Jump to content
  • 0

backups duren steeds langer.......


Dr_Flash

Question

Posted

En dat is ergens wel logisch, want mijn db wordt steeds groter. Wat ik nu gebruik is een openingsscript dat een kopie van mijn db opslaat op een andere locatie. Maar dit duurt steeds langer, en ik wil meteen door kunnen. Kan ik niet op een of andere manier iets aan het backupscript toevoegen van "IF laatste backup is meer dan een week geleden, save copy, anders laat maar zitten"? Welke functie zou ik daarvoor moeten gebruiken?

 

Mijn db is nu ruim 3 Mb, en de verwachting is dat hij op afzienbare termijn veel groter zal worden (omvang stijgt met ruim 1 Mb per maand).

Recommended Posts

  • 0
Posted

Filemaker Server ... juist getest : back-up van 130 Mb aan database (zijn er een 20 tal, de grootste 35 Mb) gebeurt in ± 25 seconden ...

 

dit kost je natuurlijk wel een Filemaker Server licentie. Het voordeel is ook wel de ingebouwde, instelbare schedules ... geen scripting of niks nodig gewoon instellen wanneer je wil dat hij back-up neemt.

 

dirk

  • 0
Posted

Dank je Dirk, maar dat is me wel een erg radicale oplossing 8O . Het gaat hier gewoon om een DB waar ik zelf en niemand anders in werk op een lokale PC, geen schijn van netwerkomgeving.

  • 0
Posted

Hoi Doc,

 

FMP Server is natuurlijk een prachtige oplossing maar misschien is dit niet nodig.

Ik weet niet welk 'openingsscriptje' je gebruikt?

Zoals ik al uitvoerig heb gecommuniceerd op dit forum, gebruik ik een systeem commando om mijn back ups te maken, via Send Message (kan alleen met 'Windozen')

Dat gaat supersnel.

Misschien dat je daar wat mee kan experimenteren of wellicht met een AppleScript?.

Jouw oplossing lijkt me niet zo geschikt want dan ga je in feite de veiligheid aan JE gebruiksgemak ondergeschikt maken. Het KAN vrij eenvoudig, net zoals je zegt met een IF statement. Je zou zelfs de (laatste) back up tijd als maatstaf kunnen nemen OF je een back up maakt of niet.

 

gr.

 

Arnoud

  • 0
Posted

Waar plaats je die backup eigenlijk op, welk medium, want een diskette is natuurlijk niet zo heel erg snel. Of plaats je het gewoon in een ander mapje op de harde schrijf?

  • 0
Posted
Waar plaats je die backup eigenlijk op, welk medium, want een diskette is natuurlijk niet zo heel erg snel. Of plaats je het gewoon in een ander mapje op de harde schrijf?

 

Een schitterende oplossing vindt je natuurlijk in de USB memory keys die almaar goedkoper worden.

Bovendien kan je FM-bestanden op spectaculaire manier comprimeren: tot amper 10% van de originele grootte (meer info op http://www.avd-ci.be/tip001.htm ).

  • 0
Posted

Ik plaats de backup op een ander mapje op de harde schijf, en soms (maar dat doe ik dan handmatig) idd op een USB memory key (laptop in koffer in vrachtruim, memory key in handbagage, dat soort situaties). Maar ik wil er niet aan hoeven denken iedere keer die key erin te stoppen omdat anders dat script vastloopt, gewoon op een andere plaats op de hd is genoeg. Ik heb alleen het idee dat het kopieren vanuit de verkenner vele malen sneller gaat dan vanuit filemaker zelf. Ik zal eens met dat SendMessage gaan klungelen, kijken of dat wat is....

  • 0
Posted
Ik zal eens met dat SendMessage gaan klungelen, kijken of dat wat is....

 

Dan krijg je inderdaad de zuivere snelheid van het besturingssysteem. Je kan dan nog een .bat of .cmd bestandje maken, iets als FM_BU.cmd. Hierin zet je je copy-comando met de gewenste paths. Dit batch-bestandje roep je dan aan met een SendMessage vanuit een script dat natuurlijk wel eerst het te kopiëren bestand gesloten heeft. Je kan het script dan afsluiten met het opnieuw openen van het FileMaker-bestand, maar dat is niet zonder gevaar: FileMaker zou immers kunnen proberen het bestand te openen terwijl het kopiëren nog niet voltooid is. Ik geloof dat daar al eens een oplossing voor gepost is.

  • 0
Posted

Beste André en Doc,

 

Waarom lezen jullie niet eerst de oude postings over dit onderwerp en aanverwante onderwerpen.

We hebben zo'n prachtige zoekfunctie, waarin je als je 'backup' of 'update' tikt nogal wat nuttige informatie kunt vinden. Echt handig zo'n database!

Toevallig ben ik onlangs met exact hetzelde bezig geweest en dan zie je dat de hele discussie weer vrolijk opnieuw wordt gevoerd....

 

Maar goed ik zal niet verder zeuren.

In grote lijnen doe ik het als volgt:

 

Ik heb een apart bestandje dat de besturing verzorgt van de backups en de updates.

Ik noem dit bestandje 'Start'.

Dit bestandje maakt voor dat het de bestanden opent, eerst een back up van alle besanden middels een, jawel...send message.

Ik heb hier nu inmiddels veel mee geknoeid en ervaring mee opgedaan.

Ik gebruik bij voorkeur batch files, die zijn makkelijk met een editor aan te passen en te testen en je hoeft niet zoals in mijn geval 40 velden aan te maken. Bovendien lijkt het dat een batch file betrouwbaarder is...

Bij mij gebeurde het nog wel eens dat soms niet alle files werden 'gepakt', als ik de veldjes-methode gebruikte.

Dus mijn advies is, doe het gewoon met batch files, dat werkt altijd goed.

 

Dan nu een voorbeeld dat je kan gebruiken Doc:

 

Batch File:

 

(gebruik WORDPAD of een andere teksteditor en sla het document op als bijvoorbeeld:

doc.bat

 

(md maakt een directory aan op de D)

 

md d:\DSBUP\

cd "c:\program files\budoc\"

copy docsfile1.fp5 d:\DSBUP\

copy docsfile2.fp5 d:\DSBUP\

copy docsfile3.fp5 d:\DSBUP\

etc.

 

Veld 1:

RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL cmd.exe /Q /C md d:\budoc\

Veld 2:

RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL cmd.exe /Q /C copy "c:\program files\donkeysoft\docsfile.fp5" d:\budoc\

 

Lees ook eens door wat ik heb gemaakt voor het updaten van mijn files.

 

Laat even weten of het gelukt is.

Succes.

Arnoud

  • 0
Posted

Batch File:

 

(gebruik WORDPAD of een andere teksteditor en sla het document op als bijvoorbeeld:

 

CORRECTIE (twee voorbeeldjes gemessed).

 

md d:\DOCBUP\

cd "c:\program files\DOCS\" (je files staan dus in het mapje DOCS)

copy docsfile1.fp5 d:\DOCBUP\

copy docsfile2.fp5 d:\DOCBUP\

copy docsfile3.fp5 d:\DOCBUP\

etc.

(of doe: copy *.fp5 d:\DOCBUP\)

 

 

Veld 1:

RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL cmd.exe /Q /C md d:\DOCBUP\

Veld 2:

RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL cmd.exe /Q /C copy "c:\program files\donkeysoft\docsfile.fp5" d:\DOCBUP\

etc.

  • 0
Posted
Beste André en Doc,

 

Waarom lezen jullie niet eerst de oude postings over dit onderwerp en aanverwante onderwerpen.

 

Goeie vraag!

1) omdat we te lui zijn, natuurlijk :wink:

2) omdat we veel van die prullen zelf geschreven hebben :wink::wink:

3) omdat we dan toch nog van alles over het hoofd zien, zoals bijvoorbeeld het voordeel van de cmd-extensie ten opzichte van de bat- extensie :wink::wink::wink:

  • 0
Posted
Batch File:

 

(gebruik WORDPAD of een andere teksteditor en sla het document op als bijvoorbeeld:

 

CORRECTIE (twee voorbeeldjes gemessed).

 

md d:\DOCBUP\

cd "c:\program files\DOCS" (je files staan dus in het mapje DOCS)

copy docsfile1.fp5 d:\DOCBUP\

copy docsfile2.fp5 d:\DOCBUP\

copy docsfile3.fp5 d:\DOCBUP\

etc.

(of doe: copy *.fp5 d:\DOCBUP\)

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Veld 1:

RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL cmd.exe /Q /C md d:\DOCBUP\

Veld 2:

RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL cmd.exe /Q /C copy "c:\program files\donkeysoft\docsfile.fp5" d:\DOCBUP\

etc.

 

Ik snap het niet helemaal. Zijn dit twee aparte methoden, gescheiden door de >>>> die ik er zelf ingevoegd heb? Of heb ik beide nodig?

Stel dat ik zo'n batchfile schrijf, hoe kan ik dan als laatste forceren dat hij mijn DB gaat openen? Of kan ik vanuit FM die batchfile ook aanroepen?

En hoe kan ik dan de onvermijdelijke "File bestaat al, wilt u overschrijven Ja/Nee" melding overslaan? Er zitten nog wel wat haken en ogen aan lijkt wel..... Maar in elk geval vast dank voor het meedenken :)

  • 0
Posted

Doc, luister en huiver...

 

1. je kan kiezen welke methode je gebruikt (velden of 1 batch file)

Als je eenmaal de bedoeling snapt kan je deze zelfs combineren.

2. je hoeft niets te forceren, dat openen van je bestand vindt weer rechtstreeks

in je fmp scriptje plaats.

3. geen onvermijdelijke mededeling, want dit is een systeem commando!

4. je kunt de batch file inderdaad aanroepen vanuit de send message!, als je

de send message opent in je scriptmaker dan zie je toch dat er 2 mogelijkheden

zijn, nl. of iets doen met veldjes of met files!!

5. tip: test de code voor die batch file gewoon eerst uit in je Opdrachtprompt

daar leer je trouwens veel van.

 

Omdat we anders blijven schrijven heb ik maar een bestandje gemaakt voor je waarin de twee methodes staan.

 

HTH en laat nog even wat horen als het werkt.

Arnoud

backupper.fp5

  • 0
Posted

Ik zei jullie al dat de batch file betrouwbaarder scheen…

Naar aanleiding van jullie opmerkingen gisteren, snap ik nu (pas) waarom.

Als je de systeem instructies in een aantal velden zet, die je in een script achter elkaar laat triggeren, dan loop je de kans dat het systeem niet alle berichten\instructies kan verwerken.

FMP kan namelijk niet weten ‘hoe ver’ het systeem is met het verwerken van de instructies.

Dit heb ik gemerkt toen ik 10 bestanden ging backuppen op de D.

Elke keer was er wel een file die niet werd ‘gepakt’, , ik werd er gek van, maar begreep niet hoe dat kwam.

Vandaar dat ik overgestapt ben op de batch file: hier worden de instructies gewoon stuk voor stuk afgewerkt.

In mijn voorbeeldjes laat ik FMP het bestand openen.

Dat gaat goed in het geval van de batch file goed omdat eerst de systeem instructies op de voorgrond worden afgewerkt, en daarna pas het dialoog venster zichtbaar wordt waarop je op de OK kan clicken om verder te gaan (althans dat is de bedoeling).

Het werkt wel, maar het kan beter, zonder het gevaar dat een bestand wordt geopend terwijl het nog wordt gekopieerd.

Inderdaad Doc, door er voor te zorgen dat de batch file ook het bestand opent!

Eigenlijk kan je dan volstaan me een batch file die zorgt voor de backups en het opstarten.

Het FMP startbestand heb je dus niet nodig.

Dus ook geen send message!!

Als je nu gewoon een snelkoppeling maakt van die bach file dan kan nog een home-made pictogram toevoegen ook.

 

De (werkende) batch file Doc.bat (of Doc.cmd) ziet er als volgt uit:

 

'bestandje voor Doc

md d:\docsbup

copy "c:\program files\docs\doc.fp5" d:\docsbup

cd "c:\program files\docs"

doc.fp5

 

Mijn conclusie is dus dat je erg voorzichtig moet zijn met het gebruik van Send Message.

Volgtjdige Send Messages vanuit velden of rechtstreeks naarfiles doe ik nu dus niet meer.

 

Schijnt volgens de berichten op het net dat .CMD batch files sneller en soepeler draaien dan .BAT batch files omdat ze optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van NT, 2k en XP.

Dus .CMD kan je niet gebruiken op Win95-98.

De 'Batjes' stammen nog uit het DOS tijdperk, maar die oudjes doen het nog steeds goed, ook in XP.

Of dit bij de relatief eenvoudige copy scriptjes een rol speelt, kan ik niet beoordelen, dat zou je moeten testen met een groot bestand.

 

Prettig weekend. :wink:

 

Arnoud

  • 0
Posted

De (werkende) batch file Doc.bat (of Doc.cmd) ziet er als volgt uit:

 

'bestandje voor Doc

md d:\docsbup

copy "c:\program files\docs\doc.fp5" d:\docsbup

cd "c:\program files\docs"

doc.fp5

 

Hartelijk dank zo ver :) Ik heb hem zo ver gekregen dat er eerst een backup gemaakt wordt. Hoera :?: maar dan het bestand opstarten is er nog niet bij, terwijl ik het toch precies zo doe als hierboven aangegeven, maar dan met andere paden en filenames natuurlijk. Moet je niet eerst aangeven dat je de app FM wilt starten en daarbinnen het bestand zelf of zo? Zo moeilijk kan het niet zijn, maar ik word er een beetje moedeloos van :(

  • 0
Posted

Wat ook leuk is: mapjes met als naam de datum aanmaken. Ik zit er zelf ook nog steeds mee te klungelen. Het probleem bij mij is dat als ik de systeemvariable %date% gebruik ik een verkeerd formaat krijg. Daardoor komen er verschillende mapjes in elkaar te zitten.

  • 0
Posted

De (werkende) batch file Doc.bat (of Doc.cmd) ziet er als volgt uit:

 

'bestandje voor Doc

md d:\docsbup

copy "c:\program files\docs\doc.fp5" d:\docsbup

cd "c:\program files\docs"

doc.fp5

 

Hartelijk dank zo ver :) Ik heb hem zo ver gekregen dat er eerst een backup gemaakt wordt. Hoera :?: maar dan het bestand opstarten is er nog niet bij, terwijl ik het toch precies zo doe als hierboven aangegeven, maar dan met andere paden en filenames natuurlijk. Moet je niet eerst aangeven dat je de app FM wilt starten en daarbinnen het bestand zelf of zo? Zo moeilijk kan het niet zijn, maar ik word er een beetje moedeloos van :(

 

Ja okee het is gelukt :) Dat testen in een dosbox is wel verreweg het makkelijkste inderdaad :D Blijkbaar kan ik niet direct tussen stations schakelen, dus er moest nog een regeltje

D: 

tussen geplaatst worden.......

 

Thanx all!

  • 0
Posted

Mooi werk Doc! :D

 

Vreemd dat het bij mij wel loopt...

Post de inhoud van je batch file eens dan kijk ik er even naar.

En over dat moedeloos gesproken, dat heb ik natuurlijk ook gehad,

ondanks de enthousiaste hulp van de forumleden.

 

Arnoud

  • 0
Posted
Wat ook leuk is: mapjes met als naam de datum aanmaken.

De beste methode hier is het bewaren van de backups in een week-cascadesysteem (met 6 of zeven mappen). De mappen noem je dan

Dag 1

Dag 2

enzovoort tot en met Dag 7. Je kan daarbij nog de naam van de dag vermelden.

Je FM-script controleert dan eerst de actuele datum en zorgt er daarna voor dat de backup gekopieerd wordt naar de juiste map. Daarbij wordt de backup van 7 dagen ervoor natuurlijk overschreven. Op die manier werk je dus met vaste directory- of mapnamen, wat heel wat gepuzzel bespaart.

 

Er wordt soms ook gesproken over een maand-cascadesysteem (dus eentje met een dertigtal mappen), maar ik heb in de industrie nog nooit zoiets gezien. Zal dus wel niet veel voorkomen...

  • 0
Posted
Mooi werk Doc! :D

 

Vreemd dat het bij mij wel loopt...

Post de inhoud van je batch file eens dan kijk ik er even naar.

En over dat moedeloos gesproken, dat heb ik natuurlijk ook gehad,

ondanks de enthousiaste hulp van de forumleden.

 

Arnoud

 

Okee ik heb er dit in staan:

 

copy "D:\Mijn Documenten\Dagboek\Dagboek.fp5" D:\Backup
cd D:\Mijn Documenten\Dagboek
D:
Dagboek.fp5

 

Toch vreemd dat die D: er tussen moet. Maar de user in mij zegt: "If it works, don't fix it!"

De wetenschapper in mij blijft echter jengelen en zeuren "Hoe komt dat nou? Waar ligt dat dan aan?" :roll:

  • 0
Posted

OK Doc, we gaan je een goed weekend bezorgen!

 

Jij had als code:

 

copy "D:\Mijn Documenten\Dagboek\Dagboek.fp5" D:\Backup

cd D:\Mijn Documenten\Dagboek

D:

Dagboek.fp5

 

Je laat niet automatisch een Dir. aanmaken zie ik.

Alles speelt zich af op de D, dus je hebt al je data op D?

 

In de tweede regel heb je de "" vergeten.

Als je die er voor en achter plaatst kan je die D: weglaten.

Ik had je hiervoor wel 'gewaarschuwd' of tijd voor een brilletje? :lol:

Die "" zijn nodig omdat de filenaam uit meerdere woorden bestaat of langer is dan

8 letters.

Dus veiligheidshalve zou ik ze altijd gebruiken dan gaat het niet mis.

Kijk eens naar OFF TOPIC>DOS COPY WERKT NIET http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=849

 

Ik denk dat het je nu ook gaat lukken van de C naar de D te kopieren want ik neem

aan dat je dit eigenlijk wilt.

  • 0
Posted

Okee het zijn dus inderdaad die aanhalingstekens........ En nee ik laat niet een map aanmaken. Dat is namelijk niet echt nodig, ik wil gewoon alleen maar een kopie maken voor het geval mijn db een keer corrupt raakt tijdens het bewerken, zodat de laatstvorige versie nog gewoon bestaat. Valt trouwens nog niet mee om daar echt iets moois van te bouwen, een dagboek in FMPro...... :)

  • 0
Posted

Je zou het ook in de groep kunnen 'gooien' misschien dat er al mensen zijn

die iets soortgelijks hebben ontwikkeld of gewoon leuke tips hebben.....

Kijk maar.

 

gr.

 

A.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...