Nico Kuilman Posted August 14, 2003 Posted August 14, 2003 Experts, Ik zoek een oplossing voor het volgende: In een berekening voor de status van een Ticket is een numeriek veld opgenomen met "time to fix" in uren, is de stop/huidge tijd - starttijd > als dit veld dan is de ticket "failed". Soms gaat een ticket over in b.v. een Project, dan is de berekening niet meer nodig. Filemaker staat toe dat je in een numeriek veld alfanumerieke karakters zet, mooi te misbruiken voor het bovenstaande. In plaats van 24 uur zet ik nu Project in het numerieke veld. De berekening gaat echter gewoon door bij woorden die beginnen met "Y" of "T". Weet iemand een simpele manier om te bepalen of een veld alleen numerieke karakters bevat of ook alfanumerieke ? Alvast bedankt, Nico Quote
Arnoud Posted August 24, 2003 Posted August 24, 2003 Niemand die het aandurft? Ik kijk hier al een een tijdje af en toe naar, bij wijze van uitdaging. Je vroeg om een calculatie die kon checken of een veldwaarde volledig alphanumeriek is. Ik vraag me of je dat ook werkelijk bedoeld? Wat je, denk ik, wilt is indien de veldwaarde volledig uit getalletjes bestaat er gerekend gaat worden, en bij letters of een combi van letters en getallen niets doen. De calculatie maakt gebruik van de eigenschap dat numerieke waarden 'kleiner' zijn dan alphanumerieke waarden. Bovendien denk ik dat je het jezelf moeilijk maakt om een alphanumeriek waarde in een veld te zetten dat gebruikt wordt voor een calculatie, maar een beetje eigenwijs is niet verkeerd. Hierbij de calculaties: CALCULATIE alle 2 karakters NUMERIEK: If( Middle( Checkfield ;1;1 ) > 9 or Middle( Checkfield ; 2 ; 1 ) > 9 ;0;1) CALCULATIE alle 2 karakters ALPHANUMERIEK: If( Middle( Checkfield ;1;1 ) <= 9 or Middle( Checkfield ; 2 ; 1 ) <=9 ;0;1) CALCUALTIE ALPHANUMERIEK / NUMERIEK / MIX If( Middle( Checkfield;1;1 ) <= 9 and Middle( Checkfield ;2;1 ) <= 9 ;1;0) Alleen letters = 0 ; Alleen cijfers = 1 ; mix cijfers en letters = 0 Nadeel is dat CHECKFIELD een veld van het type tekst, dus hier kan je niet mee rekenen. Ik zie niet in hoe je dat wel voor elkaar krjigt, maar dat kan aan mij liggen. Wel zou het kunnnen met een exit_field plug in. Wat je kunt doen is een scriptje gebruiken om de calcuatie uit te voeren. Je gebruikt dan SetField om de waarde van je tekstveld in een nummerveld te stoppen indien de calculatie je dit toestaat. Dus uit de losse pols: # check of de ingevulde waarde in het tekstveld volledig numeriek is. If(CHECKFIELD= 1) Setfield(Getal;Text) # Getal is gekoppeld aan een calculatieveld, dat zijn werk kan gaan doen EndIf Ik hoop dat je hier wat aan hebt. PS dat met die Y en T is inderdaad waar, is toch niet te geloven! Quote
AvD Posted August 24, 2003 Posted August 24, 2003 PS dat met die Y en T is inderdaad waar, is toch niet te geloven! Dat met die Y en N (Yes en No) en die T en F (True en False) is hier al uitvoerig behandeld: zit standaard ingebouwd in FileMaker en is ook zo bedoeld. Ik zoek het even op. Quote
AvD Posted August 24, 2003 Posted August 24, 2003 Hier heb ik het: We zijn allemaal even grote krakken en lezen dus nooit de handleiding. Ik ook niet, natuurlijk. Als we dat toch doen, dan staat dat geval hier netjes beschreven (in het hoofdstuk Finding numbers, dates, (sic) and times. Het is dus zo bedoeld, en geen bug: A Boolean number in a number field or in a calculation field that produces a Boolean result: True, Yes, Y, y, T, t, or 1 to find True values False, No, N, n, F, f, or 0 to find False values T finds True, Yes, Y, y, T, t, and 10 finds False, No, N, n, F, f, and 0 Copyright © 1994 - 2001 FileMaker, Inc. All Rights Reserved. PS: dat copyright verschijnt volautomatisch zodra je een tekst uit de helpfile ergens plakt! Het hele verhaal vind je hier: http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=120&highlight=false Quote
Nico Kuilman Posted August 25, 2003 Author Posted August 25, 2003 Bedankt Arnoud en AvD, Ik heb het opgelost door een validatie mee te geven aan het tekstveld dat het numerieke veld vult, om zo te voorkomen dat er woorden in zitten met Y N T F. Het manual hadden we er al op nageslagen, maar niet alles wat je van FileMaker kunt brouwen staat in het kookboek, ik zou graag eens in de keuken kijken.... Een staaltje achteraf ontwerp om het numerieke veld ook voor tekst te gebruiken, helaas kun je niets met de tekst in het veld doen, ik heb alles nagekeken, en het enige dat werkt is als er tekst in staat het veld niet leeg is, maar numeriek is het wel leeg ? Toch maar aan de ontwerpregels houden volgende keer. Groeten, Nico Quote
Recommended Posts