Ga naar inhoud
  • 0

Importeren als UTF-8


Vitruvius

Vraag

Vreemd probleem

 

Ik heb een .txt-bestand waarop ik een aantal automatische bewerkingen wil doen.

 

wanneer ik de inhoud van dit bestand kopieer en plak dan is er geen probleem

wanneer ik via een script (import records, map, tekstbestanden) die zelfde inhoud importeer lukken de bewerkingen zoals substitute niet omdat het ¶ niet herkent wordt.

 

importeer als UTF 8, of ASCII, of ANSI heeft helemaal geen effect.

Lijkt me een bug of moet ik nog een tussenstap doen?

Link naar reactie

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als filemaker de line-endings niet herkent zet die dat dus om in een ander teken, visueel is dat teken helaas niet zichtbaar, al lijkt het op een enter. Welke andere onzichtbare tekens zijn er binnen filemaker? Misschien als ik ze één voor één uittest... Het bestand op voorhand bewerken gaat niet de oplossing zijn, want dan is een copy-paste eenvoudiger.

Link naar reactie
  • 0

Hierbij zo'n bestand

omdat noch een .dxf, noch een .txt is toegestaan als bijlage, heb ik er even .zip van gemaakt

Vervang dus gewoon de .zip door .txt of .dxf voor het origineel (NIET UNZIPPEN!Test-DWG-TXT.zip want het is geen echte .zip)

 

Het bestand bevat 3 delen:

Een eerste deel gaat tot

 

ENDSEC
0
SECTION
2
ENTITIES

 

en bevat de koppen, als het ware.

Het tweede deel bevat de ingemeten punten waarbij een enkele "0" op een lijn het begin is van een datareeks (één record eigenlijk). Hierbij zijn de eerste records wat vreemd, maar de rest is meestal iets zoals

 

0
VERTEX
5
13F
100
AcDbEntity
100
AcDbVertex
100
AcDb3dPolylineVertex
8
werkput
70
32
10
219330573.061939
20
166299081.275701
30
111476.964257868

 

Hierbij zijn 10, 20 en 30 de X, Y en Z waarden in mm.

Bovenstaande vorm ik om tot één lijn door de ¶ om te zetten in een "-".

 

Punt is dus dat die substitute niet gaat via een import, maar wel via een copy paste.

 

Het derde deel zijn een 4-tal regels onderaan die het einde uitmaken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met de meeste aandacht dit stukje gelezen ... maar het viel me op dat men spreekt over importeren als UTF-8.

Nu vroeg ik me al onmiddellijk af of er ergens een optie was om een code-formaat bij de import te kiezen maar ik vind dit in FMP 13 helaas niet terug.

 

Ik krijg zo regelmatig een csv-bestand (aangemaakt met Joomla) aangereikt en geëxporteerd in UT-F 8.

 

Helaas blijkt na de import dat al de gebruikte accenten omgezet worden naar andere niet-conforme lettertekens.

 

Nu heb ik een bestand aangemaakt in Filemaker 13 waarin ik dit csv bestand importeer en dan d.m.v. rekenvelden een aantal zaken geschikt maak voor het definitieve bestand waarin de gegevens worden geïmporteerd vanuit die eerste bestand. Maar ik zie nergens de mogelijkheid (buiten het csv bronbestand misschien waar ik echter niet aankan) om iets aan te passen aangaande de im/export m.b.t. de karaktercodes.

 

Een tweede probleem (ergens out of topic), is dat ik in de eerste tabel waarin het csv bestand geïmporteerd wordt een aantal rekenvelden voorzien heb die de originele tekst voorzien van de stijl 'koppen' dit om het gebruik van hoofd- kleine letters enigszins aan te passen. Helaas lukt dat niet altijd en dienen er alsnog aanpassingen te gebeuren. Nu blijkt dat de (tekst)velden in het definitieve FM bestand automatisch de eigenschappen van het geïmporteerde veld overkrijgen en het als dusdanig niet gewijzigd kan worden daar de teksteigenschap elke manuele aanpassing teniet doet desondanks de veldeigenschappen zelf nog op 'Normaal' staan ??

 

Is er soms iemand die een idee heeft wat ik verkeerd doe? Alvast met dank bij voorbaat!

 

 

MVG,

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Nu vroeg ik me al onmiddellijk af of er ergens een optie was om een code-formaat bij de import te kiezen maar ik vind dit in FMP 13 helaas niet terug.

Dit is een rolmenu onderaan in het keuzescherm voor de mapping van de velden.

Helaas blijkt na de import dat al de gebruikte accenten omgezet worden naar andere niet-conforme lettertekens.

Dan is het joomla bestand waarschijnlijk helemaal niet UTF-8. Dus probeer eens één van de andere encodings.

 

Is er soms iemand die een idee heeft wat ik verkeerd doe? Alvast met dank bij voorbaat!

Een berekend veld kun je niet handmatig aanpassen. Het is het een of het ander. Wel kun je in plaats van het een berekend veld maken er gewoon een tekstveld van maken en dan de berekening als auto-enter berekening in de definitie van het veld opnemen.

Link naar reactie
  • 0

Nu vroeg ik me al onmiddellijk af of er ergens een optie was om een code-formaat bij de import te kiezen maar ik vind dit in FMP 13 helaas niet terug.

Dit is een rolmenu onderaan in het keuzescherm voor de mapping van de velden.

Dat onderzoek ik z.s.m. ... :roll:

 

Helaas blijkt na de import dat al de gebruikte accenten omgezet worden naar andere niet-conforme lettertekens.

Dan is het joomla bestand waarschijnlijk helemaal niet UTF-8. Dus probeer eens één van de andere encodings.

Daarvoor ga ik bij de bron klagen :twisted:

 

Is er soms iemand die een idee heeft wat ik verkeerd doe? Alvast met dank bij voorbaat!

Een berekend veld kun je niet handmatig aanpassen. Het is het een of het ander. Wel kun je in plaats van het een berekend veld maken er gewoon een tekstveld van maken en dan de berekening als auto-enter berekening in de definitie van het veld opnemen.

Dus als ik in een tekstveld de waarde van een calculatieveld importeer worden de veldeigenschappen zoals de opmaak automatisch overgenomen ?

Hartelijk dank voor uw info !!

 

Danny

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...