Jump to content
  • 0

Updaten middels export > import

Arnoud

Question

Posted

Ik wil van een bestandjes een export > import routine maken, ten behoeve van het updaten van de applicatie.

Op zich lukt dat uiteraard, alleen is het zo dat ik de export volgorde de eerste keer altijd moet afstemmen op de importvolgorde, en dat is een vervelende klus, vooral als er veel velden zijn.

Ik ben er achter gekomen dat de exportvolgorde wordt bepaald door de volgorde van de velden in de velddefinitie.

Als ik het exportbestandje (gewoon handmatig) wil importeren dan krijg ik het niet voor elkaar om dezelfde (velddefinitie) volgorde te krijgen, deze moet ik veld per veld matchen (veldjes naar boven of naar beneden verplaatsen) op de veldwaarden.

Wat doe ik verkeerd of kan dit niet.

Trouwens nog een aanvullende vraag:

Als ik in mijn update app nieuwe velden aanmaak krijg ik dan geen probleem bij de update van een (in een script opgenomen) export > import?

Hoe doen jullie dat?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik ben nog wat aan het testen geweest maar geen zier opgeschoten.

De vragen luiden dus:

1. hoe kan ik er voor zorgen dat de exportvolgorde gelijk is aan de importvolgorde,

zonder de importvelden bij de eerste import met de data van de export te moeten

matchen.

2. wat is de beste update strategie?. Ik zou zo graag willen dat ik een update

uitbreng, zodat men deze met een simpel scriptje de oude gegevens kan

exporteren en deze in de update kan inlezen. NB: wellicht dat ik in de update

nieuwe velden toevoeg..... Oh ja van XML weet ik niet veel af.

• 0
Posted

Toch zou ik eens gaan zoeken naar XML. Op een of andere bijeenkomst heeft iemand een keer een demonstratie gegeven hoe je met XML heel handig dit soort dingen kon doen. Ik kan het topic even niet meer vinden, maar ik denk dat het van

Murtje was.

• 0
Posted

Zal ik doen Luc.

Was inderdaad van Murtje, maar op jouw vraag aan HJK of de XML script voldeed heb je nooit een reaktie gehad.

Maar afgezien daarvan, weet jij niet hoe je ervoor kan zorgen dat je exportvolgorde meteen gelijk is aan je importvolgorde. Die gegevens op elkaar afstemmen is een crime.

De gedetineerdenvakbond zou terstond een wilde staking uitroepen indien dit in het werkprogramma zou worden opgenomen.

• 0
Posted

Dames en heren,

Ik ben er uit.

Mijn export bestand was in .tab formaat gemaakt.

Dan heb je niet de mogelijkheid om de optie 'matching names' te kiezen bij het importeren.

Bovendien is het een ramp om de data in de juiste velden te krijgen, vooral bij pakweg 150 velden.

Ik importeer nu rechtstreeks de gegevens van het 'oude' FMP bestand in de update.

Kies dan matching names en de import verloopt perfect.

Ook als in het update bestand velden zijn toegevoegd, dan ontstaat er geen probleem want die worden dan keurig onderaan de lijst geplaatst, en uiteraard is er dan geen match.

• 0
Posted

dan moet je alleen nog een oplossing hebben voor de serienummers die je automatisch laat toekenne, of gebruik je die optie niet?

Zelf laat ik overigens tijdens zo'n update tevens de records sorteren zodat deze weer mooi op volgorde staan.

• 0
Posted

Bedankt voor de belangstelling JW.

Het was een hele worsteling om het aan de praat te krijgen maar ik heb het bijna voor elkaar. Wat dan: Ik plaats een ingepakte file van Deploymaster, waarin al mijn docs zitten voor de update, en een filemaker aanstuurbestandje.

Dubbelclick op het FMP bestandje en het gaat gebeuren:

1. Exportbestanden aanmaken en back ups op de D schijf

2. Deploymaster wordt uitgepakt: alle bestandjes op juiste plaats en snelkoppelingen

3. Importeren van de geexporteerde data

En dit alles met een processbar met mededeling van de aktie..

Die tip die je gaf was een goeie, maar bij mij niet van toepassing want ik heb een scriptje voor het ophogen van de nummers, dan krijg ik ook geen gaten in mijn nummering. Uiteraard heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van het Send Message commando. Dank zij een aantal tips vanuit dit forum is me dit gelukt, bedankt.

Oh ja, sorteren heb ik er (nu) ook in!

Wil ik jou, jullie toch nog even attent maken op Deploymaster, dat is echt gaaf om software te installeren http://www.deploymaster.com/