Ga naar inhoud
  • 0

welke filemaker aankopen


Mieke K

Vraag

Hallo,

ik val meteen met de deur in huis.

Ik kan werken met een pc en zelfs kleine databases maken maar mijn kennis is al enkele jaartjes oud :oops: . Ik zal dus mijn "XXX voor dummies" - boek moeten opsnorren. Het schema voor de database die ik wou ontwikkelen staat wel al ongeveer op papier.

Voor een kennis wil ik de inhoud van een bibliotheek verwerken om opzoekingen (in vele richtingen) te vergemakkelijken. Het gaat om heeeeeel veel documenten (neen, geen boeken dus).

De persoon die de opzoekingen na ontwikkeling zou doen gebruikt Ipad en gaat veel op verplaatsing. Het boeltje zou dus moeten "geparkeerd" worden op internet. De persoon die de documenten zou encoderen in de database, gebruikt Mac, ik werk altijd en heb altijd gewerkt met een pc met windowsapplicaties.

Iemand raadde me filemaker aan omdat die compatibel windows/mac zou zijn.

De gegevens per document bestaan uit een 2-tal "vrij in te vullen velden" en een 6-tal "pick-out gegevens".

Graag antwoord op volgende vragen :

Is filemaker een goed idee ? (uit wat ik kon lezen in de gebruiksaanwijzingen die je kan downloaden, denk ik het wel ... maar ik zou het graag zeker zijn)

Welke versie van filemaker is voor zoiets aangewezen ? MOET dat de filemaker pro 12 zijn ? De prijs is niet minnekens, toch voor "semi-recreatief" gebruik of kan voor een verwerking van gegevens zonder "berekeningen" een lagere versie volstaan ? Ik zag op internet dat hier en daar nog "lagere" versies worden verkocht. Ik koop liever geen limousine om brood te gaan halen :lol: .

Als de dbase gemaakt is ... moet die dan "vertaald" worden voor de Mac-gebruiker of kan je correcties en veranderingen blijven aanbrengen via pc ?

Kan iemand mij raad geven ?

hartelijk dank :D

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou gewoon voor FM 12 gaan:

- veel betere support voor graphics en pdf's (vroeg of laat ga je dat nodig hebben, zeker voor een bibliotheek / documentatie toepassing)

- het is gewoon de versie waar nu leuke nieuwe ontwikkelingen voor plaatsvinden.

- Filemaker Go 12 is gratis.

- over een jaar heeft niemand het meer over FM 11, laat staan oudere versies.

 

HE

Link naar reactie
  • 0

Ik zou gewoon voor FM 12 gaan:

- veel betere support voor graphics en pdf's (vroeg of laat ga je dat nodig hebben, zeker voor een bibliotheek / documentatie toepassing)

- het is gewoon de versie waar nu leuke nieuwe ontwikkelingen voor plaatsvinden.

- Filemaker Go 12 is gratis.

- over een jaar heeft niemand het meer over FM 11, laat staan oudere versies.

 

HE

Link naar reactie
  • 0

Het is uiteraard helemaal de vraag wat iemand wil met filemaker. Met een oudere versie kun je nog steeds hele leuke databases maken. Ik werk zelf met versies 9 - 10 en 11.

Het leuke is dat je soms oudere versie,s goedkoop legaal kunt aanschaffen en als je toch niet alle ins en outs gebruikt voldoen die dus prima.

Tja en als je er dan toch nog reuze plezier in krijgt is een nieuwe 12 versie zo gekocht.

Link naar reactie
  • 0

Ok, Zelf zie ik de vertraging namelijk wel. Met name in lijstweergave met berekende of gerelateerde velden. Eerst zie je dan een leeg venster verschijnen met ergens halverwege de objecten welke je bovenaan verwacht zoals de vensterbalk. Na enige tijd (seconden) zie je dan dat het scherm ververst wordt. Wanneer je de zoek modus oproept zie je eerst in alle velden nog data van het record staan dat daarna pas verdwijnt. In FM 11 loopt dit wel allemaal vloeiend, vandaar mijn vraag. PS, dit is op een Mac.

Link naar reactie
  • 0

Maar natuurlijk zijn er verschillen. Versie 12 is nou eenmaal geen versie 11. Dat sommige zaken best wat sneller zouden kunnen werken, snap ik.

Tot nu toe ervaar ik het als acceptabel, omdat ik de een aantal irritaties aardig goed heb weten weg te werken.

 

Het is voor mij geen reden om alles wat 12 en verder nog komt, niet meer toe te willen passen.

 

Veel belangrijker is stabiliteit. Kloppen alle gegevens nog, zijn de uitkomsten correct, is de dataset compleet zoals verwacht...

En dat is mij weer erg meegevallen. Ook op de iOS apparaten.

 

Als je dan toch nieuw begint, begin dan lekker met versie 12.

Het scheelt weer een aantal work-arounds.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...