeren - labelprinter

Printerinstelling: a4 printer selecteren

keer terug naar de originele layout.

 

script labelprinter:

printerinstelling: labelprinter selecteren

Afdrukken

 

Ik heb het niet geprobeerd, heb geen labelprinter.

Link naar reactie
  • 0

De aangedragen oplossing heb ik al getest, maar noppes.

 

Het klopt dat dit onderwerp jaren geleden al vaak ter sprake kwam. Vanaf versie 4 heb ik er op het forum al vaak over gelezen. De oplossing kwam dan altijd via extern aan te schaffen printer plugins. Het heeft mij de laatste jaren niet meer zo bezig gehouden, maar nadat we alle software aan het herschrijven zijn is het weer actueel geworden. Het hele bedrijf loopt nu in een netwerk en hierbij horen diverse printers die vanaf allerlei plaatsen moeten zijn aan te roepen.

 

Ik dacht dat dit "oude" probleem inmiddels uit de wereld was en ben er eigenlijk van uit gegaan dat ik dit zo even zou oplossen.

In het netwerk staan een filemaker 9, een 9.5 en 10 en een versie 11.

 

Ik weet dat een dergelijk netwerk uiteraard beperkt is tot de functionaliteit van de 9. Maar het beschreven probleem doet zich dus ook voor op de versie 10.

 

Ik zat nu te denken aan een oplossing om door middel van een extern ****.exe bestand Windows van voorkeur printer te laten wisselen. Deze ****.exe bestandjes zou ik middels scripting wel actief kunnen maken. Echter bedacht ik mij dat het niet zo belangrijk is welke printer er in Windows voorkeur printer is. Filemaker maakt gebruik van zijn eigen voorkeur printer en die kan ik met zo'n extern programmaatje niet wisselen.

 

Eigenlijk best wel raar dat het aansturen van diverse printers in zo'n geweldig programma zo veel problemen geeft. Uiteraard is een printer plugin misschien een oplossing, maar dan heb ik er weer verschillende exemplaren en versies van nodig. En omdat wij Groningers best wel zuinig zijn ...........................

 

Heeft er iemand nog een goede suggestie?

Link naar reactie
  • 0

@Wim

 

Heb je hiervoor intussen een oplossing gevonden. Ik heb namelijk een soortgelijk probleem.

Ik gebruik een printer met 2 optionele papierladen. Elke lade is geconfigureerd als een aparte printer.

Nu zou ik in een script willen opgeven om een eerste pagina te printen met papier via lade 1 en daarna een pagina te printer met papier via lade 2

 

In een ander topic op het forum zag ik dat het aanpassen van het register de oplossing zou moeten bieden. Ik heb dit intussen getest maar bij mij lukt het niet.

Met onderstaand commando wordt in het register inderdaad de printer aangepast in het register, maar dit heeft geen invloed op de werking van Filemaker. Filemaker behoudt bij het afdrukken nog steeds de oorspronkelijke printer als standaard. Ik vermoed dat er dus ergens anders nog bijgehouden wordt op welke printer er dient afgedrukt te worden.

 

RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL REG ADD "HKEY_CURRENT_USER\Software\FileMaker\FileMaker Pro\11.0A\Preferences" /v PRINTER /t "REG_SZ" /d “\\KIM2012\Facturen Kopie,winspool,Ne13:” /f

 

Iemand een idee ?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb Filemaker ooit kunnen betrappen op een werking die niet 100% Windows is, aangaande gebruik van de instellingen.

 

In mijn ervaring meen ik te ontdekken, dat als je een printer voor de eerste keer op de Windows machine installeert, dat die instellingen door Filemaker worden gehanteerd.

In het Windows printer overzicht, kan je vervolgens een printer "dupliceren" en die vervolgens van andere instellingen voorzien.

Zodra je gaat printen, zie je al die geinstalleerde printers voorbij komen.

 

Met MS-Word neemt hij vervolgens de printerinstellingen over, zoals gedefinieerd in de gekozen printer.

In Filemaker kies je voor het oog de juiste printer, maar slaat FM steeds terug naar de eerst-geinstalleerde printer definitie.

 

Zo had ik een klant met een kleurenlaser, met een kopie daarvan als zwart-wit ingestelde printer.

Altijd kleur... ongeacht de printerkeuze die je koos.

 

Groeten,

Wim.

Link naar reactie
  • 0

Als ik hierna vermelde instructie uitvoer vanuit de startbalk van Windows wordt de standaard printer van filemaker gewist.

 

RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL REG DELETE "HKEY_CURRENT_USER\Software\FileMaker\Filemaker Pro\11.0A\Preferences" /v Printer /f

 

Ik dacht dit ik deze regel ook in een script zou kunnen uitvoeren door gebruik te maken van de scriptstap Event Verzenden en dan de inhoud als volgt mee te geven :

 

"RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL REG DELETE \"HKEY_CURRENT_USER\Software\FileMaker\Filemaker Pro\11.0A\Preferences\" /v Printer /f"

 

Ik heb dit dus tussen aanhalingstekens geplaatst en een backslash geplaatst voor de aanhalingstekens in de tekst.

Blijkbaar is er toch nog een foutje want het lukt niet.

Link naar reactie
  • 0

Intussen heb ik het vorige probleem kunnen oplossen maar ik ben er nog niet.

 

Ik schets even wat ik doe :

 

- Met PooPlugin kan ik de standaard printer van windows wijzigen in een printer die ik wens te gebruiken. Dit controleer ik via Configuratiescherm - Printers.

- Met Send Event stuur ik "CMD /C c:\windows\system32\reg.exe DELETE " & "\"" & "HKEY_CURRENT_USER\Software\Filemaker\Filemaker Pro\11.0A\Preferences" & "\"" & " /v PRINTER /f". Hiermee delete ik in het keyregister de standaard printer van Filemaker. Ik heb dit gecontroleerd met RegEdit en deze wordt inderdaad verwijderd.

- Als ik nu in een script Printerinstelling aanroep (met dialoogvenster), dan wordt de standaard windows printer voorgesteld, zoals de bedoeling was. Filemaker kijkt naar de standaard printer indien in het register nog geen printer is bepaald. Na een controle van RegEdit zie ik dat deze in het register is toegevoegd.

 

Het probleem stelt zich bij de volgende scriptstap Afdrukken. Om de één of andere reden wordt er toch een andere printer getoond, dan deze waarvan ik voordien de Printerinstelling heb geselecteerd.

 

Iemand een idee waar de gegevens van deze laatste Printer bewaard worden ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...