Jump to content
  • 0

via script door gevonden records bladeren in ander bestand?

lee

Question

Posted

Hello,

Ik heb hier een relatie tussen bestand 1 en bestand 2. Aan de hand van een ID vindt hij in bestand 2 bijvoorbeeld 3 of 4 record die allemaal deze ID meedragen.

Nu is de bedoeling dat ik één voor één door die gevonden aantal records kan gaan in bestand 2 om daar uit bepaalde velden bepaalde waarde te halen.

Hoe pak ik dat aan?

Kan ik bijvoorbeeld vanuit een script in bestand 1 door de gevonden record bladeren in bestand 2. Zo ja. Hoe?

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik vrees dat ik je vraag niet goed begrijp, want het antwoord is toch (te) simpel:je hebt toch niets meer nodig dan een GTRR (GoToRelatedRecord) indien je relatie Valid is? Of bedoel je toch iets anders?

• 0
Posted

Wat eigenlijk wil berijken is het volgende.

Ik heb hier een programmatje om bestellingen op te nemen met oa bestanden 'bestelbon producten' en 'bestelbon_regel_producten'. Ook heb ik hier een programmatje om van diezelfde producten een factuur (met oa bestanden factuur producten en 'factuur_regel_producten') te maken. Nu had ik graag door een druk op de knop van mijn bestelling een factuur gemaakt.

Zo heb ik in 'factuur producten' een veld bestelbon_ID dat gerelateerd in met 'bestelbon producten'.

Nu is echter mijn probleem hoe ik de producten die dan zijn opgenomen in bestelbon_regel_producten' (zijn te zien in bestelbon producten via een portal row') kan overboeken naar 'factuur producten'.

• 0
Posted
Wat eigenlijk wil berijken is het volgende.

Ik heb hier een programmatje om bestellingen op te nemen met oa bestanden 'bestelbon producten' en 'bestelbon_regel_producten'. Ook heb ik hier een programmatje om van diezelfde producten een factuur (met oa bestanden factuur producten en 'factuur_regel_producten') te maken. Nu had ik graag door een druk op de knop van mijn bestelling een factuur gemaakt.

Zo heb ik in 'factuur producten' een veld bestelbon_ID dat gerelateerd in met 'bestelbon producten'.

Nu is echter mijn probleem hoe ik de producten die dan zijn opgenomen in bestelbon_regel_producten' (zijn te zien in bestelbon producten via een portal row') kan overboeken naar 'factuur producten'.

werk door uw bestanden met een datafile. Op die manier hoef je uw gegevens maar eenmaal te bewaren. Via gerelateerde records kan je ze zichtbaar maken in alle files zoals factuur, bestelbon, ....

• 0
Posted
wat bedoel je met een datafile

Maak verschillende files

levering

bestelbon

facturatie

enz

zorg dat al de gegevens in een datafile terecht komen.

Via portaalrijen kan je de desgewenste gegevens zichtbaar maken en eventueel berekeningen op uitvoeren.

• 0
Posted

Hier moeten we toch iets duidelijker worden voor onze Lee :) : data zijn gegevens. In dat opzicht is elke file een datafile. Se7en bedoelt waarschijnlijk dat je variabele gegevens (die op de factuur moeten komen) best te bewaren zijn in een apart bestand. Of begrijp ik hem ook verkeerd. Woorden wekken, maar voorbeelden trekken. Misschien zit daar iets in?

En, Lee, "bereiken" is niet met gestipte "ij".

• 0
Posted

Dus ik heb een factuur, met daaraan gerelateerd een bestelbon, en aan de bestelbon gerelateerde bestelbon-regels?

En ik wil die bestelbonregels naar het bestand factuur-regel krijgen?

Hier een fijn stappenplan (van hoe ik het zou kunnen doen)

- Maak script in Factuur: ga naar gerelateerde Bestelbon.

En: stel in de factuurregels via een permanente relatie een global in naar het huidige factuurnummer.

- Maak script in Bestelbon: ga naar gerelateerde Bestelbonregels (alleen gerelateerd).

- Ga naar Bestelbonregels: je hebt nu de set van records die je als factuurregels wilt gaan zien.

- Ga naar het bestand Factuurregels.

- Doe een import van de Bestelbonregels. Je hebt nu de gegevens van de Bestelbonregels in Factuurregels zitten. Zorg dat deze records het factuurnummer krijgen wat je in de global naar dit bestand hebt gebracht.

Maak hiervan een script wat je in Bestelbonregels aanroept.

- Ga terug naar Factuur: die heeft nu Factuurregels gelijk aan de Bestelbon.

• 0
Posted

Dus ik heb een factuur, met daaraan gerelateerd een bestelbon, en aan de bestelbon gerelateerde bestelbon-regels?

En ik wil die bestelbonregels naar het bestand factuur-regel krijgen?

Hier een fijn stappenplan (van hoe ik het zou kunnen doen)

- Maak script in Factuur: ga naar gerelateerde Bestelbon.

En: stel in de factuurregels via een permanente relatie een global in naar het huidige factuurnummer.

- Maak script in Bestelbon: ga naar gerelateerde Bestelbonregels (alleen gerelateerd).

- Ga naar Bestelbonregels: je hebt nu de set van records die je als factuurregels wilt gaan zien.

- Ga naar het bestand Factuurregels.

- Doe een import van de Bestelbonregels. Je hebt nu de gegevens van de Bestelbonregels in Factuurregels zitten. Zorg dat deze records het factuurnummer krijgen wat je in de global naar dit bestand hebt gebracht.

Maak hiervan een script wat je in Bestelbonregels aanroept.

- Ga terug naar Factuur: die heeft nu Factuurregels gelijk aan de Bestelbon.

Ik weet dat ik wat duidelijker hoef te zijn en er wordt terecht opgemerkt dat ik dat zeker niet was. Helaas ontbreekt mij momenteel de tijd om een voorbeeldje aan te maken.

Indien uw gegevens niet wijzigen zou ik zeker geen gebruik maken van bovenstaande stappenplan. Op deze manier ga je gegevens 2 à 3 maal bewaren.

stappenplan zoals ik het zou maken :

filemakerbestand dat ik datafile noem - 1

filemakerbestand dat ik facturatie noem - 2

filemakerbestand dat ik bestelbon noem - 3

in file 2 ga je de gegevens bewaren die uniek zijn voor de facturatie

in file 3 de gegevens die uniek zijn voor bestelbon

in file 1 ga je de gegevens bewaren die zowel voor file 2 als 3 kunnen gebruikt worden.

via relaties kan je de velden of in file 2, of in file 3 of in beide tonen.

Daarvoor hoef je enkel het uniek nummer dat je aan file 2 en file 3 geeft bij de desbetreffende records te plaatsen in file 1.

Hopelijk ben ik al iets duidelijker

• 0
Posted
"bereiken" is niet met gestipte "ij".

Maar AvD toch, het ging hier over facturatie, dus betrof het vast een fijne woordspeling. Die subtiliteit had je weer gemist, hé.

Twee dagen terug op het forum en hij begint al moeilijk te doen.

En waarom ben je nog niet ingeschreven op de confituursessie? Leg dat maar eens uit...

De Foemper!