Jump to content
  • 0

Multiuser omgeving maken met 5 users ?

Martino

Question

Posted

Ik heb op dit moment 2 stuks FP 6.0 versies om mee te testen. ik wil uiteindelijk met 5 gebruikers gelijktijdig kunnen werken. Ik heb de database op de server gezet in een gedeelde map. Dit gaat op zich goed, echter als ik een nieuw veld wil maken "define fields" dan moet de 2de user eerste afluiten. Het gebeurt ook dat als een 2de user inlogt de gerelateerde bestanden niet gevonden worden, je moet de bestanden dan even aangeven waar ze staan in de gedeelde map, terwijl dit bij de eerste user die inlogt wel goed gaat.

Moet ik dan een multiuser licentie hebben of zo? Ik heb begrepen dat FM-server pas intressant is bij meer dan 10 users.

Mijn vraag is dus wat heb ik nodig om met 5 users te kunnen werken in een netwerk en waarbij er 1 user gewoon de database kan bewerken in de Layout-mode ?

Alvast bedankt.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Je FileMaker deployment kan aanleiding geven tot ernstige problemen. Sla de handleiding eens open in dit verband en raadpleeg ook de online help. Voor een multi user deployment gelden tamelijk strikte veiligheidsregels. Best is de white paper "FileMaker best server practices" te downloaden van de FileMaker-website en die principes toe te passen op je eigen situatie (waarbij dus één FileMaker client de rol van server toebedeeld krijgt). Je moet ook op elke client computer een launcher file (een soort opstart-bestand) voorzien om te controleren of de bestanden reeds gehost zijn en om ervoor te zorgen dat ze enkel benaderd worden via de Host-optie, dus NOOIT rechtstreeks via het besturingssysteem.

Edited by Guest
  • 0
Posted

AVD heeft gelijk.

Het komt erop neer dat je de map met bestanden NIET toegankelijk maakt voor de anderen. Op één machine open je 's-ochtends iedere dag als eerste de bestanden. Zorg ook dat je ze altijd allemaal opent. De andere gebruikers kunnen dan later de bestanden openen die "open afstand" in het menu. Of je maakt een opstart-bestand op de andere vier computers.

Je moet inderdaad de andere gebruikers uitzetten als je iets in de velden wil veranderen. Beter kun je misschien in een kopie werken als je aanpassingen maakt. Dan kan je altijd terug.

• 0
Posted

Je kan schijnbaar ook een snelkoppeling maken: fmp5://server/file.fp5, al is dit mij nog niet gelukt.

Overigens lijkt het mij verstandiger om een servertje neer te zetten, dit hoeft geen hele zware machine te zijn. Dan kun je daar ook alle bestanden op laten zetten zodat je centraal beackup's kunt maken. Ook virusscanner updates e.d. kun je dan allemaal centraal regelen.